Annons

Kalibrera skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matz

Medlem
Jag har ColorVisions Spyder2 för att kalibrera min skärm. Detta funkar alldeles utmärkt när jag skickar filerna till Crimson för utskrift. Däremot får jag inget bra resultat vid utskrift på min skrivare, HP Photosmart C5180. Är det någon som har en idé om hur man kalibrerar sin (min) skrivare?
//Z

Finns olika sätt.

1. Man skriver ut en testkarta på sitt favoritpapper och skickar iväg och får hjälp med att göra en profil. Funkar bra om man bara använder ett papper men blir dyrt om man gillar att experimentera med papper eftersom det behövs en profil till varje papper. Profilerna skiljer sig dessutom beroende på vilken upplösning man skriver ut i. En profil kostar väl runt 500:- i sverige. Köper man permajet-papper så kan de göra en för 20 pund eller om det är euro numera.

2. Man laddar ner en generell profil för sitt papper och skrivare. Kan funka bra men det är väldigt olika resultat. Jag har haft profiler som varit så dåliga att det borde vara rejält pinsamt att ge ut en sådan profil. Nyligen hittade jag en som är rätt bra till det papper som jag har nu.

3. Man köper en egen kalibrator för skrivare och gör sin egna profiler. Finns från 5k och uppåt ungefär. De billigare kräver dock en del arbete innan det är klart.

/Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto