Annons

Kalibrering av LCD skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag hittade ytterligare lite intressant info och vinkling på det här med kalibrering som kanske är av allmänt intresse.

Eftersom jag är ute efter en ny skärm, har jag länge dreglat över Eizo och LaCie skärmar med prislappar som får hustrun att blekna och jag har hittills trott att dessa 10 och 12 bits historier är kalibrerbara.

Vad jag förstått efter lite efterforskning är att den enda ’kalibrering’ som görs är att man böjer kurvorna i skärmens interna LUT istället för via videokortets flashminne. De är alltså inte mer kalibreringsbara än vanliga LCD skärmar.

Att kalibreringsrekommendationer numera måste utgå från LCD skärmar torde väl vara klart för alla som försöker köpa ny CRT. Det finns inte så många modeller kvar att välja mellan och snart finns väl inga alls.

Jag hittade igår på Luminous-Landscape’s forum ett svar från Andrew Rodney till en kille som frågade om just LaCie’s plattskärmar.

Så här säger Andrew om bitstorlek och LCD kalibrering:

“The bit thing is more about marketing than anything else. If 10-bit is good, 12-bit must be better. Fact is, it's 8-bit in and out. Yes, more bits inside an LCD can be somewhat useful in countering banding if you're trying to do adjustments (which you really shouldn't).

There's nothing to physically adjust on a CCFL LCD but the intensity of the backlight. If you fiddle with the controls on the display, you're affecting internal LUTs so the idea is, get the 8-bit data in, convert to higher bit, then out again (8-bit since today, that's all the OS and applications can work with). So I wouldn’t pick one display over another just because it has higher bits.

I'd just set the display as close to its native behavior (native gamma and white point) and profile that condition.”

alfin skrev:
Jag hittade igår på Luminous-Landscape’s forum ett svar från Andrew Rodney till en kille som frågade om just LaCie’s plattskärmar.

Så här säger Andrew om bitstorlek och LCD kalibrering:

“The bit thing is more about marketing than anything else. ”
Visst har han rätt i princip, men dessa skärmar är redan från början gjorda för att vara väl anpassade efter den standard som finns. Det innebär att de ofta har en färgtemperatur på 5200-5800K när man använder det läge som kallas Native, dvs inte påverkar färgtemperaturen. De har ett större färgomfång. Och om jag tittar på de skärmar som jag kalibrerat som har 14 bitars färgdjup har de varit enklare att få bandningsfria än de som har 12 bitar.

Stefan

Skärmar som också kostar ganska mycket stora Dell, Apple med flera har ett Kelvintal runt 7000K och om man justerar dem mot lägre önskvärt Kelvintal tappar de färgomfång och har snarare ett färgomfåg som motsvarar 6bitar och inte 8 bitar.

Mikael

Ja, här har ni ett bra ämne för framtida undervisningsmaterial om ni vill fortsätta att sprida kunskap om färghantering i allmänhet och bildskärmar i synnerhet.

Som amatörfotograf skulle jag nog klassificera mig själv som rätt bra påläst vad gäller färghantering, men trots att jag läst de flesta böckerna på området (och dessutom har sju års erfarenhet av egna inkjetutskrifter med tre generationer Epsonskrivare i ett fullt färghanterat arbetsflöde) är just det här ni beskriver nu inte lätt att få grepp om.

Det verkar som om utvecklingen på bildskärmssidan går så fort att litteratur i ämnet är inaktuell bara kort efter det lämnat trycket. Andrew tex brukar ha långa utläggningar på olika forum som inte finns nämnt i hans knappt två år gamla bok.

Många rekommendationer, såväl här som på andra ställen, verkar bygga mer på erfarenheter gjorda med annan utrustning än den som inhandlas idag och som bekant finns det gott om myter, traditioner och missuppfattningar spridda lite varstans.

Har ni något bra tips om var jag kan lära mig mer om just det ni beskriver nu, så tar jag tacksamt emot det.

Mvh/Lars-Erik

Lars-Erik

Varför frågar du inte Stefan direkt? Så länge Fotosidan har förmånen att ha Stefan som expert, Stefan undervisar och utbildar bla fotografer , fotoskolor mfl i just det du efterfrågar färghantering och mycket mer.

Mikael

Problemet med att ställa frågor utan tillräcklig bakgrundskunskap är att man inte vet vad man ska fråga om.

Med en CRT är det enkelt att förstå hur det fungerar. Först kalibrerar man skärmen till bästa möjliga grundåtergivning genom att fysiskt justera skärmens kontroller. Sedan skickar man ett antal referensvärden till skärmen och läser av med colorimetern hur skärmen återger dessa och slutligen profileras skärmen via en tabell med korrigeringsdata som läses in i bildskärmskortet.

En LCD skärm som inte kalibreras utan bara profileras i sitt ’native’-läge är också lätt att förstå hur det går till. Beroende på hur bra skärmen är från början, kommer korrigeringen att bli mer eller mindre stor och eftersom bildskärmskortet arbetar med 8-bitar, kan stora justeringar ge upphov till bandnings- och posteriseringseffekter (jmf editering av 8- eller 16-bitars filer i Photoshop).

Men vad händer i en LCD skärm som är ’kalibreringsbar’ via en intern LUT? Om man använder DDC kompatibla skärmar, kan samma colorimeter användas för att både justera skärmens interna 10-bitars LUT såväl som bildskärmskortets 8-bitars LUT. Dubbelkalibrering i ett svep?. Eller görs hela justeringen internt i skärmen och ingen justering i bildskärmskortet? Vad innehåller isåfall ICC-profilen? Fast Eizo är inte DDC kompatibla, de kör via USB vid sidan av videokortet. Eller kanske inte? Vad är skillnaden på 10- eller 12-bitars intern LUT korrigerad med 16-bitars noggrannhet tillsammans med en skärm med 14- eller 16-bitars färgdjup? Det gäller att hålla tungan i rätt mun!

Jag hittade två ’White Paper’ (reklam) från Eizo som förklarar en del, om det nu finns någon mer än jag som tycker detta är ett intressant ämnesområde. (Se 5.3 i första och 3.1.2 i andra)

http://www.eizo.com/support/wp/pdf/wp_06-003A.pdf

http://www.eizo.com/support/wp/pdf/wp_04-006A.pdf

Viss förvirringen kvarstår dock, fast på ett högre plan.

Om Stefan vill reda ut begreppen kring kalibrering av ”smarta” LCD skärmar, hur justeringarna görs på olika ställen och i olika LUTar, är jag mycket tacksam.

Mvh/Lars-Erik

alfin skrev:
Men vad händer i en LCD skärm som är ’kalibreringsbar’ via en intern LUT? Om man använder DDC kompatibla skärmar, kan samma colorimeter användas för att både justera skärmens interna 10-bitars LUT såväl som bildskärmskortets 8-bitars LUT. Dubbelkalibrering i ett svep?. Eller görs hela justeringen internt i skärmen och ingen justering i bildskärmskortet?
En skärmprofil kan innehålla två delar, en justering som läggs på videokortet i form av en LUT och själva ICC-profilen. Du ser den justering som sker på videokortet när du startar din dator. Plötsligen byter skärmen färg. Det är därför viktigt att det är rätt tabell som laddas in och det är därför som man måste ha koll på att man bara har ett program som laddar in denna tabell. Denna förändring påverkar alla program, eftersom den appliceras på all signal som går via videokortet. Eftersom videokort arbetar med informationen i 8 bitar är det inte särdeles lämpligt att göra stora korrigeringar här. Det är därför som man rekommenderar att använda native whitepoint och native gamma på dessa dumma skärmar.

På kalibreringsbara skärmar läggs LUT:en på i skärmen, efter det att signalen konverterats till 10, 12, 14 eller 16 bitar. Detta gör det möjligt att korrigera bilden i större utsträckning utan att man får posteriseringar. DDC är det protokoll som används för att kommunicera mellan skärm och kalibrator och det finns olika lösningar innanför detta protokoll. Kommunikationen kan ske via en USB-kabel eller via videokabeln.

I ett bra kalibreringsprogram, som EyeOne Match eller Basiccolor, kollar programmet efter om din skärm är DDC-kompatibel och använder i så fall denna metod.

Sedan skapas en ICC-profil, en uppmätning av vilka färger som skärmen då presterar när den väl är kalibrerad. Denna del används bara av vissa program, som t ex Photoshop.

