Annons

Kamera till bröllop och resa (Främst OM-d vs NEX...)

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Jag har åter igen gjort det jag är bäst på, att läsa på så mycket att det blir helt omöjligt att välja.

Min Pentax *ist DL börjar VERKLIGEN sjunga på sista versen, framförallt på grund av skitig sensor, men även i allmänhet. Kameran har tjänat mig väl, och jag har varit väldigt nöjd.

Nu är det så att jag ska gifta mig i sommar, och efteråt åka iväg på bröllopsresa till sydostasien.
Så, det passar alldeles utmärkt att skaffa något nytt, framförallt för bröllopsresan, men även till själva bröllopet, då jag har en ganska duktig och fotointresserad far, som dock inte har någon egen bra kamera. (Ja, jag inser att detta inte kommer att gå klockrent, men han är inte heller huvudfotograf :))

I allmänhet fotar jag främst när jag reser, vilket händer relativt ofta, så en kompakt utrustning är ett stort plus.
Givetvis verkar Pentax K5II som en fantastiskt prisvärd kamera, men den är helt enkelt för stor.

Så, jag behöver ett kompakt system med minst ett bra reseobjektiv, och ett lämpligt "bröllopsobjektiv".

Först hade jag tänkt mig Olympus OM-D, och det rejält prisvärda paketet hos cyberphoto som innehåller Olympus E-M5 OM-D + 12-50/3,5-6,3 + 45/1,8 + ED 40-150/4-5,6 + Batterigrepp.

Dock är det tyvärr så att det inte funnits komplett i lager på ett tag, och lär inte hinna komma in i tid, så istället hade det fått bli Olympus E-M5 OM-D + 12-50/3,5-6,3 + 45/1,8 för ungefär 11000 kr, vilket tar emot lite, då hela paketet ovan kostar under 12000 kr.

Det som frestar här är framförallt väderskyddet.

Det andra alternativet jag tittar på är Sony NEX-6 + 16-50/3,5-5,6 + Sigma 30/2.8 (hade gärna fått vara lite ljusstarkare, men verkar väldigt skarpt, och väldigt prisvärt), som landar runt 8000 kr.

Hur hade ni resonerat? Missar jag något uppenbart alternativt?
 
Du verkar ju veta vad du vill ha, bara det att det inte finns att köpa just nu. Cyberphoto tycks ju vara väldigt kundorienterade. Ring och prata med dom, de kanske kan leverera väsentliga delar och ni hittar ett sätt att ordna resten vartefter. Till ett intressant pris. Jag sätter en slant på att de både är intresserade och fixar det så du blir nöjd.
 
Hej alla glada!

Jag har åter igen gjort det jag är bäst på, att läsa på så mycket att det blir helt omöjligt att välja.

Min Pentax *ist DL börjar VERKLIGEN sjunga på sista versen, framförallt på grund av skitig sensor, men även i allmänhet. Kameran har tjänat mig väl, och jag har varit väldigt nöjd.

Nu är det så att jag ska gifta mig i sommar, och efteråt åka iväg på bröllopsresa till sydostasien.
Så, det passar alldeles utmärkt att skaffa något nytt, framförallt för bröllopsresan, men även till själva bröllopet, då jag har en ganska duktig och fotointresserad far, som dock inte har någon egen bra kamera. (Ja, jag inser att detta inte kommer att gå klockrent, men han är inte heller huvudfotograf :))

I allmänhet fotar jag främst när jag reser, vilket händer relativt ofta, så en kompakt utrustning är ett stort plus.
Givetvis verkar Pentax K5II som en fantastiskt prisvärd kamera, men den är helt enkelt för stor.

Så, jag behöver ett kompakt system med minst ett bra reseobjektiv, och ett lämpligt "bröllopsobjektiv".

Först hade jag tänkt mig Olympus OM-D, och det rejält prisvärda paketet hos cyberphoto som innehåller Olympus E-M5 OM-D + 12-50/3,5-6,3 + 45/1,8 + ED 40-150/4-5,6 + Batterigrepp.

Dock är det tyvärr så att det inte funnits komplett i lager på ett tag, och lär inte hinna komma in i tid, så istället hade det fått bli Olympus E-M5 OM-D + 12-50/3,5-6,3 + 45/1,8 för ungefär 11000 kr, vilket tar emot lite, då hela paketet ovan kostar under 12000 kr.

Det som frestar här är framförallt väderskyddet.

Det andra alternativet jag tittar på är Sony NEX-6 + 16-50/3,5-5,6 + Sigma 30/2.8 (hade gärna fått vara lite ljusstarkare, men verkar väldigt skarpt, och väldigt prisvärt), som landar runt 8000 kr.

Hur hade ni resonerat? Missar jag något uppenbart alternativt?

Efter 50 års fotograferande är min idé att ha ett "normalobjektiv" som börjar med ordentlig vidvinkel, motsv 24 mm i 24x36-formatet, och ett KORT tele i andra änden av zoomomfånget. Detta täcker det mesta och är ett bra reseobjektiv. Sedan kan man komplettera efter intressen. Erfarenheten visar att vidvinkelläget blir flitigt använt.//K
 
Pentax k5II

Jag har två Pentax K5, plåtar vardag, dokumentär och ibland vigsel. Jämfört med en spegellös är den naturligtvis stor men... det frestar faktiskt inte på att bära omkring på den i ryggsäcken (det finns även små smidiga fodral som tar liten plats på axeln). Den är helt underbar för alla bilder som kan tas utan blixten, både ute och inne (och regnar det kan den brukas likväl). För spontana shots skulle jag valt en behändig prisvärd kompakt med ljusstarka egenskaper. Jag skulle personligen inte välja bort K5 för storleken, den är för skön för det:)
 
Du verkar ju veta vad du vill ha, bara det att det inte finns att köpa just nu. Cyberphoto tycks ju vara väldigt kundorienterade. Ring och prata med dom, de kanske kan leverera väsentliga delar och ni hittar ett sätt att ordna resten vartefter. Till ett intressant pris. Jag sätter en slant på att de både är intresserade och fixar det så du blir nöjd.

Jag har faktiskt pratat med dem. Haken är att för tillfället är det kamerahuset de inte har i lager, vilket komplicerar saker och ting.

Jag har två Pentax K5, plåtar vardag, dokumentär och ibland vigsel. Jämfört med en spegellös är den naturligtvis stor men... det frestar faktiskt inte på att bära omkring på den i ryggsäcken (det finns även små smidiga fodral som tar liten plats på axeln). Den är helt underbar för alla bilder som kan tas utan blixten, både ute och inne (och regnar det kan den brukas likväl). För spontana shots skulle jag valt en behändig prisvärd kompakt med ljusstarka egenskaper. Jag skulle personligen inte välja bort K5 för storleken, den är för skön för det:)

Jo, jag vet... Och ytterligare en fördel, jag har redan ett helt ok objektiv, sigmas 17-70. Men, den är för stor. Tillsammans med objektiv tar den helt enkelt för mycket plats i handbagaget, vilket ofta är enda bagaget.
 
Då jag först läste rubriken tänkte jag m43 med fasta brännvidder, men sedan fick jag se att det bara gällde ett bröllop, även om det är ditt eget, är det synd att bygga upp utrustningen kring det. För resor är zoom mycket mer användbart. Om du inte vill använda en massa legacy optik med manuell fokus så är m43 bättre rustat vad gäller objektivutbud och det blir mindre. Tycker du att Pentax är för stort så blir inte NEX, bortsett från 16-50, nämnvärt mindre. Jag skulle föreslå m43.

Är det zoomar man skall använda så är Panasonic ett bättre val än Olympus då Panas zoomar oftast är billigare då de är mindre optimalt korrigerade men skarpa och man får bara full korrigering på Pana hus, ffa kromatisk abberation korrigeras inte på Oly. Betänk också att vädertätningen på OMD är av begränsad nytta p g a att det bara finns 3 vädertätade objektiv till systemet och två av dessa kostar 10.000:- stycket.

Titta på Pana G5+X zoomen PZ14-42 för 4000:- och till detta en kompakt 45-150 eller PZ 45-175 för 3000:-.

Alternativet kan vara G6+14-140 för 10.000:-

Eller G5+14-42PZ och en beg 14-140 för runt 3700:-.

Till detta för porträtt kan man köpa ett Oly 45/1,8 för ca 2500:-
 
Blev en Nex-6 med 16-50, 55-210 och Sigma 30 2.8, mycket eftersom det var enda varianten jag säkert kunde få tag i innan helgen. Nu blir det några bråda dagar, både med planering och med att lära sig kameran bra nog för att förklara den för någon annan.

Tack för er input!
 
ANNONS