Annons

Kalibrera Laptop, Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det första du måste göra är att köpa en skärmkalibrator. Om du inte skall kalibrera med dina egna ögon (vilket är ruskigt svårt).

Men vad jag läst mig till så skall man nog försöka att ha en stationär skärm, de är visst betydligt bättre än en bärbar laptopskärm.

Som tidigare nämnt är en stationär skärm självklart bättre än en laptops LCD skärm. Och då snackar jag inte om usla TN paneler från ex. Mirai eller Videoseven, utan bättre paneler från Samsung eller LG Philips (som tillverkar till b.la. Eizo och NEC).

Men sitter du endast på en laptop skärm och inte har tillgång till en annan så kan du mycket väl kalibrera ändå, de kommer aldrig bli riktigt bra men de kan åtminstone bli bättre. Spyder 3 är faktiskt en mycket bra produkt, har haft den själv i ett tag och är mycket nöjd. Så ifall du är intresserad av att kalibrera din laptop LCD så bra de går, gå på Spyder 3. =)

christian_r skrev:
De får bli en sån spyder, skall checka runt efter bra priser.

Tack för hjälpen!

Spyder III:an har blivit en riktigt bra kalibrator. Den första generationen var inget vidare, generation 2 bättre, men fortfarande låg konkurrenterna före. Trean har gjort Spyder till ett likvärdigt alternativ till EyeOne Display.

Lika viktigt som själva kalibratorn är programmet. Nu följer det ju med ett program till kalibratorn, som är helt OK. Men just med svårkalibrerade laptop-skärmar har jag fått bättre resultat med Basiccolor än med något annat program.

Stefan

Vad är Basicolor?

Jag håller på att gå till botten av ett problem, mina foto blir "as dåliga" vid tryck , och nu har jag fått nog.

Jag har tagit den färgprofilen du rekommenderade Stefan, och nu skall jag kalibrera skärmen.

Har inte råd med ny skärm just nu.

Sitter på en Dell Inspiron 9400, med deras bästa LCD, på 1920*1680, glossy.
Det är en bra LCD, och betraktningen är enligt mnig , lika bra som en extern.
Vet dock inte om det har någon betydelse.

Måste jag gå för en spyder, eller finns något annat man kan prova först?

christian_r skrev:
Vad är Basicolor?

Måste jag gå för en spyder, eller finns något annat man kan prova först?

Basiccolor är en programvara som stöder ett antal olika kalibratorer. Kolla www.basiccolor.de för mera om detta program.

Att kalibrera skärmen med en kalibrator är grunden. Jag har aldrig sett en annan lösning som gett ett vettigt resultat. Det är också en pryl som du kan använda under lång tid, om du köper en bra kalibrator.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto