Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpte tidningen Foto, blev glad.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Senast jag köpte tidningen Foto var 1986. Jag har kanske läst ett nummer per år de senaste åren.

Men, ut från Statoil igår kom min fru med det senaste numret och sade, ”nu vill jag köra, läs denna du”.

Och jag blev glad. Att läsa om min gamla favorit Bruno Ehrs var trevligt, han är en fotograf som inspirerar mig med sina bilder och sitt intresse för bild.
När jag första gången såg bilderna på de som kallades ”glidare” (från början av 80-talet) blev jag medveten om att porträtt kan tas på ett personligt sätt.

Helene Schmitz var också roligt att läsa om, har inte hört om henne sedan hon fotograferade dansare för femton år sedan.

Och jag skall köpa boken om Isabella Rossellini.
”Looking at me”.

http://www.schirmer-mosel.de/frpModelsWKE.htm

Har inte heller läst FOTO sedan
80-talet men slog igår också
till just för att läsa om Ehrs.
Samt provade ett ex av Black
and White Photography för att
se mer av John Swannells bilder
från boken I'm Still Standing.

Härliga bilder från både Ehrs
och Swannell.

Carl Johan skrev:
Senaste numret av FOTO var ovanligt bra, som du säger. Men varför har du inte läst den på 17 år?

Det har jag (läs ovan) men inte aktivt eller med större intresse.

Fotografisk Tidskrift ger mig det jag behöver samt en del andra tidningar. Plus snack med kollegor. Jag är intresserad av att läsa om fotografer och skulle någon säga att i det eller det numret skrev de om XXX så läser jag Foto. Inte annars.

Visst var det ett bra nummer, men de första uppslagen var så nedsållade med tråkiga fotoklubbsgubbar att de borde skämmas.

Tidningen Foto

Jag har sen 1970 köpt tidningen och den har bar blivit sämre och sämre. På den tiden så kunde man tro att det var en ren herrtidning. Då var det alltid en naken tjej på framsidan och min fru påstod att det var därför jag köpte den. Sen kom det en ny tidning Aktuell Fotografi som var otroligt bra tyckte jag. Men det fanns väl för lite kunder för två tidningar så den köptes upp av Foto som återgick til att bli den lite tåkiga tidningen. Ljuspunkten va rsen Fotgrafi som även den är borta nu. Det var en tidning mer inriktad på avacerat foto än bara familjeknäppare som Foto riktar sig till.
Nu läser jag Camera Natura. Det är klart den bästa fototidskrift som finns idag i sin gren.

... Sen blir man måttligt besviken på tidningen FOTO när man märker att det allra mesta handlar om digitala prylar.. Vad ger det mig när jag r en inbiten analog fotograf!?

Jag måste instämma med övriga skaran. Sista numret at FOTO var faktiskt rätt bra. Och precis som Pertmann säger så var reportagen om Ehrs och Schmitz riktigt bra.
Hoppas bara att man kan hålla en sådan nivå i fortsättningen.

Men Practical Photography och Black & White Photography är mina favorittidningar och FOTO får nog kämpa lite till för att komma upp i deras klass. Det enda jag saknar i dessa sistnämnda tidningar är lite längre reportage. Det är i alla fall min åsikt.

(Jag vill också ha boken "Looking at Me")

Har prenumrerat på FOTO i några år nu (igen) men nu får det vara färdigt för denna gången. Kameramodeller och djupgående analyser om "knapparna" sitter rätt eller fel intresserar mig inte. Prenumrerar nu istället på "National Geographic" i stället. Vilka bilder.......för mig mera inspirerande än de i FOTO. Men det är ju en fråga om tycke och smak. Men artiklarna i NG är mera allmängiltiga än de i FOTO.
Us

Tyckte också att senaste numret av FOTO var ovanligt bra. Även jag gillar Ehrs och Schmitz och de artiklarna var hyfsat välskrivna.

Jag tycker att artiklarna i FOTO om enskilda fotografer ofta brukar vara bra. Likaså tycker jag att Photoshoptipsen brukar vara värdefulla, åtminstone för mig som är digital novis.

Det tidningen faller på är i mitt tycke:

- Trist layout, rent amatörmässig ibland.

- Testerna brukar vara intetsägande. Jag skulle vilja ha mer engagerade testartiklar. Som de ser ut idag är de mest en omskrivning av tillverkarnas datablad. Jag vill att testaren tar ut svängarna lite mer och ger mig upplysningar om hur testobjektet verkligen fungerar till vardags. Tror att detta kräver att testaren använder kameran under längre tid. Jag vill ha reda åp saker jag inte kan läsa i produktbladen!

- Som det sades oven "för mycket fotoklubbsgubbar". Med all respekt för fotoklubbsverksamheten, men i de flesta fall känns den klart mossig och ointresant för många läsare.

- Hemsida är väl rimligt att kräva.

Om jag skall sammanfatta tycker jag att FOTO inte verkar ha insett att många läsare inte är nybörjare utan har plåtat länge. Just därför tror jag att vi lite mer erfarna fotoentusiaster ruinerar oss på utländska tidningar med mera "intelligent" innehåll.

Jag är övertygad om att FOTOs chefredaktör, Jan Almlöf, läser detta. Alla här ser gärna att du kommenterar detta, Jan.

mvh

Fredrik Persson

På förmiddagen besökte jag ett antikvariat och bläddrade igenom FOTO från januari 1972. Tala om andra tider. Saknar tiden då det fanns både FOTO och Aktuell Fotografi. Håller med sonnaren om att National Geographic är en stor inspirationskälla med oerhört hög klass på bilderna.

Hej

Eftersom jag mest fotar natur så prenumererar jag på Outdoor Photographer http://www.outdoorphotographer.com/, troligtvis världens största naturfototidning. Det är billigt att prenumerera, tex 46 dollar för två år (22 nummer) till Sverige. Denna tidning passar min inriktning bättre än FOTO.

Foto igen

Tänk om vi kunde få Foto:s redaktion att lyssna på oss? Det kunde bli en mycket bra tidning då.
Själv så har jag varit prenumerant vissa år men i de flesta fall köpt tidningen som lösnummer. Nu finns den inte att köpa längre hos min handlare, det är för få som köper den och dom måste returnera så många ex. Nu är det bara pressbyrån i stan som gäller. Det måste ju bero på att inte ens "sommarknäpparna" vill ha den.
Vilka är det som köper tidningen? Jag är säker på att 99,9% av tidningen köps av oss här på fotosidan. Resten några hundra ex kanske hittar vägen till andra eller returneras.

Jag är med säker på att Du läser det här Jan Almlöf och tidningen förstår att det här är tidningens kunder som dom ska leva på. Det är vi som avgör tidningens framtid.

Re: Foto igen

janne ö skrev:
Tänk om vi kunde få Foto:s redaktion att lyssna på oss?

Där tror jag att du slog huvudet på spiken. Jag har vid ett par tillfällen mailat herr Almlöf utan att få svar och utan att se det jag efterfrågat i tidningen. Dåligt Foto!

Re: Foto igen

janne ö skrev:
...Nu är det bara pressbyrån i stan som gäller...

Mitt exemplar köptes som sagt på Statoil i utkanten av ett litet skånskt samhälle.

Jag saknar också ”gamla” Foto från början av åttiotalet. Pär Rittsel och andra.

Enligt Foto själva ökar upplagan, det tror jag nog stämmer.
Jag läser som sagt för lite av tidningen för att kunna göra en bedömning av innehållet men nog tror jag att många nybörjare har mycket att hämta i tidningen. Inte minst deras kompendier med fotoskola är ett positivt mervärde.

Så illa är det nog inte med tidningen, jämför med vad som finns i Danmark skall ni se...

