Annons

Kalibrera skanner IT8

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Finns det någon som har lyckats kalibrera sin skanner med IT8 referenser och Vuescan?

Efter att ha testat att använda scannerprofiler för dia och påsiktskanning både för min Epson 4870 och min Minolta Dimage Scan Elite II med medföljande färgprofiler enligt Stefan Ohlsons artikel och noterat att jag fått riktigt bra färger men med några oacceptable artefakter (medföljande profiler ska ju vara av undermålig kvalitet) så bestämde jag mig för att köpa egna IT8 referenser och en proffslicens av VueScan (det är enbart proffslicensen som skall stödja skannerprofilering) för att skapa mig egna profiler för mina skannrar.

Efter att ha slitt mitt hår i timtal har jag fortfarande inte fått ut någon ICC profil från VueScan men jag kan skanna utan problem.

När jag sedan söker hjälp på internet finner jag följande i ett diskussionsforum:
What I learned afterwards is that Vuescan produces very small,
simplificated ICC profiles of inferior quality - so called matrix
profiles (mine was only about 500 bytes long!). Agfa's Colortune instead
produced a "complete" ICC profile with size over 600 kB containing
detailed color lookup tables (CLUTs).
Kan någon bekräfta detta?

När man sedan kikar på VueScan's hemsida (www.hamrick.com) under support så framgår det att man i praktiken inte ger support. Däremot uppmanas man att göra enfelrapport (som verkar innebära att man skall skriva en bok) och har tillräckligt många felrapporter om samma sak kommit in så kanske man gör något åt det till en senare version.

Inte heller ges någon refund, då man har möjlighet att testa programmet i en demoversion i förväg. Notera att i demoversionen kan man inte testa funktioner som enbart ingår i proffsversionen , såsom t.ex. kallibreringsfunktionerna.

Jag testade demoversionen för båda mina skanrar och den verkade fungera bra, men som sagt det är kalibreringsfunktinen som verkar skit. Dels så får jag inte igång den (vilket skulle kunna bero på handhavande fel, men jag har följt den lilla instruktion som fanns punkt för punkt samt använt wizzarden och i inget av fallen lyckas jag få ut någon ICC-fil som instruktionen anger att man ska få ut), men dels så verkar det inte vara någon fullständig ICC profil man får ut (se citat ovan).

Snälla finns det någon som verkligen har testat att kallibrera sin skanner med hjälp av IT8 referenser och VueScan?

Får ni ut ICC profiler, verkar de bra och fullständiga?

Finns det andra alternativ än VueScan som är överkomliga?

Finns Standarden för IT8 och skärmkallibrering publicerad någonstans på nätet eller är man tvungen att köpa en dyr rättighet för att kunna läsa den, utifall man skulle försöka göra sig ett eget kalibreringsprogram (antagligen inte).

/Richard
 

haak

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Finns det någon som har lyckats kalibrera sin skanner med IT8 referenser och Vuescan?


Får ni ut ICC profiler, verkar de bra och fullständiga?

/Richard
Jodå, jag har gjort profiler för min Nikon 5000 ED med Vuescan. Det fungarar bra.

Nu var det drygt ett år sedan så jag minns inte på rak arm hur jag gjorde. Men inte hade jag några problem. Kolla manualen för Vuescan så står det väl hur man gör? Det finns ett läge för kalibrering om jag inte minns fel. icc-profilerna sparas också någonstans i datorn så man kan välja dem sedan.


mvh
Håkan Åkesson
 

haak

Aktiv medlem
Re: Re: Kalibrera skanner IT8

haak skrev:
Kolla manualen för Vuescan så står det väl hur man gör?
Klippt ur manualen:

