Annons

Kamera för Fuji XF 18-60 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Genberg

Ny medlem
Jag har en Fuji X T 20 och funderar på att byta ut kitobjektivet XF 18-55 mot XF 16-80 mm. Kan det senare objektivet möjligen vara för tungt för kameran? Blir utrustningen för framtung? Erfarenheter? Synpunkter mottas tacksamt.
 

Sundance

Aktiv medlem
Om du ska filma mycket kanske det kan vara värt att se om dom verkligen fått till vobblandet i video på 16-80.

Jag hade en X-T2 och i mina händer utan extra grepp skulle jag inte vilja ha något större än 18-55 på den. Extragreppet var väldigt bra.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att man håller vänster hand på objektivet och höger hand på kameran o avtryckaren. Båda armbågarna skall vila och ta stöd på bröstet/magen. Då blir inte kameran framtung pga ett objektiv.

 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag har fått lära mig att man håller vänster hand på objektivet och höger hand på kameran o avtryckaren. Båda armbågarna skall vila och ta stöd på bröstet/magen. Då blir inte kameran framtung pga ett objektiv.

Du har helt rätt! Jag förstår inte problemet. Vi har ju två händer till hands....
 

KennethF

Aktiv medlem
Jag förstår heller inte riktigt problemet. Ett större och därmed tyngre hus gör ju att det svårare att hålla ekipaget stabilt. Stora händer däremot kan göra att små hus blir pilliga för användaren. :)
Hej,

Jag köpte detta objektiv i våras. Klart bättre än 18-55. Jag har en X-T2 med ett extra litet handgrepp.

Jag skulle också rekommendera ett extra handgrepp. Du får bättre grepp och balans.
 

niniz

Aktiv medlem
Nyfiken bara
På vilket sätt bättre?
För 18-55 har lite bättre ljusstyrka och fått mycket bra recension och guldklassat iaf hos en
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har både 50/140Fotar /2,8 och100-400. Fotar ofta med dem utan att sätta batterigreppet på min X-H1. Även ibland med X-PRO2.
DEe går utmärkt att balansera dessa objektiv med rätt teknik. Min normalzoom är ett 16-55/2,8 och väger klart mer än en 18-80/4. Det är definitivt inget problem. Blir lite onödigt klumpig på en X-PRO2.
Med den kameran trivs jag bättre med objektiv som 18/2, 35/1,4 och 60/2,4.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte detta objektiv i våras. Klart bättre än 18-55. Jag har en X-T2 med ett extra litet handgrepp.

Jag skulle också rekommendera ett extra handgrepp. Du får bättre grepp och balans.
Bättre hur då? Själv har jag lagt inköp av 16-80 åt sidan pga alla negativa utlåtanden om kantskärpan. Omfångsmässigt är det såklart bättre
 
Senast ändrad:

KennethF

Aktiv medlem
Nyfiken bara
På vilket sätt bättre?
För 18-55 har lite bättre ljusstyrka och fått mycket bra recension och guldklassat iaf hos en
Hej,

Till min första Fuji kamera hade jag XF 18-55 och jag tror mitt exemplar var ett måndagsexemplar, var tvungen att blända ner till f5,6 vid 18 mm för att det skulle bli skarpt. Bytte sen till XF 23 f1,4 och fick ett helt annat resultat detta är ett fantastiskt objektiv.

Men jag köpte XF 16-80 och kör f5,6 och tycker att det blir bra
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fotar oftast med 16-55/2,8 som sagt. Men var runt i Bohuslän för någon vecka sedan. Använde då min dotters 18-55/2,8-4 OIS.
Kanske blir det inte riktigt skarpt som med mitt eget 16-55 men man får verkligen pixelpeepa för att se en skillnad.
Jag äger ett gäng fasta objektiv och flera zoomar. Kit-objektivet hänger med bra tycker jag. Att det kan finnas dåliga exemplar gäller för alla tilllverkare

När det gäller 16-80 har jag ingen erfarenhet fast många andra verkar nöjda.

Här är en bra landkskapsfotograf som verkar nöjd med Fuji och 18-80.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Hej,

Till min första Fuji kamera hade jag XF 18-55 och jag tror mitt exemplar var ett måndagsexemplar, var tvungen att blända ner till f5,6 vid 18 mm för att det skulle bli skarpt. Bytte sen till XF 23 f1,4 och fick ett helt annat resultat detta är ett fantastiskt objektiv.

Men jag köpte XF 16-80 och kör f5,6 och tycker att det blir bra
Även jag använder ett Fuji18-80 på XH-1och är mycket nöjd
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad det måste röra sig om är FX 16-80/4 OIS. WR. Alltså både vädertätat och med stabilisering. Kostar bara lite mindre än 16-55/2,8 WR.
 
ANNONS