Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera kameran för dina objektiv själv

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror du får lämna in den på verkstad. D200 kan inte mikrojustera.

/Stefan

Tack, då vet jag.. Fast justeringen görs väl i objektivet? .. För om jag låter göra justering på huset så stämmer det med 35-70D 2.8 gluggen .. men inte längre med den fast 50 1.8 ( som nu funkar bra med skärpan).. Eller är det nått jag inte känner till kanske :s

Tack, då vet jag.. Fast justeringen görs väl i objektivet? .. För om jag låter göra justering på huset så stämmer det med 35-70D 2.8 gluggen .. men inte längre med den fast 50 1.8 ( som nu funkar bra med skärpan).. Eller är det nått jag inte känner till kanske :s

Man kan justera både hus och objektiv. Beror ju på var felet ligger.

/Stefan

Fungerar detta verkligen eller är det mest placebo?
Jag har 3 Canon dSLR kameror. en gammal 1DMKIIN som sätter skärpan ganska bra, tack vare lägre upplösning så syns missar heller inte så tydligt. En 5DMKII som med ljuskänsliga objektiv definitivt varierar fokuspunkten för mycket. Den sitter exakt ibland och ibland bakom och ibland framför där den borde vara.
Sedan en 5DMKIII som oftast sätter skärpan mycket exakt om jag inte klantar till det.
Skulle verkligen Focal hjälpa mig att få min 5DMKII att bli mer exakt?

Fungerar detta verkligen eller är det mest placebo?
Jag har 3 Canon dSLR kameror. en gammal 1DMKIIN som sätter skärpan ganska bra, tack vare lägre upplösning så syns missar heller inte så tydligt. En 5DMKII som med ljuskänsliga objektiv definitivt varierar fokuspunkten för mycket. Den sitter exakt ibland och ibland bakom och ibland framför där den borde vara.
Sedan en 5DMKIII som oftast sätter skärpan mycket exakt om jag inte klantar till det.
Skulle verkligen Focal hjälpa mig att få min 5DMKII att bli mer exakt?

Att den missar både bakom och framför har inget med felfokusering. Det har med precission har göra.
mikrojusteringen har med nogrannheten att göra.

Att objektivet fokuserar ibland framför och ibland bakom är normalt. Bara den inte fokuserar 1m bakm och ibland 1 meter framför för då har du dålig precision, men i snitt bra nogrannhet.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto