Annons

K10 Timelaps

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Hej, ska försöka lära mig att göra timelaps och tänkte då använda gamla kameran till detta. Men vad finns det för fjärrkontroll att använda till detta.På k-5an finns det inställningar som fixar detta.
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
På vilket sätt är den bättre än kamerans egna intervallinställningar?
Fler möjligheter...

I kameran kan jag (Pentax K-5) bara ställa in ett antal bilder (Max 999) och hur lång tid det ska gå mellan varje bild. Med Triggertrap finns ingen begränsning på antal bilder (utom utrymmet på SD-kortet), det går att ställa in variabel tid mellan bilderna, fotograferingen kan triggas igång av ljud, ljus eller extern senor efter ditt eget tycke och teknikkunnande, mm. Dessutom är den open source och relativt billig.

Kolla länken för mer info.
 

quarc

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem grejerna och testat att allt funkar, men inte tagit några riktigt bilder ännu. Jag köpte både burken och sladden till iPhone. Den sistnämnda är ju ett riktigt fynd och egentligen det enda man behöver. Den har ju några riktigt smarta funktioner som den dedikerade burken inte har. Att t.ex. kunna ta en bild när ett ansikte kommer in i bilden, eller baserat på rörelse kan ju vara användbart. Likaså baserat på skakning. Det enda som verkar riktigt unikt med burken är lasertriggning. Skulle vara kul att rigga bland några blommor och fota flygande insekter t.ex.

Obs, kvaliteten på burken känns sådär, och den är så långt från vädertätad man kan komma. iPhone appen känns proffsigare, men även den kan man ju behöva stoppa i en påse om det regnar. Finns ju påsar med hörlursuttaget utdraget som gör dem mycket robusta. Jag måste hitta någon lösning för att montera både burken och iPhone på stativet på ett stabilt sätt. Synd burken inte hade stativgänga eller blixtsko, men det går ju att limma på.

/Peter A
 

chickenphone

Aktiv medlem
Blåser liv i denna gamla tråd igen, försöker köra triggertrap mot min gamla K20D, men får inte till Bulb läget att funka. Att ta ett kort funkar, men det verkar som att ljudet som sänds ut, inte orkar hålla slutaren öppen, den stänger nästan direkt, och öppnar sen på nytt, ligger sen och pulsar så lite fram och tilbaka. har testat både från iphone4 och en nexus7 men samma visa.
Har läst lite på deras supportforum och det verkar vara fler som har samma fenomen, men inte med pentax då, tror det var någon med en olympus EM5 som betedde sig lika.
Just Bulb läget är det jag vill åt, är det någon som har testat detta och vet att det funkar.
 
ANNONS