Annons

kamera till 9åring

Produkter
(logga in för att koppla)

emmepemme83

Aktiv medlem
Grabben är väldigt intresserad av att fotografera. han har haft en gammal kompakt innan men dem har gått sönder. han har testat min d7000 och tycker det är kul med lite teknik, så nu planerar jag köpa en dslr till honom.

Objektivmässigt så tjatar han om att kunna zooma, så har tänkt ge honom mitt 18-105 3.5-5.6 till o börja med (eller ska jag sälja det och köpa något annat till honom)

Behöver hjälp med kamera. Det ska en gammal skrutt som är billig, men ändå fungerar bra om man inte har så höga krav på iso etc. Han kommer mest fotografera utomhus och använda inbyggda blixten...

pris max 1000kr beg

tips?

En Canon EOS 1100D borde gå att hitta till det priset. Hade en själv och upp till ISO 800 blev det bra bilder.

Sedan är det ju frågan om det är en för eller nackdel om han kan låna objektiv av TS.

Känner igen situationen från när jag var liten och fick en Pentax Spotmatic för att hålla fingrarna borta från föräldrarnas Hasselblad som ärligt talat var aningen tung för någon som just börjat skolan.

Någon av Nikons D40, D50, D60 och D70 modeller borde gå att hitta för en billig peng.

Tycker jag later som bra forslag.

Även om det kanske inte bara är en fördel med samma system som förädrarna just nu, efersom han förmodligen vill lana fina obektiv, tycker jag nog att det i längden är en fördel. Kanske blir han riktigt biten av foto och om 5-6 ar lanar TS objektiv av sonen;-)

Grabben är väldigt intresserad av att fotografera. han har haft en gammal kompakt innan men dem har gått sönder. han har testat min d7000 och tycker det är kul med lite teknik, så nu planerar jag köpa en dslr till honom.

Objektivmässigt så tjatar han om att kunna zooma, så har tänkt ge honom mitt 18-105 3.5-5.6 till o börja med (eller ska jag sälja det och köpa något annat till honom)

Behöver hjälp med kamera. Det ska en gammal skrutt som är billig, men ändå fungerar bra om man inte har så höga krav på iso etc. Han kommer mest fotografera utomhus och använda inbyggda blixten...

pris max 1000kr beg

tips?

Du får lära pågen och inte fota med inbyggd blixt brukar bli rätt dassiga bilder,funkar kanske bra som upplättningsblixt,köp hellre nån bra billig kinablixt för några hundringar som han kan leka med i alla fall inomhus,det behövs om man inte har så ljustarkt objektiv och lär han hur man använder ett zoomobjektiv förutom att zooma.

Sant, bättre med Nikon så att familjen kör samma. Är pappa sen svårflörtad med teknikinköp så kan man alltid köra med att det är mycket billigare att jag köper nytt så sonen ärver det gamla :p

ok, ska kolla efter de billigare d-modellerna...
ja vi vill köra Nikon, finns ingen anledning o köra olika märke då både jag och min far använder Nikon =) varför ge sonen något som är sämre, måste ju föregå med gott exempel ;)

någon extern blixt blir det dock inte, jag har en gammal nissin här hemma om han håller intresset vid liv.

ok, ska kolla efter de billigare d-modellerna...
ja vi vill köra Nikon, finns ingen anledning o köra olika märke då både jag och min far använder Nikon =) varför ge sonen något som är sämre, måste ju föregå med gott exempel ;)

någon extern blixt blir det dock inte, jag har en gammal nissin här hemma om han håller intresset vid liv.

Akta dig för att sätta gamla blixtar på nyare kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto