Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Hej allesammans!

Jag har bestämt mig för att uppgradera min lilla fotoutrustning. Jar har idag en Nikon CoolPix 5700 och vill nu ta ett steg närmare proffskamerorna, kameran får max kosta 30.000kr.
Jag använder kameran till 99% för produktfotografering, fotograferar allt från småsaker till typ bord och stolar mm.
Skall man satsa på en ny Nikon D100 eller något i begagnat väg...?
Tack för alla tips!

En begagnad optisk bänkkamera t ex Linhof Kardan 45 kommer du långt med vad gäller produktfoto. Framförallt får du tillgång till storformatets fantastiska förställbarhet. Kostar inte mycket heller. Gamla Kardankameror får du för c a tre tusen från handlare. Komplettera med t ex en längre glugg på 300mm så har du ett bra verktyg att jobba med. Dina 30000 räcker långt och du har penagar till en hyffsad scanner att läsa in dina stora härliga 4x5"-neg med.

Gå in på www.dito.se och titta på deras begagnat.

Annars t ex Fuji GX680 III eller kanske en Hblad Flexbody.

En digital systemkamera (10D eller D100) med 24mm/f2.8 objektiv (FOV=38mm) för bord och stolar samt ett 100mm macro för mindre prylar borde bli lämpligt.

Mvh
Magnus

För produktfoto med småbild/småbildsdigitalare är Nikons 85 mm Micro med tilt och shift en riktig läckerbit. Nytt tillsammans med en D100 är det ju lite ovanför din budget men hittar du ett begagnat borde du kunna få hela paketet för under 30 kkr.

ANNONS
Götaplatsens Foto