Scanner Profiling with IT8 Targets
Scanner profiling is the process of determining the precise color characteristics of a scanner or digital
camera. VueScan uses IT8 targets (also called Q60 targets) to do this.
IT8 targets are included with many scanners. You can also obtain IT8 targets from several sources:
Kodak: http://www.scarse.org/docs/kodak/Q60-order.pdf
Wolf Faust: http://www.targets.coloraid.de/
To profile your scanner or digital camera with an IT8 target:
1) Set "Input|Scan task" to "Profile scanner"
2) Rename IT8 description file "scanner.it8"
3) Press "Preview" button
4) Rotate image to upright position (landscape orientation)
5) Adjust cropping until IT8 outline matches (not all boxes outlined)
6) Choose "Profile|Profile scanner" from the drop-down menu
7) The ICC profile will be written to "scanner.icc"
If you've previously made an ICC profile for your scanner, you only need to do the following:
1) Set "Color|Scanner color space" to "ICC profile"
2) Set "Color|Scanner ICC profile" to file name of ICC file
VueScan normally reads and writes the ICC profile for the scanner using the file "scanner.icc".
Alternatively, you can put the file name of the ICC profile into "Color|Scanner ICC profile".
Every IT8 target has an associated data file that describes the exact color of each square in the target.
You should either rename this file "scanner.it8" or put the file name into "Color|Scanner IT8 data". If you
don't have a data file for your target, use "film.it8" if it's a film target or "paper.it8" if it's a paper target.
<< >>

/ Håkan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Tack Håkan för att du tog dig tid att läsa mitt (allför) långa inlägg.

Stämmer färger och toner väl överens med hur du ser diat på ljusbordet när du tilldelar bilderna din framtagna profil?

Har du några skannade diabilder upplagda på nätet någonstans?

Vad jag försöker få fram är om det är värt ansträngningen att komma underfund med hur jag ska få ut ICC-profilerna?

Jag har inga förhoppningar att någon ska lotsa mig igenom programmet eller tala om hur jag löser mitt problem, då sådant ofta är svårt utan att sitta vid min dator visa handgripligen.

Ditt svar indikerar iallafall att jag inte ska känna mig så lurad som jag gjorde när jag startade tråden.

Tack,
Richard
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Precis Håkan,

Det är den där instruktionen jag gjort allt för att följa till punkt och pricka.

Jag misstänker att problemet är att jag ändrat någon inställning som påverkar utan att det framgår eller ger något felmeddelande. Jag har märkt att VueScan fungerar lite så och jag kanske borde installera om/eller radera inti-filerna. Lite dålig softwareengineering när det skall behöva vara så.
 

haak

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:

Stämmer färger och toner väl överens med hur du ser diat på ljusbordet när du tilldelar bilderna din framtagna profil?
- Ja, det tycker jag. Jag har förvisso prioriterat kvantitet istället för kvalitet när jag gjort mina inställningar. Har många dia att scanna med olika profiler. Ska man verkligen optimera kvaliteten kanske man hittar saker man inte är nöjd med.

Har du några skannade diabilder upplagda på nätet någonstans?
- Nej

Vad jag försöker få fram är om det är värt ansträngningen att komma underfund med hur jag ska få ut ICC-profilerna?
- Jag hade legat sömnlös annars och funderat på om mina scanningar inte hade kunnat bli bättre med icc-profiler...

Jag har inga förhoppningar att någon ska lotsa mig igenom programmet eller tala om hur jag löser mitt problem, då sådant ofta är svårt utan att sitta vid min dator visa handgripligen.
- När jag läser manualen nu igen undrar jag om man inte ska ge sin profil ett unikt namn (inte scanner.icc) och se till så att den sparas på det ställe Vuescan letar profiler normalt.

Ditt svar indikerar iallafall att jag inte ska känna mig så lurad som jag gjorde när jag startade tråden.
- Tycker inte du ska känna dig lurad. Det fungerar!
/Håkan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm

Här hittade jag ett gratis profileringsprogram som jag har fått ut profiler ur. Färgerna får jag till så jag är riktigt nöjd men jag är fortfarande tvungen att dra lite i Levels reglagen för att få till intensitetskurvan så orginalet efterliknas på bästa sätt.

Sidan ovan innehåller massor om färghantering men man lär nog läsa den ett antal gånger innan man smält allt. Jag har en bit kvar.

Gillar det här programmet bättre än vuescan även om det kräver photoshop och excel.

Ett exempel efter att jag dragit i levelsreglagen (notera att det lilla magentasticket är int en profileringsmiss utan det är velvia filmen som har den karaktären tillsammans med polarizationsfiltret):
Ingen färgjustering bara tilldelandet av min profil
 

ture

Aktiv medlem
Vad gäller fullständigheten hos profilerna: Ja, det är sant att
Vuescan producerar en matrisprofil och att de vanligtvis är rätt små.
Det är inget ofullständigt med en sådan profil, den bara använder en
lite enklare modell av världen. Enligt Ed Hamrick är fördelen med
matrisprofiler att de är robustare, t.ex. med avseende på olika
exponering i scannern. Jag har inte undersökt saken själv, men baserat
på hur ICC-profiler är uppbygda tycker jag det verkar rimligt -- en
tabellbaserad profil kommer antagligen att funka mycket bra under
vissa förhållanden och kasst under andra, medan en matrisprofil alltid
funkar hyfsat.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Visst finns det en finess med att köra en enklare modell ifall den fortfarande beskriver världen på ett bra sätt. Färre parametrar att skatta utifrån given datamängd ger i regel tillförlitligare skattningar av parametrarna givet att modellen fortfarande beskriver verkligheten tillräckligt bra och att brusnivåerna i mätdatat är signifikant. Utifrån skanningarna av it8 målen och medelvärdesbildning av pixlarna i varje färgruta uppskattar jag att brusnivåerna är försumbara i sammanhanget.

Frågan om ett gammavärde och en 3x3matris för att linjärtranformera färgrymden är tillräckligt för att beskriva olinjäriteterna som ens skanner har. Ett gammavärde kompenserar bara för en exponentiell olinjäritet i intensiteten och linjärtransformationen med 3x3 matrisen förutsätter att färgtonsskiftet är detsamma för alla intensitetsnivåer (förutsatt att jag förstått uppbyggnaden av ICC profiler rätt). Har t.ex. inte intensitetskurvan för min skanner en monoton derivata kan jag aldrig kompensera för dess olinjäriteter mha gamma.

En LUT profil är däremot icke parametriskt och således modelloberoende (så när som på interpolationen mellan färgvärdena i IT8 kartan).

Nästa fråga är hur stationärt ens skanner beter sig? Det kan ju vara så att skannerns output varierar för krafigt med tiden för att approximationsfelen i gamma+3x3 matrismetoden ska vara signifikant men det medför inte en tabellprofil skulle bli mindre nogran än gamma+3x3 matris.

Grejen med en profilerad skanner är ju att man skall köra med samma inställningar varje gång så förhållandena skall ju inte variera så mycket, framför allt inte i exponeringen.

Edit: Jag säger inte att det nödvändigtvis att en LUT är bättre än en gamma+Matris ICC men jag argumenterar för att så skulle kunna vara fallet och är väldigt intresserad av att höra åsikter från sådana som jämfört eller har motargument. Notera att jag fortfarande är novis på det här med färgprofiler och dömmer inte ut de enklare matrismetoderna bara för att jag inte själv fått optimalt resultat med dem, detta kan mycket väl bero på mina handhavandefel.
 
Senast ändrad:

Galaxens President

Avslutat medlemskap
SCARSE

Nu har jag hittat ett program som genererar hela look up tables såsom jag läser README filen.

http://www.scarse.org

Det är dock för Unix system (borde fungera under cygnus för windows) och kommandoradstyp utan GUI.

Efter att ha läst lite mer om ICC-profiler av matristyp så ska de vara exponeringsoberoende vilket förklarar varför profilen från XL profiler inte korrigerar intensiteten i mina skanningar. Med LUT ICC profilerna verkar däremot allt reproduceras förutsatt att skannern exponerar lika.

Ska bli spännande att testa och jämföra.

...När jag får tid.
 

stefohl

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Edit: Jag säger inte att det nödvändigtvis att en LUT är bättre än en gamma+Matris ICC men jag argumenterar för att så skulle kunna vara fallet och är väldigt intresserad av att höra åsikter från sådana som jämfört eller har motargument.
Jag tycker att Hamricks beslut att använda sig av matrisprofiler är ett relativt vettigt beslut.

Jag använder normalt ProfileMaker när jag gör skannerprofiler. Det programmet skapar tabellbaserade profiler. När jag gjort dem kontrollerar jag dem först genom att se på profilerna med ColorThink Pro, ett utmärkt program om du är intresserad av att lära dig mer om färgprofiler. Sedan skannar jag en IT-8 och kollar på den genom att tilldela skannerprofilen.

Det är rätt vanligt att jag underkänner profilen efter en sådan test. Enstaka färger kan återges helt felaktigt, fel som inte syns vid nio skanningar av tio, men som vid den tionde skanningen ger helt fel skanningar.

Matrisprofiler är betydligt robustare och därför enklare att göra/använda. Att därför använda sig av denna typ av profiler i ett program som antagligen används av någon som antagligen inte är så avancerad i detta med att göra/kontrollera profiler, det ser jag som ett vettigt beslut.

Det ger antagligen upphov till profiler som inte ger en riktigt lika exakt färgåtergivning som en bra tabellprofil. Men jämfört med en tabellprofil som är felaktig, så är slutresultatet betydligt bättre.

Vill du göra skannerprofiler av tabelltyp rekommenderar jag ett specifikt kalibreringsprogram.

Stefan
 

kaw

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Frågan om ett gammavärde och en 3x3matris för att linjärtranformera färgrymden är tillräckligt för att beskriva olinjäriteterna som ens skanner har.
Nej, men för att korrigera olinjäriteter räcker det med enkla tabeller för varje kanal, dvs. ingen stor 3D-LUT som är alternativet till 3x3-matrisen. Då borde profilstorleken bli i stil med sRGB. T ex Adobe RGB har mindre filstorlek eftersom den endast innehåller ett gammatal och ingen tabell.

Jag använder iccdump för att titta på hur en profil ser ut. Finns med i "Download Main Windows 32 executables" på sidan http://www.argyllcms.com/
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Hur nogran är W. Fausts IT8:eek:r

Nu har jag testat en massa olika gratis profileringsprogram (det som jag gillar bäst är scarse, www.scarse.org). Resultaten jag får är konsekventa. Men jag har problem med min transparenta IT8 referens. När jag tilldelar Den skannade IT8 referensen får jag en jättefin neutral bild men när jag gör motsvarande för en vanlig diabild får jag ett tydligt grönstick jämfört med orginalet. Samtidigt som jag uppfattar IT8 referensen som om det gråa fältet runt om drar åt magenta och rött till när jag kikar på det på ljusbordet.

Jag får samma problem både med min Epson 4870 och min Minolta Dimage Scan Elite 2.

Däremot när jag kalibrerar min Epson 4870 för påsiktskanning får jag återigen en helt neutral IT8 bild när den tilldelats profilen men även andra påsiktsbilder blir perfekta färgmässigt när jag tilldelar profilen. Jag uppfattar min IT8 för påsikt som neutralare i gråtonen än den för genomsikt.

Oavsett vilken programvara jag använder och om det är en matrisprofil eller LUT får jag samma resultat.

Jag såg att Faust säljer individuellt uppmätta transparenta IT8 mål i 4x5" storlek. Jag fattar det som om dessa har en egen datafil som motsvarar de uppmätta värdena istället för målvärden, stämmer det?

Finns det någon som säljer motsvarande individuellt uppmätta IT8:eek:r i 35mm format?

Ska man försöka reklamera min IT8 till W. Faust?

Här kommer ett bild exempel på hur en skannad diabild med tilldelad profil blir (Bilden är en Velvia 100F fotad i helmulet väder i en öppen lekpark, notera att samtliga bilder är justerade lite gran i nivåer och kurva för att få samma kontrast som orginal, men färgerna är orörda om inte annat sägs):
 

Bilagor

Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Re: Hur nogran är W. Fausts IT8:eek:r

Galaxens President skrev:Däremot när jag kalibrerar min Epson 4870 för påsiktskanning får jag återigen en helt neutral IT8 bild när den tilldelats profilen men även andra påsiktsbilder blir perfekta färgmässigt när jag tilldelar profilen. Jag uppfattar min IT8 för påsikt som neutralare i gråtonen än den för genomsikt.

Jag såg att Faust säljer individuellt uppmätta transparenta IT8 mål i 4x5" storlek. Jag fattar det som om dessa har en egen datafil som motsvarar de uppmätta värdena istället för målvärden, stämmer det?

Finns det någon som säljer motsvarande individuellt uppmätta IT8:eek:r i 35mm format?
Visst finns det individuellt uppmätta IT8:eek:r, men problemet med 35 mm är att de individuella rutorna är så små. Det finns lösningar i form av att man gör ett 8 x 10" blad med några stora IT8:eek:r och sedan små 35 mm IT:eek:r.

De bästa testkorten som jag känner till är gjorda av ett företag som heter Hutchcolor. Noggrant uppmätta och med betydligt fler färger än vad en normal IT8 innehåller.

Stefan
 
ANNONS