Annons

Kamera för multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, så dubbelexponeringar går inte att göra med en digitalkamera.
Jo det tycker jag. I min Z6 så ställer man in hur många bilder som ska ingå, man tar en bild och denna ligger kvar i sökaren och överlagras med vad sökaren visar. Detta gör att det är mycket enklare att komponera en bild med en spegelfri. Så håller det på tills sista bilden tas och då slås bilderna ihop till en. I kameran sparas både varje enkelbild och den sammanslagna. Jag tror att sammanslagningen paketeras via minneskortet. Men det kan ju också vara att bilderna sparas i bufferten och paketeras där? Kommer faktiskt hem efter att tagit en 30tal bilder via dubbelexponering
 

PMD

Aktiv medlem
Av definitionen av ordet exponering och din beskrivning av utläsningen av en bildsensor följer att det inte går att göra dubbelexponeringar med en digitalkamera.

Överlagring går givetvis att göra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Av definitionen av ordet exponering och din beskrivning av utläsningen av en bildsensor följer att det inte går att göra dubbelexponeringar med en digitalkamera.

Överlagring går givetvis att göra.
Det är fortfarande bara ett tyckande utifrån någons definition.
Kan man se det på den färdiga bilden? - nej
Kan man se om det är gjort i kameran med film eller i PS? - nej
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en allmänt vedertagen definition av exponering. Bör vi inte använda den?

Att man kan åstadkomma ett liknande (om än kanske inte alltid exakt likadant) resultat med överlagring av digitala bilder som man kan åstadkomma med dubbelexponering av film är det nog få som inte håller med om.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns en allmänt vedertagen definition av exponering. Bör vi inte använda den?

Att man kan åstadkomma ett liknande (om än kanske inte alltid exakt likadant) resultat med överlagring av digitala bilder som man kan åstadkomma med dubbelexponering av film är det nog få som inte håller med om.
Funktionen i kameran som man använder heter Multexponering kan man inte använda den benämning som det står så blir det ju mycket enklare
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ska du börja definiera om språket blir det inte lätt att reda ut någonting alls, om någonting.
Definitionen gjordes låååångt innan det fanns digital teknik.
O när definitionen kom så tyckte givetvis en del: - SÅ kan man inte göra, det är fel.
hmmmm déjá vu någon????

Det är inte språket som har ändrat ord. Det är tekniken som har flyttat gränserna.
 

PMD

Aktiv medlem
Funktionen i kameran som man använder heter Multexponering kan man inte använda den benämning som det står så blir det ju mycket enklare
Kanske det, men det är ju lite tråkigt att inte ens kameratillverkarna klarar av att använda en konsekvent terminologi.
 

apersson850

Aktiv medlem
De har förstås insett att de flesta förstår vad som menas, även om det inte rent tekniskt är en multiexponering längre.
Sen är ju inte kameratillverkare en homogen grupp heller. Deras marknadsföringsfolk kan säkert komma på flera olika benämningar på en och samma sak. Om inte annat så för att det ska se ut som att de har något bättre än konkurrenten. Det bidrar inte till att öka konsekvensen.
 

Terje H

Aktiv medlem
Första dubbelexponeringen gjorde jag 1979 med min första systemkamera, en Nikon FM. Sedan har jag fortsatt att utveckla tekniken, ibland i rätt så avancerade multiexponeringar. I perioder har jag haft olika kurser i multiexponeringsteknik, mest under den analoga perioden.

Idag jobbar jag fortfarande på samma sätt, fast med digitala kameror - multiexponeringar där exponeringarna är gjorda direkt efter varandra.

På den analoga tiden kunde jag exponera en hel rulle flera gånger; jag kunde exempelvis exponera en hel rulle med bilder på enbart månen, antecknade var i utsnittet månen hade placerats på de olika rutorna - för att sedan plocka fram den kamera där jag hade satt i rullen igen för att sedan exponera in resten av bilden. På så sätt gjorde jag exponeringarna vid helt olika tillfällen, något man kanske kan jämföra med dagens bildöverlägg i den digitala kameran.

Allt är möjligt idag, fast så var det också tidigare - om man bara visste hur man skulle göra.

Mvh Terje
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej.
Har börjat intressera mig för multiexponering. Min nuvarande kamera (Fujifilm X100T) klara dock bara dubbelexponering, så jag skulle behöva komplettera med ytterligare en kamera. Det verkar dock vara dåligt med kameror som klarar fler än 10 exponeringar. Har endast hittat Pentax senaste, vilka däremot klarar upp till 2000 exponeringar.

Någon som stött på några andra kameror som klarar 10+ exponeringar. Min känsla är att jag gärna vill ha den möjligheten...

(Jag har haft en Pentax k20 och trivdes hyfsat med märket, och K3:an känns som en väldigt intressant kamera.)
D850, D300, D500, D700, D800E, D810.
 

esbtse

Aktiv medlem
Första dubbelexponeringen gjorde jag 1979 med min första systemkamera, en Nikon FM. Sedan har jag fortsatt att utveckla tekniken, ibland i rätt så avancerade multiexponeringar. I perioder har jag haft olika kurser i multiexponeringsteknik, mest under den analoga perioden.

Idag jobbar jag fortfarande på samma sätt, fast med digitala kameror - multiexponeringar där exponeringarna är gjorda direkt efter varandra.

På den analoga tiden kunde jag exponera en hel rulle flera gånger; jag kunde exempelvis exponera en hel rulle med bilder på enbart månen, antecknade var i utsnittet månen hade placerats på de olika rutorna - för att sedan plocka fram den kamera där jag hade satt i rullen igen för att sedan exponera in resten av bilden. På så sätt gjorde jag exponeringarna vid helt olika tillfällen, något man kanske kan jämföra med dagens bildöverlägg i den digitala kameran.

Allt är möjligt idag, fast så var det också tidigare - om man bara visste hur man skulle göra.

Mvh Terje
Jag har gått Terjes kurser och kan rekommendera honom som Lärare. Det är sällsynt med bra bildlärare och Terje är i sin egen klass.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du har rätt. Jag har kontrollerat det.
Något att notera att i de spegelfria, tex Nikon Z så ser man varje ”pålägg” i sökaren så det är betydligt enklare att komponera en bild i Z än i DSLR. Man kan också fotografera i raw i Z, undrar om man inte var tvingad att ställa om till jpg i DSLR
 

jrosen

Aktiv medlem
En uppföljning av denna tråd.

Det blev först en Nikon D200, som kunde hantera multiexponeringa upp till 10 exponeringar. D200 har dock funktion att slå ihop två raw-filer, så det gick att bygga på med 10+10+10...

Efter något år kände jag mig dock lite begränsad med den något äldre tekniken och kör numera med Pentax K1ii.
Trevlig kväll
Något att notera att i de spegelfria, tex Nikon Z så ser man varje ”pålägg” i sökaren så det är betydligt enklare att komponera en bild i Z än i DSLR. Man kan också fotografera i raw i Z, undrar om man inte var tvingad att ställa om till jpg i DSLR
Peter, har du en Z? Var inne på att köpa en Z6 för något år sedan, men då kunde man inte spara multiexponeringarna som RAW/NEF, utan endast jpg (så jag valde bort denna modell). Kontrollerade detta även mot Nikon. Har det kommit någon uppdatering för detta de senaste åren?
 
ANNONS