Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera väska för att cykla med

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!
Lite off-topic: jag har inte provat någon av dina exempel men skulle iaf tro att den övre är att föredra. Kör mtb och brukar ta med kameran rätt ofta; använder själv en vanlig enkel 25l softpack. Fördelar: rymlig, vadderad och ventilerad ryggsida, rem över bröstet som gör att ryggan håller positionen oavsett hur mycket man rör sig själv (stort irritationsmoment annars..), man får med lite mer än bara kameran (reservslang och minipump, batterier, minneskort m.m.) och man kan använda extrakläder som skydd/vaddering för kameran; dvs skulle man vurpa så klarar sig kameran rätt bra ändå.

Hej Johnny,
Jag håller med Lars. Rekommenderar en cykelryggsäck. Sådan ryggsäck har ett nät som stöd mot ryggen. Om du använder en vanlig väska med bärsele finns det risken att svet kommer in väskan.
/Stefan

Jag har en enklare TLZ 2 med bröstsele. Jag har inte provat att cykla med den, men eftersom den hänger på magen så behöver den ju inte bli svett på samma sätt som en ryggsäck.

Jag köpte förövrigt min väska mycket för att jag ville kunna ha en liten rygga på just ryggen och ändå ha kameran ur vägen och lättillgänglig, det funkar kalas.

På scandinavianphoto följer bröstremmen med TLZ AW, för en 50-lapp mindre än Cyber. Jag tror inte det är någon större skillnad på dem.

Vill enbart ha en våska bröstet så att det är lätt att stanna tafram kameran och fota sedan stoppa ner kameran och iväg

Kameran på bröstet

Hej
Det här blir tyvärr inget direkt svar till Johnny men själv skulle jag också vilja ha kameran på bröstet.
Funderar mera på en sele med några smarta snabbfästen så jag inte behöver en väska.
Jag cyklar inte mountainbike utan dräller omkring på min hybrid och så himla svettig på bröste blir jag inte.
En telezoom på kameran (tyngden) blir nog inte så bra kanske med min tänkta lösning.
Återkommer om jag tycker jag hittat nån bra lösning.
Mvh
Pa

Peranders du får gärna höra av dig om du hittar en bra lösning det verkar smidigt så som du beskriver

Jag har inte testat cykla med min 75AW, men däremot åkt skidor (utför). Det var jättesmidigt och inga som helst problem med att ta upp kameran snabbt.

Svårt att se något egentligt alternativ till ryggsäcken.

Jag tycker att fotoryggorna som kan köpas har två stora fel.

Antingen är de för stora och klumpiga. Eller för enkla med simpla bärsystem.

Har gjort om en Haglöfs Tight Large så att den primärt rymmer ett hus med monterat 70-200VR + TC17E och motljusskydd.

Annars kan man ju montera en lämplig Pelikan väska på pakethållaren. Öppnas på en halv sekund och ytterligare en halv så är man skjutklar.

En bra ryggsäck och en vattentät ortliebpåsa (för att klara alla väder) är vad jag brukar köra med.

Tar ut ena armen och svänger fram ryggan på magen utan att knäppa upp midjebältet, upp med kameran, komponera. Tar bara några sekunder. Det enda sura är att det lätt blir svettigt med rygga när man cyklar, ett annat alternativ är en cykelväska för styret, gärna vattentät. Tyvärr är mitt styre för fullt för att jag ska kunna testa det, men det borde vara ganska smidigt, om man nu inte kör på skumpiga stigar vill säga...

Jag vågar inte ha kameran på bröstet når jag cyklar. När man ramlar då är det kört med utrustningen. Att ha kameran i cykelväska är dåligt p.g.a. skakningar. Det blir svårt att räkna bort ryggsäcken.
/Stefan

I förrgår tog jag en tur med väskan på magen. 2 mil grusväg blev det. Det satt fint och det var inte många rådjur som han undan.

Men ska du ut och cykla på smala skogsstigar eller lite aggressivare så kommer den nog att flänga runt en del.

Är det bara jag som tycker det låter lite kul med rubriken?

Jag menar, när jag cyklar så gör jag det på en cykel :)

Ja inte lika lågt som glocalnet, men fan det e snart midnatt . . . .

ANNONS
Götaplatsens Foto