Annons

Kalibrera skanner IT8

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
En kortfattad instruktion för att komma igång med att skapa en första skannerprofil hittar du här

Det är kommandona scanin och profile du ska använda.

scanin läser en tiff-bild av den skannade it8profilen (scanner.tif) och extraherar färgvärden från den givet en fil (it8.cht, medföljer argyl) som talar om hur färgkartan är konstruerad. Utifrån en textfil (It8ref.txt, medföljer it8 referenskartan och kan även ha andra ändelser såsom .it8, .q60 etc beroende på tillverkare).
flaggan -v ger utförligare utskrifter på skärmen hur processen fortskrider. -dipn är en flagga som ser till att en tiff-fil diag.tiff skapas där det markerats hur scanin tolkat din bildfil, vart kanterna på färgkartan antas ligga etc (programmet korrigerar t.ex. automatiskt för en godtycklig rotation av den skannande kartan).
scanin -v - dipn scanner.tif It8.cht It8ref.txt
detta kommando vid prompten skapar sedan den datafil som ligger till grund för själva profileringen.
profile -v -D"Scanner A" -qu scanner
-v anger utförlig information om vad som händer på skärmen
-D "Scanner A" anger vad profilen skall heta när du kikar på den i t.ex. PS (så du lätt hittar din). Notera att detta är något annat än filnamnet.
-q anger vilken kvalitet profilen skall ha l=low, m=medium, h=high, u=ultra. Jag körde med ultra även om ju bättre kvalitetsnivå, desto större fil. scanner är namnet på datafilen genererad mha scanin (utan ändelsa) och är samma som namnet på den skannade tiff bilden av profilen (utan ändelse). Med flaggan -a kan man också styra explicit vilken typ av färgprofil man vill ha (LAB-CLUT, gamma matris typ, etc.). Här hittar du utförligare beskrivning av
profile kommandot.

Motsvarande för scanin .

Hela dokumentationen för argyll

Och så själva hemsidan där du hittar programmet kompilerat för olika operativsystem. Ifall man inte vill kompilera det själv förståss (det ville inte jag):
Argyll.

Jag har för mig det var exakt kommandoraderna ovan jag använde. Det rekommenderas att du jobbar i högsta färgbitdjup för bästa resultat.

Var specielt ovservant på hur den vita linjen invid den svartaste rutan längst ner till höger på kartan ser ut i skanningen. Den tenderade läcka kraftigt in de angränsande mörka rutorna för mig vilket krävde lite handpåläggning av de skannade referensbilderna innan jag kunde få fram bra profiler med något program.

Ifall du vill testa många olika inställningar vilken som ger bästa profilen så skrivs sist i profil processen ut medelfel och maxfel (över alla färgrutor i it8:an) ut i storheten dE vilket kan vara ett fingervisning hur profileringen gått. Jag fick som bäst ett medelfel på dE 0.19 för min flatbäddskanner och dE 0.17 för min filmskanner. Bäst för de största profilerna naturligtvis (fler frihetsgrader att modellera skannerns färgavvikelser).
 

lusidor

Aktiv medlem
Härligt, nu ska jag bara begripa hur jag installerar och kör "programmet", utan att röra till det i datorn.

Så här står det på nedladdningssidan:

You will need to unzip the downloaded file in the location you have chosen to hold the executable files (perhaps somewhere like /bin/argyll). I would NOT put them in /Program Files/argyll, since spaces in directory or file names and command line environments are a very bad mix, and will cause you endless problems.

Gjorde så C:/bin/argyll och där ligger nu tre mappar varav en läskig en som det står bin på ;o)

You should also configure your %PATH% environment variable to give access to the executables from your command line environment. Look in Start->ControlPanel->System->Environment or Start->ControlPanel->System->Advanced->EnvironmentVariables for where to add this directory to your %PATH%. Note that a ';' character separates each directory in the path, and you should probably add your new directory at the end.

Det här fattar jag inte riktigt. Jag har Win2000Pro på svenska och har hittat "path" (mina citattecken) under systemvariabler i Kontrollpanelen->System->Avancerat->Miljövariabler. Där ska jag alltså skriva in min sökväg på något sätt, eller?

