Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kamera med bildförhållande 1:1
- Trådstartare tanthanna
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Hasselblad? 
Skämt åsido, jag tror att min fickkamera (Canon S100) kan det. Varför vill du beskära redan i kameran?
Per.
Skämt åsido, jag tror att min fickkamera (Canon S100) kan det. Varför vill du beskära redan i kameran?
Per.
tanthanna
Avslutat medlemskap
Hasselblad?
Per.
Haha nej du Per någon Hasselbladare får inte plats i plånboken.
Jag gillar formatet 1:1, att komponera. Då vill jag kunna göra det från början direkt i kameran.
MattiasL
Aktiv medlem
Det är verkligen användbart att beskära redan vid fotograferingen. Jag har ofta bilder som ska bli kvadrater till slut, och det är väldigt lätt att höfta fel utan bra rutnät. Så är det bra ljus använder jag gärna min GH1.
Ett annat användningsområde är vid fotografering med c-mountobjektiv. Då bildcirkeln är lite för trång för 4:3 eller 3:2, funkar det utmärkt med 1:1. Som här: http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/2919233.htm
Men till din fråga: de flesta Panasonichus. Bland kompakterna LX5 och LX7, och LX3 efter firmareuppgradering. Ricoh GR tror jag.
Ett annat användningsområde är vid fotografering med c-mountobjektiv. Då bildcirkeln är lite för trång för 4:3 eller 3:2, funkar det utmärkt med 1:1. Som här: http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/2919233.htm
Men till din fråga: de flesta Panasonichus. Bland kompakterna LX5 och LX7, och LX3 efter firmareuppgradering. Ricoh GR tror jag.
Erik Schalin
Aktiv medlem
mha en sax så funkar det med alla kameror.
mapem
Aktiv medlem
Min Olympus OM-D kan det. Fast jag föredrar själv att beskära i efterbehandlingen än i kameran. Hamnar då ganska ofta i 1:1 faktiskt. 1:1 är snyggt tycker jag. Tänker på alla fina Hasselbladarbilder jag sett....
4:3- formatet har den fördelen att man kan beskära till båda de "klassiska" formaten 1:1 och 3:2 utan att förlora så mycket bildyta. Gör så ganska ofta eftersom jag inte riktigt vant mig vid 4:3 och fotopapper brukar ha 2:3-format eller i närheten av det.
4:3- formatet har den fördelen att man kan beskära till båda de "klassiska" formaten 1:1 och 3:2 utan att förlora så mycket bildyta. Gör så ganska ofta eftersom jag inte riktigt vant mig vid 4:3 och fotopapper brukar ha 2:3-format eller i närheten av det.
tanthanna
Avslutat medlemskap
1:1 har blivit mitt favoritformat efter 1 år på Instagram. Jag känner att jag utmanar och utvecklar min bildstil när jag får tänka efter lite i just 1:1-formatet. Jag har min Nikon D7000 som jag bär med mig på alla fototurer. Men den kan inte fotografera i 1:1. Därför söker jag nu en andrakamera som kan göra detta. Har kikat runt lite på de förslag som kommit här. Vi får se vad det slutar med. Fyller ju faktiskt år snart