Annons

Kalla färger med 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja skjuter man jpg med fel vitbalans kan bilderna bli kalla?`
Arbetsflödet i datorn med 20D bör starta med i RAW så problemet löses i burken.

Ja, och är det då kameran som är dålig? Nja, inte tror jag väl det... Så det är väl fel att sätta det som ett problem/fel i en recension till den här kameran tycker jag.

Men och andra sidan så var det väl inte till så mycket recension heller...

Jag brukar förhålla mig ytterst skeptisk till "vanliga användares" recensioner i sådana sammanhang. Ibland visar det sig att personen totalt missförstått någonting, ibland har personen knappt ens sett produkten på ett vykort!

På Cnet.com sökte jag efter användarkommentarer på 20D. En kille som gav kameran dåligt betyg visade sig vara ett Nikon-freak, som aldrig ägt kameran och vars enda anledning till betyget var att kameran endast fanns i svart..!

Jag har själv filosoferat över fenomenet "hjälpsamma människor" i min blog

Här på Fotosidan tycks dock andelen idioter vara mycket lägre. ;-)

/ Jan K.

__
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar

Nja, han är inte helt fel ute. Jag upplever också att Canons förinställda WB-lägen lite kalla i tonen (alltså kallare än t.ex. Nikon).

Nu är detta inget stort problem, eftersom bilderna blir bra i färgerna och att detta dessutom är ett högst subjektivt omdöme. "Recensioner" av detta slaget är inte mycket att läsa och lära av.

Om man konstant upplever färgerna som något för kalla (eller för varma) finns dessutom möjligheten att i parameterinställningarna justera färgtonen åt ena eller andra hållet så att det passar ens eget tycke och smak.

Gäller 300D men säkert också 20D...
Märkte stor skillnad när jag ställde egen vitbalans mot olika "vita" ytor. När jag tog ett kort på frysen hemma som inte är riktigt vit så blev färgerna kalla på allt annat. Efter att ha tagit ett kort på ett kritvitt papper och ställt efter det så blev färgerna varmare.

ANNONS
Götaplatsens Foto