Att de inte har en webbsida är mycket märkligt. Jag hade nöjt mig med en startsida med en sökbar bas över vad olika nummer innehållit. Typ, vad fanns för artiklar i nummer 6 2001?

Jag har nu slutat med min prenumeration på tidningen FOTO då jag tycker den är lite väl "teknikinriktad" många gånger. Större delen av innehållet finner jag föga intressant. Har dock köpt den som lösnummer de senaste gångerna.

Precis som för Omar är det naturfoto som intresserar mig allra mest. Så det blir nog till att testa "Outdoor Photographer". Annars verkar helt klart "Camera Natura" vara ypperligt inspirerande. Synd bara att den utkommer med så få nr/år.

froderberg skrev:
Visst var det ett bra nummer, men de första uppslagen var så nedsållade med tråkiga fotoklubbsgubbar att de borde skämmas.

Nedsållat och nedsållat ?
Jag tycker inte att det var så mycket.
Det är väl positivt att klubbarna syns ?
Skellefteås högst lyckade arrangemang med Anders Petersen och Bo Cederwall var i alla fall mycket uppskattat av dom som var där
(bl.a en hel del ungdomar) och väl värt att visa upp.

I numret före så visade minsann Enskede upp sig och fick gratisreklam för sitt kommande arrangemang vilket är lovärt från såväl Enskede som tidningen Fotos sida, så jag förstår ärligt talat inte din kommentar Magnus

Senast ändrad:
Är en av dom som bestämt mig för att sluta köpa FOTO, av den enkla anledningen att den varierar för mycket i kvalitet....

Men vad händer då, dom gör ett toppen nummer som just detta (enl. mig) är...

Stor intervju med en för mig okänd fotograf(B. Ehrs), som ger mig så mycket inspiration att det rycker i bildnerven.... En inblick i hur det var för fotograferna nere i Irak, och då inte den vanliga glamour-bilden, utan en kort realistisk återskildring...

Ytterligare en okänd fotograf (igen för mig då) visas upp nämligen Helene Schmitz, och även om jag inte fotograferar blommor så ger det mig den där kicken som gör att bildideer föds...

Tänk om tidningen gjorde såna nummer varje gång...

Håller med om att detta nummer var mkt bra! Enligt mitt tycke det bästa nummer jag någonsin läst & då har jag läst denna skrift till & från sedan 1977. Jag undrar vad som var så förbaskat bra med tidningen under 80-talet? Jag har oerhört många foto & aktuell fotografi & tycker inte att dom var så förbaskat mycket bättre, kanske lite jämnare i kvalite möjligtvis.

Det senaste nummret är i särklass, tom bättre än vad fotografi var under sin korta tid, man skulle önska att dom kunde hålla denna kvalitet hela tiden men måste tänka på att dom vänder sig till en bred skara fotointresserade människor, min någotsånär fotointresserade kompis förstod inte alls varför jag tyckte att den var så bra. Bara en massa fotografer sa han, han skulle nämligen jubla om dom fyllde nummret med digitalkompakttester.

Tror inte att det är lätt att få en smal fototidning att gå runt i Sverige, den måste nog täcka både nybörjare & avancerade fotografer.

Larsa

Jag har efterfrågat Thuresson tidigare och blev mycket glad när jag såg att han skulle vara med... Men ack så lite plats han fick! Hade velat läsa lika mycket som om mr B. Ehrs dom jag skummade igenom och tyckte var föga intressant.. Att sätta dit lite bilder hade varit tillräckligt då texten inte sa mig något... Jag tror det är den första intervjun jag läst om en pressfotograf i dagens SVerige, men tråkiga modell/Reklam/Mode fotografers intervjuer spyr man snart på! Den finns ju en i varje FOTO!

.. Med andra ord; smaken är som baken! Ibland är det intressanta saker i och då köper man. Ibland är det tråkiga saker i och då köper man inte.. Svårare är det inte..!

ANNONS
Götaplatsens Foto