Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

brordin

Medlem
Personen ovan är aktiv igen här på forumet. Han har nytt nummer som stämmer med namnet och har använt två olika användarnamn den senaste veckan.

Metoderna har blivit mer sofistikerade. Hör gärna av dig i pm för mer information.

VERKAR DEALEN FÖR BRA SÅ ÄR DEN OFTAST DET.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man har betalat via swish så polisanmäl.
Med Swish så vet banken vem personen är.
Polisen är nog inte ointresserad men de blir väl dränkta av fall o siktar garanterat in sig på de som ger flest anmälningar.
Personen bakom Swish-kontot kan vara en målvakt. En stackar obemedlad människa som lånar ut sitt namn och konto för några burkar starköl.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man har betalat via swish så polisanmäl.
Med Swish så vet banken vem personen är.
Polisen är nog inte ointresserad men de blir väl dränkta av fall o siktar garanterat in sig på de som ger flest anmälningar.
Det kan hända att polisen har mer tid att utreda bedrägerier av den arten nu. En intervju med polisområdeschefen i Västmanland som berättar att buset håller sig mer inne nu:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisen-vantar-sig-forandrade-brottsmonster-till-foljd-av-coronaviruset
 

joakim d

Aktiv medlem
Från första inlägget:
"Startar denna tråden för att varna för skumma annonser på Fotosidan Köp&Sälj"

Det vore ju bra om vi kunde hålla oss till det och lämna andra funderingar, goda råd och åsikter till andra trådar. En poäng med en sådan här tråd är ju att man ska kunna gå in och se om det är något skumt på gång just nu på Köp & Sälj eller snabbt kunna skanna av om en potentiell köpare/säljare som beter sig lite underligt nämns här och då vore det ju tacknämligt om det inte fanns alltför många inlägg som man måste gå igenom som inte är relevanta på något sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Medlem i förrgår. Enda aktivitet är 2 annonser. Bilden i den andra annonsen (Sony 100-400) finns på flera andra ställen på nätet.
 

torbeno

Aktiv medlem
Det där är fejk så det skriker om det. Gör en polisanmälan direkt. Hur betalade du?
Gjort det nu. Swishade. Fick tag på den rätte killen vars identitet han försökte efterlikna och han hade haft fler som hört av sig och hört om det stämde. Jag har viss förhoppning om att detta skall reda upp sig. Swish skall väl ha spårbarhet?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Förmodligen nån som är skuldsatt upp till öronen så att det inte finns något att hämta trots åtal och dom. Bara se på fejksäljaren som Fotosidan uppmärksammat angående fejkade fotoresor till Lofoten. Han hade sist en halv miljon i skulder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det stod samma namn som säljarens så därför antog jag att det var ok
Ja, det är ju en första hygien-kontroll.

Enligt hitta finns det 944 personer med samma namn i Sverige.

Du borde via din bank kunna få reda på vem av dessa 944 som fick dina pengar. Om de vill att vi ska kunna lita på Swish som betalmetod vill säga.
 

torbeno

Aktiv medlem
Ja, det är ju en första hygien-kontroll.

Enligt hitta finns det 944 personer med samma namn i Sverige.

Du borde via din bank kunna få reda på vem av dessa 944 som fick dina pengar. Om de vill att vi ska kunna lita på Swish som betalmetod vill säga.
Mm, jag har ju polisanmält det hela och funderar på om jag skall göra så mycket mer Vill inte blanda mig i mer än nödvändigt om det stör polisens arbete. Även om jag får reda på vem detta är så kan jag ju inte ta lagen i egna händer direkt.
 

Cambo

Aktiv medlem
Mm, jag har ju polisanmält det hela och funderar på om jag skall göra så mycket mer Vill inte blanda mig i mer än nödvändigt om det stör polisens arbete. Även om jag får reda på vem detta är så kan jag ju inte ta lagen i egna händer direkt.
Annonsen kvar och väntar på fler spekulanter!
 
ANNONS