Annons

Kamera för multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Peter, har du en Z? Var inne på att köpa en Z6 för något år sedan, men då kunde man inte spara multiexponeringarna som RAW/NEF, utan endast jpg (så jag valde bort denna modell). Kontrollerade detta även mot Nikon. Har det kommit någon uppdatering för detta de senaste åren?
Du har rätt, kollade precis på de bilder jag tagit med Z6ii. De underliggande bilder sparas i raw men sammanslagningen sparas i jpg, inget jag har tänkt på. Har för mig att för DSLR så var man tvingad att fotografera i jpg, så man var tvungen att ändra kvalitet till jpg för att göra en multiexponering.

Man undrar ju om något av kamerans jpg justering av filen används eller är det enbart en export i jpg som görs av rawfilerna?

Eftersom dubbelexponering ger en väldigt speciell bild så spelar format raw eller jpg kanske inte så stor roll, inget jag har tänkt på. Vill man jobba med raw istället så finns ju samtliga rawfiler med, så får man göra sammanslagningen i redigeringen istället.
 

jrosen

Aktiv medlem
Du har rätt, kollade precis på de bilder jag tagit med Z6ii. De underliggande bilder sparas i raw men sammanslagningen sparas i jpg, inget jag har tänkt på. Har för mig att för DSLR så var man tvingad att fotografera i jpg, så man var tvungen att ändra kvalitet till jpg för att göra en multiexponering.
Synd.
 

esbtse

Aktiv medlem
Något att notera att i de spegelfria, tex Nikon Z så ser man varje ”pålägg” i sökaren så det är betydligt enklare att komponera en bild i Z än i DSLR. Man kan också fotografera i raw i Z, undrar om man inte var tvingad att ställa om till jpg i DSLR
Nej, RAW i DSLR.
 
ANNONS