Annons

Köpråd om Canon 70-200 4.0 L

Produkter
(logga in för att koppla)
pl2se skrev:
oavsett färg ( jag är naturligtvis avundsjuk för att mitt är svart.. ) tror jag att ett stativ gör störst nytta.

Har redan ett bra stativ, bara objektiv som saknas.. Har läst och tänkt, och överväger möjligheten att försöka köpa canons 70-200 2.8 istället, från USA. frakten till australien är 650kr för två objektiv, och jag vet inte vad australien tar i tull, men jag vet att http://www.hotbuyselectronics.com/ tar 10.000 för det, och 15.000 för 2.8 IS. Dom kostar ungefär 16.000 respektive 25.000 i sverige/australien.

Tror det är värt att satsa lite extra när man ska hålla på med det här yrket i framtiden (om allt går enligt planerna) och jag vill inte köpa en 4.0 nu och upptäcka att jag måste ha 2.8 om ett år eller två...

Tack för alla tips allihopa!

ps. vitt ÄR häftigt, såklart, och säkert bra i solsken också ;)

Senast ändrad:
Jeppe skrev:

Dessutom är det alltid så med recensioner att dessa är ju helt subjektiva. Det gäller att samla på sig ett samlat intryck från många recensionssiter. Titta på http://www.photographyreview.com/ps....8,EX,Aspherical,DG,DF/PRD_88759_3128crx.aspx så kan man se ett helt annat betyg.

Jo, det är klart, men den där sidan bygger iofs på användares betyg. Det var ca 20 olika personer som hade röstat eller liknande.

Men men, man bör nog testa själv.

Ja, precis som photozone.de så bygger den på personers erfarenheter. Men om ett objektiv får över 4 av 20 olika personer så får det nog anses som hyffsat eller hur?

Bedömningen är ju som sagt subjektiv.. t.ex. På en skala mellan 1-5, hur upplever du att dina egna objektiv är?

Svårt om man inte har några referensramar, men om man läser på photoreview så verkar det som om en del har erfarenheter av andra objektiv också, men det är klart..jag kan ju gå in och bara ge ett betyg..precis som på photozone.de

Så, precis som du säger..man bör testa själv i slutänden, men man kan ju begränsa urvalet ganska ordentligt genom att läsa recensionerna.

Noir skrev:

... jag vill inte köpa en 4.0 nu och upptäcka att jag måste ha 2.8 om ett år eller två...

Om du resonerar så ska du absolut överväga Canons nya 70-200/2.8L IS. Lite dyrare, lite tyngre men eliminerar nästan helt behovet av stativ (som väger bra mycket mer). ALLA som äger ett sådant är helt saliga av lycka...:)
Om jag behöver det där extra steget i framtiden kommer jag inte att tveka en sekund.

jag stod i samma dilemma ett tag. Det slutade med att jag köpte ett sigma 70-200 2.8 . Jag har inte ångrat det för en sekund! skönt att arbeta med det objektivet, lika snabb AF tackvare HSM motorn. Kanonskarp!

5-6000:- ???

Nytt går på 7500:- i Tyskland, att betala mer än 5-6000 för ett bra begagnat MED stativfästet är kanske lite att ta i.

Jeppe skrev:
5-6000:- ???

Nytt går på 7500:- i Tyskland, att betala mer än 5-6000 för ett bra begagnat MED stativfästet är kanske lite att ta i.
Tja, försök hitta ett till salu... Räkna med minst 6-7000:-. I Svedala kostar det nytt minst 10500:- med stativfäste (Cyberphoto). Det har bara funnits ett par, tre år på marknaden.

Ja..men jag menade, varför betala mer än så när ett NYTT kostar 7500:-, sen var det kommer ifrån spelar ju ingen roll, du har ju trots allt garanti om du köper nytt.

Skulle aldrig ge 6-7000:- för ett begagnat objektiv när jag vet att de finns nya för 500:- till...

Hej

Det problem som finns (fanns) var att objektivet inte han blända ner, timingen var fel så bilderna kunde bli överexponerade.
Detta problem finns även på D30:n.

Jag sände in, via expert, den 135-400 jag hade och det fixade sig gratis. Dock kunde de inte fixa en gammal 24mm....

På nyare objektiv är asken märkt med en klisterlapp eller så är det tryckt på den att det fungerar på Elan 7. Ex 20/1.8 har en sådan märkning.

En lista finns här över kända problemmodeller:

http://www.sigmaphoto.com/html/news/News.htm

Har annars enbart positiv erfarenhet av pris/prestanda på objektiven. Har dock sålt av nästan allt Sigma och köpt Canon pga andra orsaker. Orskanen är att då jag gick från film och en EOS 30 till digitalt fick jag 1,6ggr brännvidsförlängning.

Så jag tvingades kompencera för det (sålt av 20mm och köpt 14mm (Sigma), skaffade IS på telen, dvs sålde 135-400, köpte 100-400L IS.

Har 24-70/2.8 Sigma, funkar kanon.

Roine

lindberg skrev:
Hmmm, jag andvänder Eos 30, vilket blir Elan 7e, och Eos 33 blir väl Elan 7 - om jag inte har helt fel. Så frågan är då, är Sigmas objektiv kompatibla? Vågar man lita på att det är fixat? Tråkigt att lägga pengar och bli missnöjd, ett bra objektiv är ju en stor investering.

ANNONS
Götaplatsens Foto