Annons

Kalibrera skanner IT8

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Nu är jag tillbaka. Det är inget fel på mina IT8:eek:r. Det var helt enkelt så att jag fick fram dåliga profiler för genomsikts IT8:eek:rna. Testade Argyl som kan generera olika typer av profiler från enkla gamma+matris profiler till fullständiga CLUT tabeller. Det visade sig att med de enklare profilerna fick jag konsekvent grönstick när jag skannade dia bilder (okulär besiktning av IT8:eek:r mot simulerade IT8:eek:r från referensdata är ingen bra utvärderingsmetod, jag reagerade mer på stick i verliga bilder). Med CLUT profilerna kom jag ner i ett medel fel dE på 0.192 medan med de enklare profilerna gav storleksordningen på medelfelet dE på 3.5.

För min Epson 4870 och CLUT profilering får jag problem med sprukna lågdagrar för riktigt täta dia, men färgbalansen är perfekt i övrigt.

För min Minolta Elite II blir även lågdagrarna perfekta med CLUT profilerna.
 

stefohl

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:


För min Epson 4870 och CLUT profilering får jag problem med sprukna lågdagrar för riktigt täta dia, men färgbalansen är perfekt i övrigt.

För min Minolta Elite II blir även lågdagrarna perfekta med CLUT profilerna.
Ditt problem med att få bra profiler med din Epson kan bero på två saker. Den ena orsaken kan vara att din IT-8:s mörkaste ton kan vara ljusare än ett riktigt mörkt dia. Har du då ställt in din svartpunkt enligt vad ditt IT-8 kräver, kan dina skuggor gro igen på ditt dia. Du kan lösa detta genom att göra en maximalt svart ton genom att helt enkelt tejpa över ett litet parti av din gråskala på ditt dia och använda detta som svartpunkt istället.

Du kan läsa mer om detta i Don Hutchesons artikel om skanning på www.hutchcolor.com. Leta efter Scanning.pdf.

Men troligare är ju att skannern inte kan se så mörka toner.

Stefan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
stefohl skrev:
Den ena orsaken kan vara att din IT-8:s mörkaste ton kan vara ljusare än ett riktigt mörkt dia. Har du då ställt in din svartpunkt enligt vad ditt IT-8 kräver, kan dina skuggor gro igen på ditt dia. Du kan lösa detta genom att göra en maximalt svart ton genom att helt enkelt tejpa över ett litet parti av din gråskala på ditt dia och använda detta som svartpunkt istället.

Du kan läsa mer om detta i Don Hutchesons artikel om skanning på www.hutchcolor.com. Leta efter Scanning.pdf.

Men troligare är ju att skannern inte kan se så mörka toner.

Stefan
Jag uppfattar problemet med CLUT profilen för epson skannern som att den försöker dra isär riktigt mörka delar av bilden (öka lågdagerkontrasten) mer än vad det skannade datat tål. I och med att Minolta CLUT profilen inte har det problemet borde det inte vara det första problemet.

Med de mindre Matris profilerna som inte har så många frihetsgrader uppstår inte problemet och jag kan manuellt dra isär lågdagrarna utan att de spricker i diat så jag tror inte heller det är ett problem med att skannern inte kan se lågdagrarna. Men jag har ju dragit fel slutsatser förut ;-).

En misstanke jag har är att skannerns mätvärde på GS23 rutan (den mörkaste rutan längst nere till höger på IT8:an) blir för ljust då den vita linjen mellan GS22 och GS23 blöder in i de två mörkaste rutorna (skannerglaset är lite dispersivt) vilket kanske lurar CLUT profilen att överdriva lågdagerkontrast förstärkningen. Överväger maska bort den vita linjen och se om det går bättre.

Har testata att skanna i gamma 2.5 istället men problemet kvarstår.

Nåväl jag hann inte testa så mycket igår kväll för att eliminera de sprukna lågdagrarna.

Känner att jag kommit en bra bit framåt iallafall och när jag vet att mina IT8:eek:r ändå är att lita på så känns det betydligt tryggare att jobba vidare.

BTW: En liten fråga, i referensfilerna finns columner för D_RED D_GREEN, D_BLUE samt D_VIS är det densiteter definierade på samma sätt som vanliga svartvita transmissions- och reflektionsdensiteter fast med ljuskällor med väldefinierade röd-, grön-, blå- samt vitspektrum?

Tackar så mycket för länken, den verkar innehålla mycket matnyttigt utöver skanner artikeln ( som hittas under free->color management notes->scanning guide).

Mvh
Richard
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Delvis verkade det vara som jag hade mer ströljus i min skanning av IT8an än diat som jag hade problem med lågdagern i. Bättre avskärming hjälpte till viss del. Genom att justera ner svartpunkten lite extra i IT8 bilden jag använde vid kalibreringen och sedan justera ner svartpunkten på den skannade bilden efter att jag tilldelat profilen och konverterat till arbetsfärgrymden så får jag nu bilder jag är kalasnöjd med.

Those Velvia Moments:
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Delvis verkade det vara som jag hade mer ströljus i min skanning av IT8an än diat som jag hade problem med lågdagern i.
Ett av de stora problemen vid skanning av dior, särskilt i flatbäddsskannrar. Jag har märkt att jag fått betydligt bättre bildkvalitet bara genom en så enkel åtgärd som att maska av allt utanför diat när jag testat flatbäddsskannrar.

Skulle sedan någon tillverka en filmhållare värd namnet skulle man kanske till och med få en användbar skanner.
Stefan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Hållarna till Epson 4870 är helt OK både för 35mm remsor mellanformat (om man inte har längre än 6x12 rutor) och 4x5" (saknar ibland 9x12 dock).

Jag var helt enkelt slarvig och bara lade IT8:an direkt på glaset utan avskärmning alls först *skäms*. Den där lilla vita linjen mellan GS22 och GSS23 läcker dock än men jag antar den fyller någon funktion även om den programvaran jag använt inte verkar nyttja den.
 

Merlin

Aktiv medlem
Fråga från novis. Kan alla scannrar profileras? Jag har en Epson 3200... Går den att fixa till?
 

stefohl

Aktiv medlem
Merlin skrev:
Kan alla scannrar profileras? Jag har en Epson 3200...
Det beror inte på skannern, utan på mjukvaran om du kan profilera din skanner. En del program har ju bara automatiska inställningar, som gör att det är mer eller mindre omöjligt att göra en bra profil. Därför brukar jag ofta använda andra program än de medföljande, som t ex Vuescan eller Silverfast.

Stefan
 

Merlin

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Det beror inte på skannern, utan på mjukvaran om du kan profilera din skanner. En del program har ju bara automatiska inställningar, som gör att det är mer eller mindre omöjligt att göra en bra profil. Därför brukar jag ofta använda andra program än de medföljande, som t ex Vuescan eller Silverfast.

Stefan
Ok, då förstår jag =) Var köper man ett IT8-kort?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Stefan, ska du kallibrera en flatbäddare med dialock så köp en större variant av IT8 än ett 35mm dia. Ljuset blöder mellan de små fälten på ett 35mm dia så det är klurigt att få till profilerna. Ett 4x5 tums blad är nog bättre om scannern har hållare för sådant.

Jag har profilerat uppföljaren Epson 4870 med ett 35mm dia, men det krävdes rätt mycket handpåläggning för att få det bra, just pga av att ljuset läckte till angränsande rutor i IT8:an.
 

stefohl

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Stefan, ska du kallibrera en flatbäddare med dialock så köp en större variant av IT8 än ett 35mm dia. Ljuset blöder mellan de små fälten på ett 35mm dia så det är klurigt att få till profilerna. Ett 4x5 tums blad är nog bättre om scannern har hållare för sådant.
Helt rätt, vi använder blad från www.hutchcolor.com för detta. Hutcheson handmäter in dessa kartor, så den referensprofil som finns med är mycket exakt.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Merlin skrev:
Tack för det tipset! Jag ser att de har en 6x7 också det är inte en sån jag ska ha då?
Det är en bra storlek, framförallt eftersom du kan kalibrera många filmskannrar för mellanformat med den också.

Stefan
 

lusidor

Aktiv medlem
Enkelt och billigt? ;o)

Fint att det finns en aktiv tråd på detta tema.

Hur kommer jag undan billigast om jag vill kalibrera min Canon 9950F. Om jag inte hittar någon i bekantskapskretsen att låna av skickar jag efter en IT8 från Faust, så långt är jag med.

1. Måste jag ha olika targets för Velvia 100F och 50?

2. Kan man göra profil för negativ färgfilm?

3. Är det någon av gratisprogrammen som man kan använda utan att vara datorexpert? Vilket ger bäst resultat?

mvh / Leif
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Enkelt och billigt? ;o)

lusidor skrev:


1. Måste jag ha olika targets för Velvia 100F och 50?
Nej, jag tycker egentligen inte att skillnaden mellan olika E-6- filmer är så stora att det kräver en särskild profil för respektive filmtillverkare om man inte har mycket stora krav. Kodachrome är en annan sak.

2. Kan man göra profil för negativ färgfilm?
I praktiken är svaret nej, eller snarare, jag har inte lyckats något vidare med det.

3. Är det någon av gratisprogrammen som man kan använda utan att vara datorexpert? Vilket ger bäst resultat?
Här har jag provat alldeles för lite för att ge ett bra svar. Jag använder ProfileMaker, som verkligen inte är ett gratisprogram.

Stefan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har testat diverse gratis program för scannerprofilering.

Bäst resultat har jag fått med argyll som man kör ifrån kommandoraden (dosprompten) och är därmed kanske inte optimalt i användarvänlighet. Det var också den programvaran Wolf Faust rekomenderade för bästa resultat.

Vuescan (som ofta rekomenderas lite här och var för skannerprofilering) rekomenderar jag inte. Det är dåligt dokumenterat och dokumentationen är inte uppdaterad allt eftersom nya versioner av programvaran dykt upp. Det är svårt att avgöra vad som är buggar och odokumenterade features.

Försök få tag i en IT8 som är så stor som du har hållare för till din scanner. Med en liten 35mm dia IT8 tenderar färger från intilliggande rutor läcka in i andra färger, speciellt med flatbäddskannern jag kört med (Epson 4870). Jag tror det är skannerglaset som tenderar sprida ljuset.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Re: Enkelt och billigt? ;o)

lusidor skrev:

2. Kan man göra profil för negativ färgfilm?
Jag har använt en IT8 för påsiktsskanning när jag jag skulle ta en mängd porträtt på kort (digitalt) tid i samma ljus (gästerna på en bekants bröllop). Jag fotade först av IT8:an i samma ljus i en vinkel där jag inte fick något märkbart blänk i IT8:an. I RAW-konverteringen såg jag till att konvertera alla bilder lika och så att varken låg eller högdagrar klipptes i någon färgkanal.

Sedan korrigerade jag med nivå-verktyget högdagerpunkt lågdagerpunkt och mellandagerpunkt varje färgkanal för sig utifrån ljusaste, mörkaste och ett fält mitt emellan i gråskale fältet på bilden av IT8:an, så att dessa blev gråskale neutrala (minimal justering). Denna justering sparade jag sedan och applicerade till samtliga bilder. Sedan använde jag nivåvertyget ytterligare en gång för varje bild för att sätta vit och svartpunkt (inte var färg för sig utan alla RGB kanaler samtidigt för att inte påverka färgtonen). På så sätt fick jag bättre neutral färg än med kameran (Minolta 5D) uppmätt vitbalans mot ett vitt papper och samma färgtoner i samtliga bilder.

Nu har jag fotat av IT8 med en färgnegativ rulle jag håller på att ta för att fösöka göra något liknande. Jag har tagit tre bilder på samma rulle : en invid ett fönster en mulen dag, en i glödlampsbelysning, och en under vanlig lysrörsbelysning. I princip skulle man kunna göra en färgprofil också utifrån dessa bilder som sväljer både filmens, ljusets, och skannerns färgdynamik på en gång. Problemet är att man sannolikt kommer att få göra om det för i princip varenda rulle man tar i och med att C41 framkallningen inte är så precis färmässigt såsom jag förstått det.

Jag ska rapportera hur det går när jag framkallat rullen.

/Richard
 

lusidor

Aktiv medlem
Tack Stefan och Richard för era svar.

Om jag bara behöver en IT8 så kan jag lägga pengarna på en 4x5" från Faust. De är ju individuellt uppmätta också, står det. Frågan är vilken som är lämpligast?

Min 9950 har lite problem med att separera lågdagrarna i Velvia 50. Jag upplever att 100F är lite tunnare, stämmer det? Är det då bättre att göra profilen från den tjockaste filmen (störst tonomfång menar jag) även om jag i dagsläget mest använder 100F?

Mer specifikt uttryckt, tappar jag de mörkaste tonerna om jag skannar en Velvia 50 med en profil för 100F? Eller går det att justera i Levels åt båda hållen s a s.

/ Leif
 

lusidor

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Har testat diverse gratis program för scannerprofilering.

Bäst resultat har jag fått med argyll som man kör ifrån kommandoraden (dosprompten) och är därmed kanske inte optimalt i användarvänlighet. Det var också den programvaran Wolf Faust rekomenderade för bästa resultat.
Jag hade tänkt fråga Dr Faustos, men nu slipper jag ju det! :eek:) Jag ska kolla lite närmare på argyll, så får vi se. Finns det någon slags manual till den så kanske jag klarar av det.

/ Leif
 
ANNONS