Spännande det här... / Leif
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ett alternativ är att kopiera alla filer du behöver till det läskiga bin-directoriet och ställa dig där medelst kommandoprompten och jobba där. På så sätt slipper du undan att ändra i miljövariablerna. Det kan gå att skriva hela pathen även till exefilerna också när du kör dem:

typ:
c:/bin/argyll/bin/scanin -v ...

(om det är där du hittar scanin.exe etc, kommer inte ihåg vad undermapparna heter och har inte argyl installerat på datorn jag sitter vid just nu)

Annars går du in och editerar miljövariabeln path. Se till att du enbart lägger till ;c:/bin/argyll/bin (eller var du nu hittar scanin.exe etc.) sist i textraden (inklusive ;) och inte modifierar texten där i övrigt (sådant leder till att systemet inte kan hitta vissa filer som krävs för vissa program) så var försiktig.
 
Senast ändrad:

lusidor

Aktiv medlem
Sjysst att du hjälper mig Richard!

Jag har alltså aldrig jobbat på egen hand med DOS. Tittat på min bror över axeln nån gång, och för stunden begripit vad han gjorde... Jag antar att det är Kommandotolken som jag ska öppna och skriva dit sökväg etc efter > -tecknet.

Jag ska alltså lägga .tif-filen i programmets folder för att det ska funka? Nåja, jag kanske inte kommer längre innan jag fått min IT8 och skannat in den.

Har du någon uppfattning om vilken IT8 som är lämpligast om jag vill göra EN profil som jag ska använda när jag skannar Velvia 50, 100F och Provia.

/ Leif
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag körde med en Velvia 100F. Jag vet inte om det är optimalt. De dia jag har är också velvia 50, velvia 100F, Provia 100F och Provia 400F. Jag resonerade såhär (vet ej om det är rätt). Velvia är den som har tätast svärta och mest mättade färger och således är den som ställer högst krav på skannern. Har jag väl en bra profil för dem så bör Provian få plats innom motsvarande omfång också. Sedan kanske man skulle välja Velvia 50 istället för Velvia 100F då Velvia 50 har mer mättade röda färger egentligen.

Hur stora dia tar din skanner som störst? Tar den mellanformat eller 4x5" och du inte samtidigt önskar profilera en negativskanner som bara tar 35mm så rekomenderar jag att du tar en större IT8:a av tidigare nämnda anledningar.

Om du bara vill testa hur du kör programvaran för skanningkalibrering så skulle du kunna ladda hem en referensfil från wolf faust's hemsida och ta en av de små bilderna på mina it8:eek:r tidigare i tråden ovan och konvertera till tiff bilder och köra med. Du kommer inte få några användbara profiler förståss men du kan se om du får programvaran att fungera iallafall.
 

lusidor

Aktiv medlem
Bara bra ideer!

Jag beställer en Velvia 100 4x5" och återkommer här när jag kommit vidare.

Tack så länge / Leif
 

stefohl

Aktiv medlem
lusidor skrev:


Har du någon uppfattning om vilken IT8 som är lämpligast om jag vill göra EN profil som jag ska använda när jag skannar Velvia 50, 100F och Provia.

/ Leif
Jag använder ett Velvia 50 IT-8 om jag ska göra en profil, eftersom den verkar ge den största färgrymden. Vissa färger är helt enkelt lite mer intensiva än i andra filmer.

Stefan
 

lusidor

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Ifall du vill testa många olika inställningar vilken som ger bästa profilen så skrivs sist i profil processen ut medelfel och maxfel (över alla färgrutor i it8:an) ut i storheten dE vilket kan vara ett fingervisning hur profileringen gått. Jag fick som bäst ett medelfel på dE 0.19 för min flatbäddskanner och dE 0.17 för min filmskanner. Bäst för de största profilerna naturligtvis (fler frihetsgrader att modellera skannerns färgavvikelser).
Nu har jag fått till en första profil för skannern! Jag vet inte riktigt hur bra den är, men naturligtvis klockren i jämförelse med den medföljande profilen. Lite mörkare än originalen blir de. De avvikelsevärden jag fick verkar större än dina Richard, jag fick ett största fel på 4.0 och ett medelfel på 0.30. Då är det en tabell-profil precis som den du gjorde.

