Annons

Olympus OM-D M5 vs Sony Nex-6 med följande priser

Produkter
(logga in för att koppla)

naturchips

Medlem
Efter att ha läst 44 artiklar och 103 forumtrådar om Sony Nex-6 och Olympus OM-D M5 så kan jag fortfarande inte bestämma mig för vilken kamera jag ska välja. Skulle behöva lite hjälp och höra era reflektioner kring kamerorna, speciellt när marknaden erbjuder nedanstående priser. Vad hade ni valt och varför? Jag är grymt förtjust i Olympus men får känslan av att den har dålig ergonomi och att den är betydligt större och tyngre än Sony.

Olympus OM-D M5 + 12-50/3,5-6,3 + 45/1,8 = 8000 kr
Sony Nex-6 + 16-50 mm = 5500 kr

Kameran ska inte användas för något specifikt behov utan är mer en allround-kamera som ska användas vid resor och tillställningar. Dock vill jag ha en bra kamera och vill därför slå till på en bra kompakt systemkamera (pga. vikt och storlek) som levererar under längre tid. Tanken är att köpa till ett objektiv för porträtt och eventuellt en vidvinkel. Nå, hur hade ni resonerat?
 
Svårt val. Sonyn har bättre/större sensor och betydligt mer högupplöst sökare. Men Olympus har ett mycket mer omfattande objektivutbud. Den mindre sensorn i Olympusen är inte heller enbart till nackdel...objektiven blir mindre, smidigare och lättare. Och du efterfrågade ju ett smidigt system. Snöa inte in dig på att enbart huset är jättelitet hos Sony. Olympusen är också trevligare ergonomiskt i mina händer/ögon, både hårdvaru- och mjukvarumässigt (menyer). Det känns att det varit 'fotografer' med under hela designprocessen hos Olympus jämfört med Sony, där man får känslan att 'datanissarna' försökt 'läsa sig till' hur fotografer tänker och jobbar ;-)

Jag lutar åt Olympuspaketet...du får ju då bättre omfång på normalzoomen...och också med ett fint porträtt-tele på köpet :)

Sonys 16-50 zoom är en ganska sorglig historia vad gäller bildkvalitet vars enda egentliga fördel är att den är liten.
 
Har du haft Sonyn!? Det har jag. Har du sett de okorrigerade bilderna från det (dvs RAW-bilder)? Maken till vinjettering och distortion får man leta efter :p
 
Jag har haft både nex med den optiken och om d 5 med dess optik.....

Dxomark ljuger inte..... litar mer på fakta än subjektiva uppfattningar.

Ingen av dessa optik är bra. Faktiskt riktigt dålig totalt sett. Fördel sony: liten och smidig. Fördel olympus: väder. Men optiskt är ingen bättre än den andre.
 
Tummen upp! :) Nä, bägge är ju billiga objektiv, och vad gäller optik finns med få undantag inga gratisluncher ;-)
 
Men med angivet pris på M5, så är väl 7300 för M10 med kompakt kitzoom inte ett bättre alternativ?

Fördelen med MFT-systemet är ju relativt små hus och de små fasta objektiven tex 12/2, 20/1.7, 45/1.8 och 75/1.8 samt möjlighet att köra f/0.95 objektiv. Börjar man slänga på dåliga zoomar på MFT så tappar man snabbt mycket av grejen med det systemet.
 
Oly 12-50 är ingen höjdare, men 45/1,8 skall vara en pärla.

Du har inte funderat på Fuji XE1+18-55/2,8-4 ? Det är ingen billig kitzoom. Visst, blir lite större än de du nämnt, men bra objektiv och gedigen kamera för samma pris ungefär som Oly kitpriset som var ett alternativ.
 
Jag tror att du blir nöjd med båda kamerorna! Den största skillnaden jag tror du kommer uppleva är att M5 objektiven är i de flesta fall mindre än Sony objektiven. (förutom Sigma objektiven eftersom dessa är samma för båda serierna, olika fattningar men för övrigt identiska.)

Kitzoomarna kommer du inte bli nöjd med oavsett vilken du köper. Om man som jag börjar med fasta objektiv så kan man inte sluta. Just nu har jag 7,5, 14, 30, 45, 60 och vill ha 12 och 75

Personligen hade jag valt M10 istället för M5 eftersom den är ett par år modernare och har wifi.
 
Personligen hade jag valt M10 istället för M5 eftersom den är ett par år modernare och har wifi.

Enligt de recensioner som kommit så ska M5:an fortfarande vara en hel del bättre men att M10 är mer prisvärd. Jag har till och med nu sett att M5:an säljs för 6500:- med 14-42mm (samt 45mm/1,8). Med det priset, och erbjudandet, känner jag att M10:an inte kommer vara i närheten utav och därmed så faller kamerans prisvärdighet. Sen så tänker jag inte låta WiFi få avgöra vilken kamera jag väljer. Väderskyddet är hellre mer attraktivt.
 
Enligt de recensioner som kommit så ska M5:an fortfarande vara en hel del bättre men att M10 är mer prisvärd. Jag har till och med nu sett att M5:an säljs för 6500:- med 14-42mm (samt 45mm/1,8). Med det priset, och erbjudandet, känner jag att M10:an inte kommer vara i närheten utav och därmed så faller kamerans prisvärdighet. Sen så tänker jag inte låta WiFi få avgöra vilken kamera jag väljer. Väderskyddet är hellre mer attraktivt.

Här är en bra jämförelse mellan M1, M5 och M10:

http://www.43rumors.com/pekka-potka-hands-on-on-new-olympus-products/

Är väderskyddad viktigt så är valet klart! Speciellt 6500.- inkl. 45/1,8. 45/1,8 tror jag de flesta med m43 köper för eller senare.
 
Här är en bra jämförelse mellan M1, M5 och M10:

http://www.43rumors.com/pekka-potka-hands-on-on-new-olympus-products/

Är väderskyddad viktigt så är valet klart! Speciellt 6500.- inkl. 45/1,8. 45/1,8 tror jag de flesta med m43 köper för eller senare.

Jag läste igenom recensionen tidigare i helgen. Som jag förstod det så bör man köpa M10 för att den är billigare, då kvalitetsskillnaden inte är tillräckligt stor för att motivera ett köp av M5. Men, i det här läget så verkar det inte finnas någon prisskillnad och därför bör det motivera ett köp av M5. Det är nästan snarare så att M5 är billigare med erbjudandet om 45mm/1,8. Du får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Jag läste igenom recensionen tidigare i helgen. Som jag förstod det så bör man köpa M10 för att den är billigare, då kvalitetsskillnaden inte är tillräckligt stor för att motivera ett köp av M5. Men, i det här läget så verkar det inte finnas någon prisskillnad och därför bör det motivera ett köp av M5. Det är nästan snarare så att M5 är billigare med erbjudandet om 45mm/1,8. Du får gärna rätta mig om jag har fel.

Olympus 45/1,8 kostar 2500:-; M10+45 blir 8000:- Så M5+45 är 1500 billigare och då får du ett kitzoom också.
 
...då är vi överens om att M5:an är mer prisvärd än M10:an (i dagsläget).

Om väderskydd är viktigare än wifi och man inte har 45/1,8 så ja. Så för dig ja men för mig nej eftersom jag vill ha wifi och redan har 45:an

Men var hittar du M5+14-42+45 för 6500:-? Letade men hittade ingen med den kombinationen på prisjakt med det priset..
 
Om väderskydd är viktigare än wifi och man inte har 45/1,8 så ja. Så för dig ja men för mig nej eftersom jag vill ha wifi och redan har 45:an

Men var hittar du M5+14-42+45 för 6500:-? Letade men hittade ingen med den kombinationen på prisjakt med det priset..

Här är M5+14-42
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1459393

Olympus har sedan en kampanj just nu där alla köp av M5 ger ett 45/1.8
http://special.olympus.eu/s/e-m5-bonus-lens/

Sedan hur väderskyddat huset är när sedan objektivet inte är det lämnar i alla fall jag osagt. Är dock lite nyfiken på skillnaden mellan 5 vs 3 axels bild stabiliseringen då E-M5 och E-M1 har haft mycket bra skriverier om deras bild stabilisering. Skulle vilja veta om den "snålare" bild stabiliseringen i M10 är en försämring eller inte.

Personligen skulle jag kolla på bara

I valet mellan Sony Nex-6 och OM-D M5/M10 lämnar jag dock till dig, då jag personligen tycker det är en väldig smak sak. Åk till Media Markt eller någon annan affär där de har kamerorna framme och laddade och kläm och känn och fota på lite. Ta med ett sd kort så du får hem bilderna och jämför hemma. Kollade själv för ett tag sedan på Sony vs Olympus när jag kollade på spegellöst och valde då Olympus då jag tyckte de hade mest "Bang For Bucks".
 
ANNONS