Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera försäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska snart köpa en kamera plus tillbehör för ca 7500 kr från Cyberphoto.se.
Är Solid AB ett bra försäkringsaltenativ?

Vad täcker hemförsäktingen respektive Solid's.

// Viktor

Ofta finns det Drulleförsäkring i din hemförsäkring kolla upp det innan du köper onödiga försäkringar :)

Katastrofförsäkringar är bra, som t ex hemförsäkringen och obligatoriska försäkringar som trafikförsäkringen för bilar.

Grunden för alla sakförsäkringar är att prylen återställs i det skick den var när skadan uppstod. För att man ska vara aktsam om varan finns även en självrisk. Kostnaden för försäkringen beräknas utifrån vilka skador den täcker och hur frekvent de kan tänkas uppstå.

En kamera som idag kostar 7 500:- blir stulen om två år. En kamera i samma skick kan förväntas kosta 3 000:- att återställa, d v s köpa in på begagnatmarknaden. Avdrag görs för självrisken. Under tvåårsperioden har du betalat in premier.

Jag skulle avstå extraförsäkringen och lita till att jag inte slarvar bort eller slår sönder kameran. Funktionsfel utgår jag ifrån att säljaren och eventuell granti hanterar. Jag spelar även med att säljaren inte går i konkurs.

Min erfarenhet är att extraförsäkringarna har för lång löptid, för hög premie (jämför med min egen uppfattning om min egen klantighet). Jag är övertygad om att butikerna som mäklar försäljningen får en mycket god provision på försäkringen. Ibland får jag intrycket att butikerna har varor i butiken för att locka till sig kunden för att kunna sälja försäkringen.

Hittills har denna strategi fungerat bra för mig, för allt i från inköp av hårtorkar, kameror, teveapparater och kameraprylar. Jag litar till att hemförsäkringen täcker de stora katastroferna som att hemmet brinner upp eller stölder ur hemmet och med självrisker som gör att premien kan hållas låg.

Hemförsäkring täcker det mesta.
Lägg till allrisk/Drulleförsäkring för någon extra hundring för att täcka upp för resten.

/Stefan

Så hemförsäkringen + eventuell allrisk ska jag köpa/skaffa?

Mamma och pappa har ju hemförsäkringen så.

Senast ändrad:
karlstrand skrev:
Så hemförsäkringen + eventuell allrisk ska jag köpa/skaffa?

Mamma och pappa har ju hemförsäkringen så.

Föreslår att du tar upp frågan med dina föräldrar.

Mitt råd kvarstår att inte köpa specialförsäkringar, utan istället köpa papperskopior från ett fotolabb på bilderna du tar.

Hemförsäkringen täcker stöld, huset brinner ner etc.
Allrisk täcker ifall du tappar den, glömmer den i skogen, repar den, odyl. Dvs allt som egentligen du själv pga klantighet.
Så jag tycker definitivt att det räcker. Fast du får ju punga ut med självrisken.
Solid oliknande betalar du en viss procent av varan. De täcker nästan som allriskförsäkringen, men du slipper den stora självrisken. Oftast ligger deras självrisk på 100-200 kr och löper i ca 3 år.

/Stefan

I hemförsäkringen brukar värdet på prylen skrivas ner rätt mycket varje år, jag vet inte hur mycket.
I specialförsäkringarna brukar värdet inte skrivas ner alls, eller i alla fall inte så mycket.
Detta kan ju vara ett argument för en specialförsäkring. Men jag tycker nog ändå precis som de flesta övriga att hemförsäkringen räcker långt.

//Henrik

En kamera för 5500:- som efter 2,5 år förolyckades resulterade i en utbetalningsavi på hela 341:- efter åldersavdrag och självrisk tack vare hemförsäkringen.

En Solidförsäkring hade varit bra att ha då.

Hur är det med premien för en Solidförsäkring jämfört med hemförsäkring/Allrisk?

Man kan ju inte bara titta på vad som betalas ut och vilken självrisk man har.

Man tar ju inte en försäkring för att man tror att man kommer att utnyttja den, inte jag i alla fall.
Då tycker jag det är bättre att betala lägre premie, högre självriskt och kanske få ut mindre, OM det skulle hända något.

Lägg undan de extra premiepengarna i stället.
Förhoppningsvis behöver du inte använda de till att rep. ersätta och kan då köpa något nytt istället.

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto