Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd på 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Hej hej!

Går just nu KY-utbildningen på Fotoskolan i Göteborg. Men nu vill jag ha en egen digitalkamera som ska kunna räcka även när jag går ut skolan. Eftersom vi har ett gäng EOS 1ds på skolan med en del gluggar till så tänkte jag köpa en 20d för att kunna utnyttja dom samtidigt som jag går i skolan och köpa ett lite billigare objektiv själv. Men det känns så onödigt att köpa kit-objektivet eftersom alla tycker att det är så dåligt. Så jag funderar på att köpa ett Sigma 18-125. På Fyndbörsen kostar en 20d 12660, och på Cyberphoto kostar Sigmat 2455. Låter det som vettigt köp?

mvh Lisa

Hur lång tid skall du gå i skolan?

Det är troligtvis billigare att låna skolans och köpa modellen efter 20d när skolan är slut. Alternativt köpa en billigare 20d.

Men det hänger givetvis på hur man får låna prylarna.

Jag ska gå i skolan i ett o ett halvt år till, just nu är vi tjugo elever och det är ett jäkla tryck på grejjerna, speciellt kamerorna. Man får bara låna dem i tre dagar i sträck. Skulle vara skönt att ha ngt eget, speciellt nästa år, då det kommer 20 elever till!

Verkar vettigt att köpa ett billigare allround om du kan låna bättre gluggar. Då vet du ju vad du vill ha den dag det är dags för egna dyrare saker.

indefinitely skrev:
Jag ska gå i skolan i ett o ett halvt år till, just nu är vi tjugo elever och det är ett jäkla tryck på grejjerna, speciellt kamerorna. Man får bara låna dem i tre dagar i sträck. Skulle vara skönt att ha ngt eget, speciellt nästa år, då det kommer 20 elever till!

Kan du låna objektiven i mer än 3 dagar då?...och dom som har kameran...har inte dom objektiven oxå då?

Nää vi har fler objektiv än kameror och det är samma lånetid på objektiven. Och jag är ju inte jättebunden till dom obejktiven om jag har ett eget. Men om jag skulle få för mig att fota lite paparazzibilder så kan jag låna tele från skolan. Men är Sigmat okej?

Om du har lite begränsad budget satsa då på en 350D istället. Den levererar nästan lika bra bilder som 20D. Räcker jättebra till uppdrag om du vill extraknäcka lite (jag vill påstå att ingen normal människa/kund ser någon skillnad på en A3 utskrift med de båda kamerorna) . När du har gått ut om drygt ett år finns säkert uppföljaren till 1D MkII ute. Ska du frilansa som fotograf skall du absolut satsa på en sådan istället, alternativt uppföljare till 20D, efter att du har gått färdigt utbildningen.
Sigma 18-125 ger inte nämnvärt bättre kvalité på bilderna än 18-55. Vill du ha ett eget objektiv är Sigma 18-50/2,8 enda vettiga alternativet. Det ger mycket bra bildkvalitet för en rimlig peng. Dessutom har det bra ljusstyrka och fungerar också bra till porträtt med lite mindre skärpedjup.
20D + Sigma 18-125 kostar idag ca 15000kr och är om 1,5 år värt ca 9000kr. Minskning ca 6000kr
350D + Sigma 18-50/2,8 kostar idag ca 11500kr och är om ca 1,5 år värt 8500kr. Minskn ca 3000kr
Spara de pengarna till när du ska köpa utrustning som du ska kunna leva på. :)
PS Störst kamera vinner inte alltid !!!
MVH, Niclas Vestman

Edit: Om du funderar på 18-125 för att få möjlighet till telebilder ska du veta att i området 85-125 har objektivet klart dålig skärpa. Du kommer bli besviken !! Om du absolut vill ha lite tele kan du köpa EF 80-200 eller Sigma 70-300 begagnade för runt 1000kr. De ger väldigt mycket bättre skärpa förutom uppåt 200 resp 300mm där de blir lite mer som 18-125 i 125 läget.

Senast ändrad:
Är det ngn idé att köpa ngt begagnat tex 10d? Vad är de egentligen för skillnad mellan 10d och 20d?

Senast ändrad:
Ja det tycker jag nog. 10D går ju att få för runt 6000kr begagnat. Det är en mycket bra kamera. Om du vill ha en lite rejälare kamera (sörre och tyngre i handen) och kanske framför allt inmatningsratten på baksidan för att snabbt kunna ställa ISO och exponeringskompensation så tycker jag nog att det är nästan ett lika bra köp som en 350D.
Själv hade jag en 20D tidigare men valde att byta till 350D för att ha en lite mindre och lättare kamera för att den ska vara lättare att ta med över allt, och för att slippa lite av den stora värdeminskningen på en 20D. Jag kommer nog att sakna inmatningsratten och att inställningarna går att göra lite lite snabbare, samt den lite bättre sökaren. Dessutom är 350D nästan lite för liten i handgreppet för mig (kanske inte för dig eftersom du säkert har mindre händer än vad jag har ;-) Dessutom har 20D lite lägre brus på ISO 1600 och 3200. 10D och 20D är ju ganska lika på de punkterna. Men jag valde ändå 350D istället för 10D (samma prisklass) p g a den lite högre upplösningen och som sagt att den minimala storleken och låga vikten kan vara av stor fördel om man bär runt på kameran mycket.
Tänker själv göra som jag skrev ovan att jag köper nästa version av 1D MkII om något år när den kommer ut (kanske under namnet 3D) eftersom jag just nu inte har så många uppdrag och 350D räcker jättebra till bröllopsfotografering mm som jag gör nu.
MVH, Niclas Vestman :)

Tack så mkt Niclas!! Jag får tänka en massa och sen slå till. Nu är jag inne på att köpa en 10d och satsa pengarna på ett bra objektiv som jag kan ha sen också.

Skillnader läser du bäst här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/
I huvuddrag
8 megapixlar istället för 6
Snabbare igångsättning när man slår på strömmen (direkt istället för 2,5 sekunds väntetid)
Snabbare seriebildstagning.
Lite mindre kamerahus (marginellt) och lite andra knappar.
Möjlighet att ta EF-s objektiv (t ex 18-55, 17-85 och 10-22).

Fler autofokuspunkter och styra med joystikknapp.
Snabbaste slutartid 1/8000s istället för 1/4000s.
Sabbaste blixtsync 1/250s istället för 1/200s

Eos 10D är dock mycket tystare.

Det är väl de viktigaste skillnaderna. Men det är ingen tvekan om att man kan ta grymt bra bilder med bägge kameror. Även med 350D för den delen.
MVH, Niclas Vestman

ANNONS
Götaplatsens Foto