Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kalibrera skärmen
- Trådstartare 740607
- Start datum
ChiPs
Aktiv medlem
Går det göra en hårdvarukalibrering på en iMac?
Nej
...............
silfver
Aktiv medlem
Då är alltså en Spyder ett onödigt köp?Nej
...............
silfver
Aktiv medlem
Nej, jag var inte ironisk, om du menar mig. Jag har för mig att jag läst det nånstans.Öhm.
Varför skulle det inte gå att hårdvarukalibrera en iMac?
Kanske har vi lite ironi i påståendet..![]()
Men sen vad det betyder vet jag faktiskt inte.
Men du kan alltså kalibrera en iMac till att få riktigt bra och vettig färgåtergivning? Funderar själv på att införskaffa mig en sån.
uncool
Aktiv medlem
Näe, jag menade att det var han Christian som var ironisk. Antingen det eller så kanske han tänkte på den sortens hårdvarukalibrering där man gör färgkorrigeringen i skärmens egna LUT. Den möjligheten har du nog inte.
Men riktigt bra och vettiga färger är väl svårt att säga om du kan få med skärmen på din iMac. Beror ju lite på vad man har för utgångskrav.. du kommer ju inte få lika bra färgåtergivning som en lös skärm som är gjord för bildbehandling som kostar mer än hela din dator..
Tanken med hårdvarukalibreringen är ju att man läser av hur skärmen representerar alla färgnyanser och sedan kompenserar man för alla fel innan man visar bilden på skärmen. I kalibreringen skapar man en färgprofil där alla färgvärden står och hur dem ska kompenseras för, kan man säga. Det där kan man göra på dem flesta skärmarna idag, har hört om skärmar som är dåliga att kalibrera (svåra att få bra?). Gissar på att den du har i skärmen duger rätt långt om man inte använder den i färgkritiskt arbete. Jag skulle nog prova skaffa någon kalibrator, däremot kanske jag personligen skulle satsa på någon lite "bättre" som Eye One 2. Den kostar säkert lite mer, men det är en apparat som man inte byter speciellt ofta.. du kommer kunna ha den ett bra tag framöver.
Men riktigt bra och vettiga färger är väl svårt att säga om du kan få med skärmen på din iMac. Beror ju lite på vad man har för utgångskrav.. du kommer ju inte få lika bra färgåtergivning som en lös skärm som är gjord för bildbehandling som kostar mer än hela din dator..
Tanken med hårdvarukalibreringen är ju att man läser av hur skärmen representerar alla färgnyanser och sedan kompenserar man för alla fel innan man visar bilden på skärmen. I kalibreringen skapar man en färgprofil där alla färgvärden står och hur dem ska kompenseras för, kan man säga. Det där kan man göra på dem flesta skärmarna idag, har hört om skärmar som är dåliga att kalibrera (svåra att få bra?). Gissar på att den du har i skärmen duger rätt långt om man inte använder den i färgkritiskt arbete. Jag skulle nog prova skaffa någon kalibrator, däremot kanske jag personligen skulle satsa på någon lite "bättre" som Eye One 2. Den kostar säkert lite mer, men det är en apparat som man inte byter speciellt ofta.. du kommer kunna ha den ett bra tag framöver.
stefohl
Aktiv medlem
Skilj mellan kalibrera = ställa in skärmen till ett önskat värde på färgtemperatur och ljusstyrka och profilera = mäta upp vilka färgegenskaper en skärm har. En iMac går inte att kalibrera färgtemperaturen på, däremot går det att profilera den.Men du kan alltså kalibrera en iMac till att få riktigt bra och vettig färgåtergivning? Funderar själv på att införskaffa mig en sån.
Stefan
ChiPs
Aktiv medlem
Näe, jag menade att det var han Christian som var ironisk. Antingen det eller så kanske han tänkte på den sortens hårdvarukalibrering där man gör färgkorrigeringen i skärmens egna LUT. Den möjligheten har du nog inte.
Exakt så var det jag menade för det är ju precis det hårdvarukalibrering innebär.
Ursäkta om mitt tidigare inlägg blev mer ordmärkeri än hjälp.
Skärmen bör ändå profileras, det gör en enorm skillnad.
740607
Medlem
Skilj mellan kalibrera = ställa in skärmen till ett önskat värde på färgtemperatur och ljusstyrka och profilera = mäta upp vilka färgegenskaper en skärm har. En iMac går inte att kalibrera färgtemperaturen på, däremot går det att profilera den.
Stefan
Nu har jag fått fatt på en Spyder 3 Pro som jag tänkte jag skulle använda till min 24" iMac skärm. Vad menar du med profilera lite mer exact? Vad händer och vad för hjälp får jag om jag mäter upp färgegenskaperna på min skärm?
Varför går det inte att kalibrera en iMac skärm och vad händer om jag inte gör det?
Tackar för svar.
Nu har jag fått fatt på en Spyder 3 Pro som jag tänkte jag skulle använda till min 24" iMac skärm. Vad menar du med profilera lite mer exact? Vad händer och vad för hjälp får jag om jag mäter upp färgegenskaperna på min skärm?
Varför går det inte att kalibrera en iMac skärm och vad händer om jag inte gör det?
Tackar för svar.
Hej!
Om du kör den programvara som medföljer Spydern så kommer den mäta skärmen (det är bara att följa det guide-liknande gränssnittet i programmet) och utifrån mätningarna skapa en färgprofil som systemet sedan använder för just den skärmen.
Att det inte går att kalibrera skärmen i en iMac beror på att skärmens elektronik inte har de funktioner som krävs för den saken. Samma gäller ju till exempel för skärmarna i alla bärbara datorer som inte heller kan kalibreras, bara profileras.
Jag antar att du har en någorlunda ny iMac 24, då är dess skärm (från fabrik) inställd att använda en färgtemperatur på 6500 Kelvin och en gamma på 2,2. Många foto- och bildmänniskor föredrar att arbeta med 5000 eller 5500 Kelvin och en gamma på 1,8 (så som Mac brukade vara grundinställda förr). Hade du haft en kalibrerbar skärm hade du kunnat välja vilken färgtemp och gamma du velat använda, nu får du leva med den tillverkaren valt.