Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera skärm och skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag använder Colorvision Optical för att kalibrera min bildskärm, fungera fint utan problem. Har använt i flera år.
Brukar skicka mina bilder till fotolabb för utskrift med bra resultat.

Jag försäker nu att kalibrera en Epson R300 med hjälp av Colorvision PrintFix 1.2

Själva kalibreringen går bra, utskriften ser bra ut.

Problemet är att utskriften är mörkare än bilden på skärmen.
Grundfärgerna i testbilden skiljer sig kraftigt mellan utskrift och skärmen.

Min fråga är om någon har kalibrerat med framgång? och hur Du gjorde i så fall.

Vi provade printfixen i våran fotoklubb och det vart så varierande result från gåf till gång att vi skickade tillbaka printfixen och fick pengarna tillbaka.
Dom sa att det inte var något fel utan att den fungerade så.

När man skall betrakta utskrivna bilder så måste ljuset ha rätt färgtemperatur. Vanligt lampljus duger inte. Dagsljus duger fint men det är svårt att få med bildskärmen ut på balkongen för rätt jämförelse.
Jag har bytte lysrör i min skrivbordslampa (från 2700 kelvingrader till 6000 kelvingrader) och detta gjorde mer nytta än att köpa en skrivarprofil till min skrivare.
Jag inbillar mig inte att jag har helt rätt betraktningsljus för mina bilder, men det är mycket bättre än tidigare.
Mina utskrivna bilder stämmer nu bättre med vad jag har på min kalibrerade bildskärm.
Se följande länk: http://abm.kb.se/akt4cd/rgb.pdf

Det skall vara rätt styrka på lampan också, 2000 lux.
Jag minns inte vad det mostsvarar i exponeringsvärde men förmodligen har jag skrivit något om det i tidigare inlägg.

Vanliga skrivbordslampor kan ge helt olika sken. T.ex proprints bilder är jätteröda i skenet av vissa typer av lysrör, i andra inte. Under t.ex. halogen ser det jättebra ut.

Har med vilka freveknser färgerna reflekterar att göra men jag glömmer alltid det där vakra ordet för vad det heter.

Det som flera stycken redan har sagt är nog ditt problem; Betraktningsljuset.

Dock beror det inte bara på belysningen, utan även papperstypen och bläcket.

Utskrifterna från jobbets provtrycksskrivare ser t.ex. identiska ut jämfört med ett tryckt ark under rätt betraktningsljus (5000K), men vänder man sig om 180 grader och sätter båda under fel lysrör eller glödlampa så sticker digitala provtrycket iväg och blir jätterött. Ser helt "magiskt" ut och man tror det inte förräns man ser det...

Cerwinski skrev:
Det som flera stycken redan har sagt är nog ditt problem; Betraktningsljuset.

Dock beror det inte bara på belysningen, utan även papperstypen och bläcket.

Utskrifterna från jobbets provtrycksskrivare ser t.ex. identiska ut jämfört med ett tryckt ark under rätt betraktningsljus (5000K), men vänder man sig om 180 grader och sätter båda under fel lysrör eller glödlampa så sticker digitala provtrycket iväg och blir jätterött. Ser helt "magiskt" ut och man tror det inte förräns man ser det...
Om du har möjlighet så ska du ta och kika på prover som benämns "metamirism pairs" och betrakta i ljus med olika färgtemperatur och du kommer att bli ännu mer överraskad.
Det är ett prov med 3 olika färger som ändras beroende på vilket ljus det betraktas i.

Film) (moose skrev:
Vi provade printfixen i våran fotoklubb och det vart så varierande result från gåf till gång att vi skickade tillbaka printfixen och fick pengarna tillbaka.
Dom sa att det inte var något fel utan att den fungerade så.
Jag har fått flera svar men inget som relaterar till min fråga, förutom Eriks svar.

Om jag vänder på frågan och frågar.

Är det någon som har kalibrerat sin skrivare med 99% framgång?
Detta ska då ske utan hjälp av okalibrerade skanners.
I övrigt så är betrakningsljus under kontroll och godkänt.

Att få jämnhet i utskrifter är svårt.
Så många saker påverkar resultatet, luftfuktighet, temperatur, byte av färgpatroner mm.

En skrivare kan ge ett resultat på morgonen och ett annat vid lunch.

Jag hara använt billiga system för att profilera skrivare (man kalibrerar inte skrivare) och det fungerar bra men inet med en säkerhet så det kan duga för förprovtryck.

Eftersom jag har höga krav på färgexakhet och jämnhet skriver jag inte ut själv utan skickar till fotolabb (Fotolabo) istället...

mipert skrev:
Att få jämnhet i utskrifter är svårt.
Så många saker påverkar resultatet, luftfuktighet, temperatur, byte av färgpatroner mm.

En skrivare kan ge ett resultat på morgonen och ett annat vid lunch.

Jag hara använt billiga system för att profilera skrivare (man kalibrerar inte skrivare) och det fungerar bra men inet med en säkerhet så det kan duga för förprovtryck.

Eftersom jag har höga krav på färgexakhet och jämnhet skriver jag inte ut själv utan skickar till fotolabb (Fotolabo) istället...
Mitt specifika problem är att dom lab jag använder mig av har dålig leverans, bilderna ser ibland ut som om dom tonats i te!
Funderar därför på att printa själv med exempelvis Epson 4000 och laminera bilderna men detta är en investering på runt 40-45.000 ex moms och vill därför försäkra mig om att jag kan få en repeterbar kvalitet på mina utskrifter.

Som du säger så måste man ju verifiera utskriften vid byte av papper eller bläck även om det är samma produkt.
Alternativet är ju att köpa större mängd så man får samma batch av papper och bläck.

Det stämmer Hasse, En profil görs för en viss sorts papper och en viss sorts bläck. Så fort du byter ågot av dessa ändras förutsättningarna tyvärr, och därmed resultaten.
Jag skulle själv försöka använda en sorts papper och bläck hela tiden och lära mig détta så jag fick så bra utskrifter som möjligt.
Och köpte jag utrustning för 45000 + moms skulle jag även ta mig råd att lämna in skrivaren för proffesionell profiliering så jag slapp att gno med colorvisions skitgrejer vad gäller printfixar =)
Tror det blir billigare i längden.

hasse lundberg skrev:
Mitt specifika problem är att dom lab jag använder mig av har dålig leverans, bilderna ser ibland ut som om dom tonats i te!

byta labb?

blir många bilder för de pengar en bra skrivare kostar..

om utskrifter ser lite mörka så är det ju oxå så att en skärm visar ju alltid bilden som ett dia på ljuslåda... dvs "belyst" bakifrån och från en påsikt reflekteras ju ljuset..

Detta borde inte göra skillnad närt allt är profilerat men... jag tycker nog det gör det..

/b

45000:- = 3750 st 18x24 eller 300 st 50x70cm...

Film) (moose skrev:
Det stämmer Hasse, En profil görs för en viss sorts papper och en viss sorts bläck. Så fort du byter ågot av dessa ändras förutsättningarna tyvärr, och därmed resultaten.
Jag skulle själv försöka använda en sorts papper och bläck hela tiden och lära mig détta så jag fick så bra utskrifter som möjligt.
Och köpte jag utrustning för 45000 + moms skulle jag även ta mig råd att lämna in skrivaren för proffesionell profiliering så jag slapp att gno med colorvisions skitgrejer vad gäller printfixar =)
Tror det blir billigare i längden.
Alldeles riktigt Erik!
En profilering kostar typ 1400:-+moms.
Men jagär den typ av människa som älskar att prova, testa och se vad som händer om jag gör si och så.
Att då prova typ 5 papper med 2-3 olika bläck blir snabbt ganska stora pengar.

Film) (moose skrev:
...även ta mig råd att lämna in skrivaren för proffesionell profiliering...
Och absolut försöka ordna en stabil miljö för skrivaren. Jämn temperatur och luftfuktighet är viktigare än man kan tro.

Men frågan är också hur noggrann man skall vara.
Jag tycker nog att ett tryckeri skall ligga på max, eftersom deras förprovtryck skall stämma med slutresultatet.
Men en fotograf som gör bilder för att hänga på väggen, är det så viktigt att kunna förutse varenda liten färgnyans? När man lämnar in negativ till ett proffslabb vet man ju inte exakt hur minsta lilla förg kommer se ut på papper.

Om man ofta upprepar bilder kan det vara skönt med en exakt jämnhet, om man kopierar bilder som enstaka objekt får man väl acceptera en viss personlighet.

Jag menar, vem bryr sig om färgerna?

[Det sista var med en viss ironi]

Bilagor

• crw_0006.jpg
    crw_0006.jpg
    19.4 KB · Visningar: 3,072
mipert skrev:
Det skall vara rätt styrka på lampan också, 2000 lux.
Jag minns inte vad det mostsvarar i exponeringsvärde men förmodligen har jag skrivit något om det i tidigare inlägg.
•Använd kameran som mätare, med ISO 100 skall du få 1/30 sek. och bländare 11 om du mäter mot vitt papper.

Nja, hur ojämnt det blir beror mycket på vilken teknik din skrivare använder. En färglaser varierar oerhört mycket, men blåckstråleskrivare ger en mycket god stabilitet. Jag kan skriva ut en bild en dag och sedan kommer fotografen tillbaka efter en månad och vill ha ett par till. De blir exakt likadana.

Nä, om du vill ha bra utskrifter är det, vid sidan av vad som nämnts här om betraktningsljus, en bra skrivarprofil som är avgörande. Men tyvärr är inte PrintFix en tillräckligt bra kalibrator för att göra en bra profil. Du behöver utrustning som EyeOne Photo eller X-Rite Pulse för att göra bra skrivarprofiler. Det är utrustning som kostar 15-20.000 kr.

Bättre är då att köpa en bra profil till de papper du använder.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto