-big kahuna- skrev:
Dimage 7i tar bilden direkt. Vilken Minolta är det dom testar? Det enda som skiljer 7i från en "riktig" systemkamera är i princip att man inte kan byta ut optiken.
KGS skrev:
Det skiljer massor... till Minoltans fördel... o det är A1 de testar i nästa FOTO.
/kg som biter sej i tungan för att inte skriva en A4 igen...
Jag ska visa vad som skiljer mellan en 7i/A-1 och en D-SLR, jag plåtade med 7i under 1 år och tog 6500 bilder i massa olika situationer.
Jag kom under den tiden fram till att den inte på långa vägar räckte till för att jag skulle kunna ta de bilderna jag ville kunna ta.
(Jag fick god hjälp här på forumet att komma fram till det, tack för det!
D60 hade seg AF (i svagt ljus) och plasthölje..det var jag inte beredd att betala 30 000:- för...(trots den enastånde bildkvaliten)
I dagsläget tycker jag den är mycket prisvärd begagnad..men är snabb AF viktigt så är 300D ett bättre köp...vill man ha både snabb AF och D30/D60:s inställningsmöjligheter så är svaret 10D.
Så det blev istället 10D som har både mycket snabb AF och ett hus i magnesiumlegering...priset var då 19 000:- värt varje krona..och mer därtill tycker jag.
Jag har plåtat drygt 11 000 bilder med 10D i mängder av olika situationer under 8 månader..så jag kan verkligen jämföra den med en 7i in i minsta detalj.
Nu till saken:
För det första så är bildkvaliten långt mycket bättre...avsevärt större skillnad än jag förväntade mig..trots att jag visste att det var betydande skillnad (kollade massor av testbilder)
.
Sen har vi det där med brus..7i/A-1 är i enligt min mening bara riktigt användbar vid 100ISO..200ISO till nöds..och neatimage är ett måste.
10D/300D kan man använda upp till 400ISO utan behov av neatimage...vid 800ISO så kommer man upp till samma brusnivå som 7i/A-1 vid 100ISO!
Så då använder jag neatimage och får kanonfina brusfria bilder...vid 1600 är bruset fortfarande så lågt att det går att få till nästan brusfria bilder med hjälp av neatimage...brusnivån ligger då på samma nivå som på 7i/A-1 vid 200ISO..knappt.
Exempel på bilder jag inte kunnat ta med 7i pga av brus och mycket begränsad tele:
1600ISO 1/60 400mm (motsv. 640mm)
800ISO 1/60 400mm (motsv. 640mm)
Sen har vi skärpedjupet..kort skärpedjup är en stor del av kreativ fotografering..och nog det jag saknade mest på 7i.
Exempel på bilder jag inte kunnat ta med 7i pga för långt skärpedjup:
50mm (motsv. 80mm) 100ISO f/2.8
400mm (motsv. 640mm) ISO400
105mm (motsv 168mm) f/2.8 100ISO
Exempel på bilder jag inte kunnat ta med 7i pga långsam AF (och högt brus, mycket begränsad tele):
400mm (motsv. 640mm) 400ISO 1/4000
400mm (motsv. 640mm) 400ISO
Nu har A-1 snabbare AF än 7i..men den är enligt alla tester långt ifrån lika snabb som 10D/300D och dessutom inte helt pålitlig.
Slutsats:
Vill man ha ett mångsidigt och närmast obegränsat fotografiskt verktyg så är A-1 inget seriöst alternativ till en D-SLR.
A-1 fungerar bra under dessa förutsättningar:
* man plåtar bara i 100ISO
* man vill alltid ha så långt skärpedjup som möjligt
* man vill aldrig ha några andra bildvinklar än motsvarande 28 till 200mm (har inte hittat några konvertrar som fungerar bra på 7i)
* man prioriterar inte bildkvalite högt.
* man behöver aldrig riktigt snabb AF..eller riktigt snabb följande AF.