Jag förstår nog inte riktigt vilka inställningar jag kan variera för att få ett bättre resultat. När jag stänger av färghanteringen i ScanGear så kan jag inte längre ändra några kurvor, bara exponeringen. Men den antar jag ska vara 100% för att utnyttja skannerns hela tonomfång.

Testar vidare lite.

/ Leif
 

lusidor

Aktiv medlem
Förresten, hur stor bör man göra TIFF-filen med it8-kartan? Min fil var 3,5 Mb tror jag, och okomprimerad. När man skannar en 4x5-bild kan ju filen bli hur stor som helst...

mvh / Leif
 

stefohl

Aktiv medlem
lusidor skrev:
Förresten, hur stor bör man göra TIFF-filen med it8-kartan? Min fil var 3,5 Mb tror jag, och okomprimerad. När man skannar en 4x5-bild kan ju filen bli hur stor som helst...

mvh / Leif
Du bör inte göra en fil större än 10 MB. Profilprogram får lite problem om du gör filerna allt för stora.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
lusidor skrev:
De avvikelsevärden jag fick verkar större än dina Richard, jag fick ett största fel på 4.0 och ett medelfel på 0.30. Då är det en tabell-profil precis som den du gjorde.
Om det är en korrekt gjord uppmätning av avvikelsen är det en riktigt bra profil. Tänk på att DeltaE=1 är den minsta skillnaden mellan två färger som vi kan uppfatta. De flesta färgerna ligger alltså så exakt rätt att du inte kan skilja mellan original och reproduktion.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
lusidor skrev:
När jag stänger av färghanteringen i ScanGear så kan jag inte längre ändra några kurvor, bara exponeringen. Men den antar jag ska vara 100% för att utnyttja skannerns hela tonomfång.
Om det är så är ditt skannerprogram inget vidare. Titta kanske på alternativa program om du inte får till en bra inställning.

Stefan
 

lusidor

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Om det är så är ditt skannerprogram inget vidare. Titta kanske på alternativa program om du inte får till en bra inställning.
ScanGear till Canon 9950F är ett skitprogram på många sätt, men jag hade fel om detta. Blandar ihop. ;o) Det är i zoomläget som en del inställningsmöjligheter försvinner (!), och även när man tillämpar färghantering vid skanningen. Jag har dock testat SilverFast, men blev inte övertygad om kvaliteten på scanningarna (brus). De verkar inte ha fått till programmet för just denna scanner, dessutom stöder SF inte Canons dammborttagningsteknik som är snabb och bra.

Eftersom jag använder PS Elements 2 så har jag tänkt tillämpa profilerna i ScanGear. Det är ju inte optimalt men vad gör man när budgeten är begränsad... Den stora haken är väl att om jag gör inställningar när jag skannar it8:an med färghanteringen avslagen, så kan jag inte göra de inställningarna när jag skannar med profilen. Finns det något sätt att gå runt detta som jag inte kommer på?

/ Leif
 

lusidor

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem när jag skannade it8:an som Richard, med överstrålning eller vad det kallas. Dels på svartpunktsrutan, dels på större delen av gråskalan bredvid den gula kolumnen. Det gjorde att lågdagrarna blev lite blå när jag skannade med profilen. Jag fuskade rejält och klonade från mitten av rutorna så att åtminstone de uppenbara felaktigheterna i tiff-filen försvann. Profileringsprogrammet mäter vad jag förstår inte från hela rutan utan från mitten.

Nu är jag nere i ett medelfel för dE på 0.25 och ett maxfel på ca 2. Eftersom jag manipulerat filerna misstänker jag att det är några enstaka rutor som blivit fel. Finns det något sätt för mig att läsa ut vilka färger det gäller, eller måste jag ha särskilda program till det? Som Richard påpekar är det knepigt att se det visuellt på färgkartorna.

/ Leif
 

stefohl

Aktiv medlem
lusidor skrev:
Eftersom jag använder PS Elements 2 så har jag tänkt tillämpa profilerna i ScanGear. Det är ju inte optimalt men vad gör man när budgeten är begränsad...
Titta då på Vuescan, det kanske passar både skannern och kassan bättre.

Stefan
 

lusidor

Aktiv medlem
Egentligen är jag rätt nöjd med att få till så här pass bra resultat med gratisprogram. Tack för all hjälpen i den här tråden!

Här är ett exempel nästan rakt ur skannern. Bra balans mellan det gula och blå igenom hela tonskalan, och ren svärta i lågdagrarna. Det kunde jag ha fått sitta länge med manuellt och ändå inte lyckats!

/ Leif
 

Bilagor

Galaxens President

Avslutat medlemskap
lusidor skrev:

Eftersom jag använder PS Elements 2 så har jag tänkt tillämpa profilerna i ScanGear. Det är ju inte optimalt men vad gör man när budgeten är begränsad... Den stora haken är väl att om jag gör inställningar när jag skannar it8:an med färghanteringen avslagen, så kan jag inte göra de inställningarna när jag skannar med profilen. Finns det något sätt att gå runt detta som jag inte kommer på?

/ Leif
Jag har för mig att funktionen tilldela och konvertera profil finns i någon av argyll funktionerna. Jag har inte tittat nogrannare på andra funktioner än just scanin och profile så jag kan inte säga säkert. Annars finns det ett gratisprogram som heter imagemagick, också av kommandoradstyp som ska kunna hantera profiler (jag har dock bara testat det under linux för att batch nerskala/skärpa webbilder för länge sedan)

Epsons och Minoltas programvaror är inte heller så mucket att hänga i hjulgranen men jag använder de i twain läge till PS och ser bara till att skanna bilderna med dem på samma sätt hela tiden och så att hela omfånget kommer med och inget klipps. I PS kör jag sedan samma grundredigering som vid profileringen (bl.a. höjer gamman litet med mittenreglaget i nivåer, vilket tenderar ge lite lägre profilfel av någon anledning, vilket Stefan Ohlsson tidigare berättat, även om man rent strikt yxar till färgkvantiseringen en aning (inget som syns)). För bilden jag använde vid profileringen gjorde jag en liten ytterligare sänkning av svartpunkten (utöver den jag gör vid skanning med tilldelning av profilen). Den justeringen minskar tendensen att lågdagrarna spricker när jag applicerar profilen, däremot så kräver den att jag efterjuserar ner svartpunkten lite gran på de skannade bilderna efter att profilen tilldelats och jag konverterat till arbetsfärgrymden.

Är det långt in i varje färgruta du märker att du har överstrålning? Jag märkte redan på min 35mm dia att den avtog mot mitten av färgrutorna men om du ser det även på 4x5" IT8:eek:r så kanske problemet är påtagligare an jag trodde. Det skulle i så fall kanske kunna förklara varför jag fortfarande får litet men synbart grön/cyan stick i mina bilder (jämfört med hur diat ser ut på mitt GEPE slimlight ljusbord) även om profilfelet blir litet. Sticket är dock lätt att justera bort manuellt jämfört med om jag inte applicerat mina profiler alls (och det är ju likadant för varje bild jag skannar).
 

lusidor

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Epsons och Minoltas programvaror är inte heller så mucket att hänga i hjulgranen men jag använder de i twain läge till PS och ser bara till att skanna bilderna med dem på samma sätt hela tiden och så att hela omfånget kommer med och inget klipps. I PS kör jag sedan samma grundredigering som vid profileringen (bl.a. höjer gamman litet med mittenreglaget i nivåer, vilket tenderar ge lite lägre profilfel av någon anledning, vilket Stefan Ohlsson tidigare berättat, även om man rent strikt yxar till färgkvantiseringen en aning (inget som syns)). För bilden jag använde vid profileringen gjorde jag en liten ytterligare sänkning av svartpunkten (utöver den jag gör vid skanning med tilldelning av profilen). Den justeringen minskar tendensen att lågdagrarna spricker när jag applicerar profilen, däremot så kräver den att jag efterjuserar ner svartpunkten lite gran på de skannade bilderna efter att profilen tilldelats och jag konverterat till arbetsfärgrymden.
Menar du att du kan justera svart- och vitpunkt "utåt"? Det går inte i ScanGear! Men när jag skannar IT8:an med allt avslaget så klipper den iallafall inte något.

