Annons

Köpråd objektiv insteg

Produkter
(logga in för att koppla)

Dss1

Medlem
Hej

Har precis kommit igång med fotandet och fått lite koll på det och funderar att utöka med ett objektiv. Jag har idag standard 18-55 som följde med min Nikon D3200.

Det jag fotar mycket är närbilder och mer vardagliga bilder på det mesta.

Hur ska jag tänka för objektiv, vidvinkel, makro osv..?

Är som sagt ny på detta och söker lite generella råd.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Några vanliga objektiv man brukar välja till nästa steg är:
- Nikon 35/1,8 AF-S DX brukar ligga på 800-1000:- begagnad, med denna får man ett ljusstarkt objektiv, där man kan använda den större öppningen för att skapa oskärpa i bakgrunden, går att ta lite närbilder med också. Själv har jag Nikon 28/1,8 som ger lite mer vidvinkel men ändå 1,8. Cyberphoto har en kampanj nu där de säljer sina begagnade för 3000:-, vilket är ett bra pris.

- Något makro, finns 105/2,8 från Sigma och Tamron har ett 90/2,8 i generation 1. Båda dessa ligger oftast under 3000:- begagnat

Detta är några alternativ, men det finns så mycket att välja på. Förslår du har lite koll på de större fotoaffärernas begagnadlistor och köper något begagnat då har du möjlighet att billigare prova dig fram
 

Brix

Aktiv medlem
Som pdahlen så kan även jag rekommendera Nikon 35/1.8. Mycket prisvärt objektiv med fin bildkvalité för priset. Ett objektiv som är bra att ha och funkar till mycket.

När det gäller makro-objektiv så har jag haft både Tamron 90/2.8 och Sigma 105/2.8 som även pdahlen nämnde och båda dessa är mycket bra objektiv. Bildkvalitetsmässigt skulle jag säga att de ligger väldigt nära varandra, fördelen med Sigmat är ju dock att man får lite mer räckvidd. Nackdelen är att det väger lite mer.

Egentligen kanske du dock borde vänta med att köpa nåt tills du vet varför du behöver nåt annat och vad det exakt är du vill uppnå. Ett Nikon 35/1.8 skulle jag väl förvisso ändå rekommendera då det är så billigt och bra för priset samt som sagt ett bra allround-objektiv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Gillar du att fotografera närbilder, kommer du säkert ha glädje av ett makro objektiv, Kombinera gärna med en extern blixt eftersom närbilds och makro foto kräver mycket ljus. Vad det gäller brännvidd för makroobjektivet välj något kring 100 mm. Detta ger dig större arbetsavstånd vilket ger dig mer plats att ljussätta och mindre risk att skrämma eventuella insekter ifalll sådant finns på motivmenyn.
 
Senast ändrad:

Dss1

Medlem
Tack för alla tipsen, jag köpte mig ett Nikon 35/1,8 AF-S DX och känns som att det kommer bli mitt nya allround, gillar det verkligen!
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej

Har precis kommit igång med fotandet och fått lite koll på det och funderar att utöka med ett objektiv. Jag har idag standard 18-55 som följde med min Nikon D3200.

Det jag fotar mycket är närbilder och mer vardagliga bilder på det mesta.

Hur ska jag tänka för objektiv, vidvinkel, makro osv..?

Är som sagt ny på detta och söker lite generella råd.
Fundera på om du skall köpa mera FX optik. Nikon verkar gå över till Z och kommer inte stödja Fx i framtiden.

Det jag har lärt mig av professionella naturfotografer är att man skall verkligen sakna en optik åtminstone 3 ggr innan man köper det. Behöver du en optik någon enstaka gång så kan man hyra den.
Det är skillnad på det som är bra att ha och det som du värkligen behöver. Kostar mycket att köpa ett optik som sedan hamnar på hyllan.
 
Senast ändrad:

Dss1

Medlem
Mycket bra, låter vettigt. Nu har jag en bra grund att komma vidare med som var hyfsat billigt, så får jag tänka över några gånger före jag ger mig på nästa
 
ANNONS