Annons

Kamera till 13-åring

Produkter
(logga in för att koppla)
Min dotter fick en kompaktkamera när hon fyllde 14. Hon blev klart besviken, då flera av hennes vänner hade enkla systemkameror. Ingen "fjortis" i min bekantskapskrets vill ha en kompakt.

Som någon sa tidigare i tråden, snabba enkla kort tar man med en mobil, fotografera gör man med en systemkamera, även om man till början bara använder "gröna läget".

Min dotter fick en kompaktkamera när hon fyllde 14. Hon blev klart besviken, då flera av hennes vänner hade enkla systemkameror. Ingen "fjortis" i min bekantskapskrets vill ha en kompakt.

Som någon sa tidigare i tråden, snabba enkla kort tar man med en mobil, fotografera gör man med en systemkamera, även om man till början bara använder "gröna läget".

Nu är ju den här kameran inte direkt utan roliga tillbehör, så där kan eventuellt bli presenter eller tjatobjekt till kommande kommande födelsedgar och julaftnar också. Bl.a en 1.7 ggr telekonverter och inte minst en elektronisk sökare. Problemet är väl bara att om kameran är på utgående kan det bli svårt att få tag på tillbehör om något år. En annan sak att tänka på är att kameran efter vad jag förstår saknar inbyggd blixt. Visserligen är den ljusstark, men blixt är fortfarande bra att ha när det är riktigt mörkt

Blixt

Kameran har inbyggd blixt, en extern blixt till blixtskon är dock att föredra för bättre blixtbilder:) Nu äger jag personligen ingen kompakt ännu, bara tre DSLR. Men plåta tycker jag nog man gör med allt från mobil till fullformat, det är inte utrustningen det handlar om utan kärlek till bilden:)

Kameran har inbyggd blixt, en extern blixt till blixtskon är dock att föredra för bättre blixtbilder:) Nu äger jag personligen ingen kompakt ännu, bara tre DSLR. Men plåta tycker jag nog man gör med allt från mobil till fullformat, det är inte utrustningen det handlar om utan kärlek till bilden:)

Det är som med allting annat, det gäller att använda rätt verktyg i förhållande till det man vill uppnå. Vill man ta porträttbillder med snygg oskarp bakgrund får man antinngen använda något med stor sensor så att man får kort skärpedjup utan tokstor ljusstyrka, eller helt enkelt leta upp någon plats som har så lugn och fin bakgrund att oskärpan på bakgrunden inte behöver vara så markant för att motivet ska stå ut. På samma sätt kan systemkameran vara fel eftersom den inte kommer med till platser dit den är för tung och släpa på. Då blir den kamera man faktiskt kan få med sig den bästa kameran. Det gäller helt enkelt att lära sig sin utrustnings styrkor och svagheter och utnyttja den på bästa sätt vare sig det är en iPhone, kompaktkamera eller systemkamera.

Vad vill barnet själv?

Håller med föregående talare! Min son ville ha en kamera så jag fixade en begagnad Canon 40D. Det visade sig dock snart att han ville fota och filma sin skateboarding. Så när han själv fick välja blev det en GoPro.

Nu ligger en 40D och samlar damm men det är superkul att se de kreativa alster han skapar med sin kamera.

Kanske är det bättre att du ger henne pengar och hjälper till så hon får det hon vill ha.

Håller med föregående talare! Min son ville ha en kamera så jag fixade en begagnad Canon 40D. Det visade sig dock snart att han ville fota och filma sin skateboarding. Så när han själv fick välja blev det en GoPro.

Nu ligger en 40D och samlar damm men det är superkul att se de kreativa alster han skapar med sin kamera.

Kanske är det bättre att du ger henne pengar och hjälper till så hon får det hon vill ha.

Ja, eller "ge" henne inte pengarna. Utan följ med henne o kolla på kameror så hon får det hon vill. OBS! LYSSNA ALDRIG PÅ FÖRSÄLJARE, speciellt inte i elektronik-affärer (se "mediamarkt") Har aldrig träffat en enda som inte ljuger en rakt upp i ansiktet för att kränga grejer.

Har ni undringar eller frågor är det alltid bäst att ställa dom i ett dedikerat fotoforum, som här på fotosidan.

Cyberphoto

Cyberphoto kundtjänst är fantastiska, de hjälper till på ett föredömligt och kompetent sätt.

Cyberphoto kundtjänst är fantastiska, de hjälper till på ett föredömligt och kompetent sätt.

Ja dom och övriga fotohandlare som t.ex. Scandinavian Photo, Rajala, Japan photo etc.

Men jag håller med om el-kedjorna (MM, El-giganten, SIBA etc.) där vet man inte vad man säljer och vill bara pracka på det man har mest procent på.

Ja, eller "ge" henne inte pengarna. Utan följ med henne o kolla på kameror så hon får det hon vill. OBS! LYSSNA ALDRIG PÅ FÖRSÄLJARE, speciellt inte i elektronik-affärer (se "mediamarkt") Har aldrig träffat en enda som inte ljuger en rakt upp i ansiktet för att kränga grejer.

Har ni undringar eller frågor är det alltid bäst att ställa dom i ett dedikerat fotoforum, som här på fotosidan.

Jag vet inte varför du hänger ut MediaMarkt men de säljar jag träffat på där har alla varit extremt kunniga och inte på något sätt sämre än vad man hittar i fotohandeln. Sedan är det klart att säljare vill sälja och nyckeln till att få bra hjälp är att veta vad man vill göra med prylarna, och ställa rätt frågor. Men det gäller i alla butiker.

Sedan återstår ju frågan i vilken utsträckning man skall lyssna på "experterna" på FS. Det kan ju faktiskt vara bättre att kolla vad dottern vill ha och det är sannolikt inte detsamma som "experterna" föreslår.

Jag tycker det är en ganska trist attityd att ständigt klanka ner på "experterna" som du skriver i massor av inlägg. Om folk försöker hjälpa till så är väl det bra, och vill man inte ha hjälp av folket i forumet skriver man nog inte heller här.

Du behöver ju inte läsa de här inläggen om du inte tycker om de tips som ges ...

ANNONS
Götaplatsens Foto