Sen fattar jag inte riktigt. Om jag skannar IT8:an med lite högre gamma och gör profilen efter den filen, då får jag väl göra det omvända för att kompensera efter att ha scannat med tillämpning av den profilen?

Vad menar du förresten med att lågdagrarna spricker? (Börjar känna mig okunnig, ;o) men jag är riktigt stolt över att jag lyckats komma så här långt utan att någon står bakom axeln...)

/ Leif
 

lusidor

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Är det långt in i varje färgruta du märker att du har överstrålning? Jag märkte redan på min 35mm dia att den avtog mot mitten av färgrutorna men om du ser det även på 4x5" IT8:eek:r så kanske problemet är påtagligare an jag trodde. Det skulle i så fall kanske kunna förklara varför jag fortfarande får litet men synbart grön/cyan stick i mina bilder (jämfört med hur diat ser ut på mitt GEPE slimlight ljusbord) även om profilfelet blir litet. Sticket är dock lätt att justera bort manuellt jämfört med om jag inte applicerat mina profiler alls (och det är ju likadant för varje bild jag skannar).
Jo, jag börjar förstå hur pass mycket glasskivorna i skannern påverkar filmskanningen!

Det är lite olika. När jag kollar den råskannade IT8:an i gamma 3 så verkar svartpunktsrutan påverkad av både spalten t v (ganska kraftigt, ca 1/4) och av omgivningen t h och nedan (inte lika kraftigt men ca 1/3). Även fält 22 är påverkat ca 1/4 av spalten.

När det gäller gråskalan vid gult så är överstrålningen tydligt märkbar på de två mörkaste fälten, ca 1/5 in i den svarta rutan.

/ L
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
lusidor skrev:
Menar du att du kan justera svart- och vitpunkt "utåt"? Det går inte i ScanGear! Men när jag skannar IT8:an med allt avslaget så klipper den iallafall inte något.

Sen fattar jag inte riktigt. Om jag skannar IT8:an med lite högre gamma och gör profilen efter den filen, då får jag väl göra det omvända för att kompensera efter att ha scannat med tillämpning av den profilen?

Vad menar du förresten med att lågdagrarna spricker? (Börjar känna mig okunnig, ;o) men jag är riktigt stolt över att jag lyckats komma så här långt utan att någon står bakom axeln...)

/ Leif
Får du med det ljusaste vita och det mörkaste svarta utan att det klipps så har du inga problem (autoinställningen i Epson klipper både den svarta och den vita lite gran eller är väldigt nära, men kör man manuellt kan man få med allt)

Om man höjer gammakompenseringen (ljusar upp mellandagrar i princip) för bilden som ligger till grund för profileringen så kommer profilen att kompensera för detta när profilen tilldelas bilden. Därför ska man i sådant fall också höja gammakompenseringen på bilderna man sedan skannar då profilen man gjort tar ner mellandagrarna när den tilldelas bilden. Av någon anledning så ger detta oftast lägre dE (jag funderar om det bara är pga hur dE definieras som gör att det blir så, men jag är inte säker). Det ska ge bättre profiler i lågdagrar på bekostnad av marginell försämring av högdagrar, har jag för mig. Men jag kan inte säga att jag märkt skilnad annat än på dE värdena.

Med att lågdagrarna spricker menar jag att man förväntar sig en mjuk tonskala i de mörkaste lågdagrarna men att den går mer stegvis och skiftar i färg åt olika håll, ungefär som när man sparar en gif bild med för liten färgpalett (fast där kan det ske över hela tonskalan).

Får du bra skanningar med profilerna så ska du inte låta dig störas av de problem som jag haft och mina hypoteser :).
 
ANNONS