Annons

Köpråd: Tubkikare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen_

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en tubkikare och behöver lite råd. Jag har tidigare använt kameran med objektivet Nikon 300mm F4 för att kolla på fåglar, men jag känner att det är ganska svårt att se på långt håll och därför tror jag att jag skulle behöva en tubkikare. Har läst att man bör/ska hålla sig borta från de absolut billigaste tubkikarna men eftersom jag har två dyra hobbys plus att jag inte är speciellt gammal så får priset helst inte överstiga 3000kr (+/- 500kr).

Den jag har kollat på är denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K7122
Vad tror ni om den?

Jag köper helst från Cyberphoto, men även andra internetsidor (i Sverige) går bra.

Tacksam för tips och råd då jag inte alls har någon koll på tubkikare.
 

cawe

Avslutat medlemskap
Det är en bra tubkikare!

Jag funderar på att köpa en tubkikare och behöver lite råd. Jag har tidigare använt kameran med objektivet Nikon 300mm F4 för att kolla på fåglar, men jag känner att det är ganska svårt att se på långt håll och därför tror jag att jag skulle behöva en tubkikare. Har läst att man bör/ska hålla sig borta från de absolut billigaste tubkikarna men eftersom jag har två dyra hobbys plus att jag inte är speciellt gammal så får priset helst inte överstiga 3000kr (+/- 500kr).

Den jag har kollat på är denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K7122
Vad tror ni om den?

Jag köper helst från Cyberphoto, men även andra internetsidor (i Sverige) går bra.

Tacksam för tips och råd då jag inte alls har någon koll på tubkikare

Jag har själv köpt en sådan hos Cyberphoto! :) Mycket bra för det priset!
/ Calle W
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Glöm

Jag funderar på att köpa en tubkikare och behöver lite råd. Jag har tidigare använt kameran med objektivet Nikon 300mm F4 för att kolla på fåglar, men jag känner att det är ganska svårt att se på långt håll och därför tror jag att jag skulle behöva en tubkikare. Har läst att man bör/ska hålla sig borta från de absolut billigaste tubkikarna men eftersom jag har två dyra hobbys plus att jag inte är speciellt gammal så får priset helst inte överstiga 3000kr (+/- 500kr).

Den jag har kollat på är denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K7122
Vad tror ni om den?

Jag köper helst från Cyberphoto, men även andra internetsidor (i Sverige) går bra.

Tacksam för tips och råd då jag inte alls har någon koll på tubkikare.
Köp hellre en handkikare eller en begagnad tubkikare för det priset. Det du får nytt för 3 lax är inte värt besväret! Har kollat i ovan nämnda kikare och tyckte den var pinsamt dålig. Sätt ut en annons på någon sida för ornitologer eller leta på en sådan sida och skaffa en beggad så får du en mångdubbelt bättre för samma pris. Här t.ex. http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/tradar/?group=frm_frm_grp-s1/21
 
Senast ändrad:

Graylingman

Aktiv medlem
Ring naturbokhandeln på Öland! Tala om vilken budget du har och de hjälper dig till rätta. Mycket kompetenta!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag köpte själv en Lotus SP80 tubkikare efter rekommendation från just Naturbokhandeln. I den långa Fågelidentifikationstråden diskuteras den kikaren från inlägg #9201 och framåt. Jag är nöjd med min, även om jag såklart vet att en tub för 5 eller 10 ggr så mycket pengar är oerhört mycket bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Även gofoto.se på Hornsgatan i Stockholm är mycket bra på kikare, om du skulle råka ha vägarna förbi.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns annars adaptrar som gör om objektiv till tubkikare. Jag minns inte vad de heter, men det finns säkert någon som vet!
 

Roinew

Aktiv medlem
Det finns annars adaptrar som gör om objektiv till tubkikare. Jag minns inte vad de heter, men det finns säkert någon som vet!
Lens2scope finns nu att köpa även på Cyberphoto. Om du monterar denna på ett 300 mm objektiv så får du 30X förstoring. Jag har köpt en sådan som jag använder till Canon 100-400. Den är skarp och fungerar bra. Jag köpte den på Scandinavian Photo då de var billigare än CyberPhoto.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
För den pengen kan få en hyfsad handkikare. Glöm tub för det priset.
Det du skall göra är att kolla i en 30000kr tub så att du se vad du kan få och har något att jämföra med.

Kolla vad skådarna håller till och be och få kolla någons swarovski eller zeiss tub.
Här kan du nog ganska enkelt hitta tubar att kolla i.
http://www.kvarkenguide.org/umesv.html
 
Senast ändrad:

MixPix

Aktiv medlem
För den pengen kan få en hyfsad handkikare. Glöm tub för det priset.
Det du skall göra är att kolla i en 30000kr tub så att du se vad du kan få och har något att jämföra med.

Kolla vad skådarna håller till och be och få kolla någons swarovski eller zeiss tub.
Här kan du nog ganska enkelt hitta tubar att kolla i.
http://www.kvarkenguide.org/umesv.html
Är inte det att hårddra det lite väl?
Det e väl som att säga "glöm fågelbilder med objektiv under 50 000:-, syssla med macro istället"?

Tex Lotusen har fått väldigt bra omdömen som NYBÖRJARTUB och de jag pratat med har varit väldigt nöjda FÖR DE PENGARNA. Klart som f-n att den inte går att jämföra med en Swarovski för 30 lax men för 10 gånger pengarna borde man ju få en viss skillnad?

Jämförelsen med en handkikare förstår jag inte alls?
Ska man köpa en handkikare om det är en tubkikare man frågar efter?
 

Fotografen_

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Har inte kunnat svara p.g.a. att jag inte haft internet.

Jag har funderat mycket och en nackdel med tuben är att den såklart måste fästas på ett stativ, men jag brukar samtidigt ha kameran på stativet också. Därför känns det som om det kan bli lite jobbigt att byta hela tiden. Jag har därför funderat på en handkikare i samma prisklass, men blir det någon skillnad jämfört med objektivet då?

Det lutar just nu mest åt en tubkikare men samtidigt så lockar enkelheten hos en handkikare...

Tacksam för svar.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Jag har en snabbkopplingsplatta på både mitt objektiv och på min tubkikare, så det tar bara ett par sekunder att byta om jag skulle vilja.

Men en handkikare är inte en dum ide. Jag har en Pentax 8x42 som kostar ca 4000:- som jag har lättare att artbestämma med än de flesta tubkikare för runt tusenlappen vid 20x förstoring.

Min metod är oftast att ha kameran på stativ (om det är mulet) och handkikaren runt halsen. Om jag ser ngt intressant ser jag efter med kikaren om det är något att fota, och sen fotar jag. Om jag inte ser vad det är med handkikaren så är motivet för litet för att fota med hyfsat resultat.
 

Fotografen_

Aktiv medlem
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Kowa TSN-1 inklusive 30x och 60x okular plus en adapter för eos kameror till priset 4000kr.

Är det prisvärt?
Är den bättre än Lotusen?
Finns det någon nackdel med en så gammal tub?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är inte det att hårddra det lite väl?
Det e väl som att säga "glöm fågelbilder med objektiv under 50 000:-, syssla med macro istället"?

Jämförelsen med en handkikare förstår jag inte alls?
Ska man köpa en handkikare om det är en tubkikare man frågar efter?
Nja, Wilhelm säger ju inte att bara svindyra tuber går att använda. Men det är bra att veta hur en riktigt bra tub ser ut när man ska leta fynd i de lägre prisklasserna.

Att ge alternativet handkikare är ganska självklart. I en billig tub ser du kanske trots 30x inte fler detaljer än i en bra handkikare med 8x.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Att ge alternativet handkikare är ganska självklart. I en billig tub ser du kanske trots 30x inte fler detaljer än i en bra handkikare med 8x.
Gissar att du menar en dålig tub, vilket inte med nödvändighet är samma sak som en billig. Jag föredrar i alla fall min Lotus SP80 i stället för min Zeiss 8x56 på lite längre avstånd. Med Lotusen ser jag klart mycket fler detaljer. Tveklöst.

Därmed absolut inte sagt att Lotusen kan konkurrera med 10 ggr dyrare tuber. Skulle gärna ha en Zeiss, Swarovski eller Leitz, men då pratar vi som bekant helt andra priser.
 
ANNONS