Katastrofförsäkringar är bra, som t ex hemförsäkringen och obligatoriska försäkringar som trafikförsäkringen för bilar.
Grunden för alla sakförsäkringar är att prylen återställs i det skick den var när skadan uppstod. För att man ska vara aktsam om varan finns även en självrisk. Kostnaden för försäkringen beräknas utifrån vilka skador den täcker och hur frekvent de kan tänkas uppstå.
En kamera som idag kostar 7 500:- blir stulen om två år. En kamera i samma skick kan förväntas kosta 3 000:- att återställa, d v s köpa in på begagnatmarknaden. Avdrag görs för självrisken. Under tvåårsperioden har du betalat in premier.
Jag skulle avstå extraförsäkringen och lita till att jag inte slarvar bort eller slår sönder kameran. Funktionsfel utgår jag ifrån att säljaren och eventuell granti hanterar. Jag spelar även med att säljaren inte går i konkurs.
Min erfarenhet är att extraförsäkringarna har för lång löptid, för hög premie (jämför med min egen uppfattning om min egen klantighet). Jag är övertygad om att butikerna som mäklar försäljningen får en mycket god provision på försäkringen. Ibland får jag intrycket att butikerna har varor i butiken för att locka till sig kunden för att kunna sälja försäkringen.
Hittills har denna strategi fungerat bra för mig, för allt i från inköp av hårtorkar, kameror, teveapparater och kameraprylar. Jag litar till att hemförsäkringen täcker de stora katastroferna som att hemmet brinner upp eller stölder ur hemmet och med självrisker som gör att premien kan hållas låg.