Stefan

LUT å bildskärmskort

Hej!
Hittade den här diskussionen att återuppliva, då jag sökte...
Jag kör 2st NEC-Spectraview-skärmar som HW-kalibreras mha BasicColor. Jag är inte säker på att jag förstår alla detaljer, men rent användningsmässigt funkar det bra. Jag har inte kalibrerat/profilerat sen i februari! Men kör Validate då och då. Om jag använder "delta94" får jag ett Average kring 0.2 (direkt på en profilering kan det hamna under 0.1)

En skillnad efter byte till denna nya skärmmiljö, är att jag upplever skillnaden mellan bilden i PS och direkt under Windows (t.ex. Faxviewer) större. Bilden ser tydligt rödare ut utanför PS. Kan man förklara det?

Jag vet ju att Faxviewer inte bryr sig om profilen. Men finns det bra förklaringar till varför skillnaden kan synas större i en viss dator/skärm-miljö?

Om LUT nu ligger internt i själva skärmen, finns det ingen alls information i grafik-kortet från kalibrering/profilerings-processen? Jag använder programmet Color från MS för att hantera olika profiler för respektive skärm och konstaterar att jag stängt av alla andra program i Startup upp för att de inte ska störa, Coloreal, Adobe Gamma OCH SpectraView Profiler4 Video LUT Loader, hoppas det senare oxå är rätt att göra?

Det blev en lång text... hoppas någon orkar läsa/verifiera/korrigera så att jag/vi kan förstå det ännu lite bättre!

Försöker "lyfta" den här frågan igen.
Ovanstående text/fråga mycket kort:

Vilka faktorer kan göra att skillnaden mellan hur bilden syns i t.ex. Internet Explorer och PhotoShop blir större eller mindre?

Jag har samma upplevelser från min 2690. I Adobe RGB ser allt bra ut (i PS), även efter konvertering till sRGB. Men när bilden visas i webbläsaren så är den mycket rödare. Stefan O, om du ser detta, har du något bra svar?

Jeppe skrev:
Jag har samma upplevelser från min 2690. I Adobe RGB ser allt bra ut (i PS), även efter konvertering till sRGB. Men när bilden visas i webbläsaren så är den mycket rödare. Stefan O, om du ser detta, har du något bra svar?

Har du gjort en hårdvarukalibrering av din skärm? En sådan ändrar inställningarna på skärmen, så att bilden visas så bra som möjligt. Sedan ska profilen mäta upp vilka egenskaper skärmen har i det läget och använda detta för att korrigera färgerna på bilden. Det optimala är att du får en vettig gråbalans i skärmen med din hårdvarukalibrering och sedan bara använder profileringen för att korrigera färgerna.

I Basiccolor har du en funktion som heter »Edit Calibration« som jag använder för att kontrollera hur väl kalibrerad skärmen är. De kurvor som du ser i denna dialogruta ska ligga så nära 45° som det går. Framförallt vill du inte att en kurva ska ligga långt under någon annan. Om de gör det får du väldigt olika färg på bilderna i Photoshop och när du sedan visar dem utanför.

Stefan

Tack för svar Stefan!

Jag sitter ju med 2 st NEC 2190, som båda är hårdvaukalibrerade. Sitter just uppe i en tung LR-export, kollar det där med "Edit Calibration" senare, kände inte till den.

Men, som Du säger och jag oxå tänkt, skillnaden bör bero på hur HW-calibreringen "ställt till" skärmen. Och själva profilen tar inte Windows alls hänsyn till?
Är det ingen alls profil-info som lagras i grafik-kortet då man HW-kalibrerar?

OM nu "Edit Calibration" inte visar något bra resultat - vad gör man då åt det?

sinduda skrev:

Men, som Du säger och jag oxå tänkt, skillnaden bör bero på hur HW-calibreringen "ställt till" skärmen. Och själva profilen tar inte Windows alls hänsyn till?

Korrekt, det finns inga funktioner för att läsa av profilen i de flesta program, som t ex webbläsare.

Är det ingen alls profil-info som lagras i grafik-kortet då man HW-kalibrerar?

Idén när du hårdvarukalibrerar är att du inte gör något alls på ditt videokort, utan det är inställningar i skärmen som du ändrar. Anledningen till att man vill undvika att arbeta med videokortets inställningar är att de bara arbetar med 8 bitar, vilket snabbt gör att vi får för få valörer på skärmen om vi behöver ändra på inställningarna i stor utsträckning. Så se till att du inte rört någon färginställning alls på videokortet.

OM nu "Edit Calibration" inte visar något bra resultat - vad gör man då åt det?
Väljer en annan färgtemperatur eller gamma.

Stefan

Så se till att du inte rört någon färginställning alls på videokortet.

Hur man nu kan känna/göra sig säker på det?
Jag kör Win XP och använder MS WinColor applet för att administrera olika profiler för två skärmar.
I "Startup" har jag klickat bort
[] coloreal
[] Adobe Gamma OCH
[] SpectraView Profiler4 VideoLUT Loader
den senare låter ju som den vore för att ladda video-kort. Sedan har jag tänkt att skärmarna behåller väl sin LUT, eller måste den uppdateras vid varje omstart? Jag kan ju ha fel där?

Mer handfasta tips

Ville inte starta upp en ny tråd, så jag gör ett försök i denna tråden.

Jag försöker kalibrera en Samsung 245B. Jag använder mig av Eye-One Match 3 (Gretag Macbeth) och försöker komma underfund om en "optimal" kalibrering.

Jag kör i avancerat läge och startar med

Medium White 6500K
Gamma 2.2
Luminians 120

I detta läget kommer jag i ett steg där jag kan justera RGB. Känner mig inte helt nöjd med denna kalibreringen.

Har testat att starta med

Native White Point
Gamma 2.2
Luminians 120

I detta läget "förlorar" jag möjligheten att justera RGB induvidiellt.

Vad har då hänt med de justeringar som jag tidigare har gjort i varje enskild kanal? Förutom att nollställa skärmen från start (alla medföljande programvaror) skall jag utgå ifrån RGB-värden på 50/50/50?

För-nackdelar med native White Point eller alt. Medium White 6500K

Tacksam för väldigt konkreta råd i denna djungel.

Hej
Jag kan inte din skärm,men jag föreslår att du ställer skärmen i fabriksläge och mäter sedan upp skärmen och profilerar den efter att att ha du har valt native.
Vilka värden får du då?
Mikael

Re: Mer handfasta tips

Minita skrev:
V
Medium White 6500K
Gamma 2.2
Luminians 120

I detta läget kommer jag i ett steg där jag kan justera RGB. Känner mig inte helt nöjd med denna kalibreringen.

Native White Point
Gamma 2.2
Luminians 120
För-nackdelar med native White Point eller alt. Medium White 6500K

Vad är det som inte blir bra när du kalibrerar till 6500K?

Vad du gör när du kalibrerar till Native White Point är egentligen att du säger åt programvaran att strunta i att göra något åt vitpunkten. Det innebär att du kan ställa in din skärm så att vit får det utseende du vill att den ska ha genom att titta på skärmens utseende när du styr RGB-värdena upp och ner. Sedan när du kalibrerar den mäts denna vitpunkt bara upp. Ett lite riskabelt sätt att göra kalibreringen på, eftersom du då är beroende av att du bedömer skärmens vithet helt korrekt.

Skillnaden mellan 6500K och Native White Point med alla reglage inställda lika (RGB = 50, 50, 50) bör inte vara särdeles stor.

Stefan

Om jag förstår Er rätt, så bör jag välja en vitpunkt. Det är dessutom det enda läget där jag kan justera RGB värdena i programvaran. (Gretag Macbeth) Väljer jag Native White Point så hoppar programvaran över denna justering.

Skall testa igen och återkommer.

Har trasslat ett tag med skärmen nu. Har bytt grafikkort till Nividia 8500GT som är lite nyare. Har fått en profil.

Utgick ifrån

6500 K White Point
2.2 Gamma
120 Luminance
RGB 50/50/50

Blev tillslut dessa värden

Kontrast 80 av 100
Ljusstyrka 20 av 100
R 73
G 25
B 28

Skall försöka köra om kalibreringen när det är ljusare. Har ganska dåligt ljus i mitt rum.

Skärmen ser ganska mörk och rödaktig ut. Har en viss känsla av detta trots allt kan stämma. När jag framkallar till papper, så brukar jag få slå av lite på den röda kanalen och ljusa upp bilderna något.

Om någon kan kommentera inställningarna så är Ni välkomna. Mer tips?

ANNONS
Götaplatsens Foto