Annons

Kamera väska, köra mc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Copyright91

Aktiv medlem
Tips på kamera väska som är praktisk o ha på ryggen o köra mc?

Under 800kr.
Va intresserad i axel ryggsäck med en sling. Tänkte lättare o ta på o av med klumpiga mc kläder.

Behöver inte ha plats till massa objektiv. Kamera o ett extra objektiv räcker.

Tack
 
Tips på kamera väska som är praktisk o ha på ryggen o köra mc?

Under 800kr.
Va intresserad i axel ryggsäck med en sling. Tänkte lättare o ta på o av med klumpiga mc kläder.

Behöver inte ha plats till massa objektiv. Kamera o ett extra objektiv räcker.

Tack
Varför inte tankväska, ännu smidigare än en rygga (kan jag tycka, som själv kört Mc tidigare).
 
Jag är inte bra på mc eller väskor, men jag vet att kameror och objektiv finns i väldigt många olika storlekar.

Hur stor är din kamera och ditt objektiv?
 
Har tank väska. O kommer fixa så de finns möjlighet att ligga där. Men ibalnd behövs den till annat.
Ok. Ja, du vet ju bäst själv vad du behöver, antar jag. Själv tyckte jag det var smidigare med att ha kameran i tankväskan än någon annanstans, men åter igen, du vet naturligtvis själv bäst vad som passar dig...
 
Det finns en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till. Om du kastas av motorcykeln, då vill du nog inte ha en kamera hängande på kroppen med tanke på skadeeffekter när du landar. En tankväska är ett bättre alternativ. Jag har kört mc på långresor sedan drygt 20 år och har provat alla varianter.
 
Det finns en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till. Om du kastas av motorcykeln, då vill du nog inte ha en kamera hängande på kroppen med tanke på skadeeffekter när du landar.
Tänke också tanken, men det stannade vid det. Man skall inte ha någonting på ryggen eller i fickorna (typ nycklar o dyl.) när man kör Mc, för om man går omkull, kan dessa föremål tränga igenom Mc-kläderna och åsamka allvarlig skada.

Läste på Svenska BMW Mc klubbens forum om en person som hade gått omkull med frugan där bak, och som jag förstod det, hade hon haft nycklar i fickorna på sitt Mc ställ, och det ville sig inte bättre än att en nyckel trängde in i ena benet, vilket senare ledde till att hon fick amputera !!

Efter det att jag läste detta, körde jag alltid med tomma fickor, och naturligtvis aldrig med någon rygga.
 
Senast ändrad:
Jag har kameraryggsäck i toppboxen.
Enkelt att öppna och komma åt kameran utan att ta upp ryggsäcken och om jag går från cykeln så enkelt att hänga den på ryggen och slänga ner hjälmen i boxen.
 
Tråkigt svar men även jag instämmer i rekommendationen att låta bli ryggsäck när man kör hoj. Går man i backen slår man sig så in i h-e ändå, redan utan att ha snört på sig knöliga saker inpå kroppen.
När jag inte vill eller kan ha kameran i tankväskan så remmar jag en väska bakom mig på sadeln. Titta t ex på https://www.louis.eu/produkte/motorcycle-tailbags/213 .
 
Hur kommer de sig att ingen kan ge ett bra svar bara 😆

Hur ni kör eller gör är ointressant.
Min fråga hade inget o göra med tank väskor osv.

Jag är en erfaren förare som även är trafiklärare och har goda kunskaper om riskerna med ryggsäck.

Men nu va frågan efter en passande ryggsäck. För ibland.... Inte alltid... Utan ibland behövet jag en bra ryggsäck till deta.

Tycker de är pinsamt att det alltid det ska bli så när vuxna mäsnikor ska svara.
 
Hur kommer de sig att ingen kan ge ett bra svar bara 😆

Hur ni kör eller gör är ointressant.
Min fråga hade inget o göra med tank väskor osv.

Jag är en erfaren förare som även är trafiklärare och har goda kunskaper om riskerna med ryggsäck.

Men nu va frågan efter en passande ryggsäck. För ibland.... Inte alltid... Utan ibland behövet jag en bra ryggsäck till deta.

Tycker de är pinsamt att det alltid det ska bli så när vuxna mäsnikor ska svara.

Du frågar efter en praktisk och bra väska att ha på ryggen när du kör hoj, och har fått svaret att det kanske inte är så bra att ha en kamera på ryggen när du kör hoj. Vad är det för pinsamt med det? Att du är trafiklärare säger inte så mycket; Polisen kör MC med en massa skrot på sig som gör ont om man ramlar, men de gör det ju för att de måste ...

Jag har själv kört MC med både ryggsäck och slingväska med kamerautrustning i, men undviker det just p.g.a. att det inte finns något säkert sätt att köra så; om du skiter i säkerheten kan du köra med vilken väska som helst. Jag har mest använt Billinghams mindre väskor när jag kört så.

Till andra som svarat i tråden: att förvara kameraprylarna i toppboxen är inte bra - det är nog den plats som vibrerar och skakar mest på hojen (testa att köra med en kasse läsk eller öl där) och jämför med tank- eller sidoväskor :)
 
Hur kommer de sig att ingen kan ge ett bra svar bara 😆

Hur ni kör eller gör är ointressant.
Min fråga hade inget o göra med tank väskor osv.

Jag är en erfaren förare som även är trafiklärare och har goda kunskaper om riskerna med ryggsäck.

Men nu va frågan efter en passande ryggsäck. För ibland.... Inte alltid... Utan ibland behövet jag en bra ryggsäck till deta.

Tycker de är pinsamt att det alltid det ska bli så när vuxna mäsnikor ska svara.
F-stop har ett flertal olika typer av ryggsäckar som går att anpassa. https://shop.fstopgear.com/
 
Hur kommer de sig att ingen kan ge ett bra svar bara 😆
Som man frågar får man svar.
Jag är en erfaren förare som även är trafiklärare och har goda kunskaper om riskerna med ryggsäck.
Eftersom du inte påpekade det i urinlägget så tycker jag att du borde vara lite tacksam över att så många i tråden är så pass måna om din säkerhet att de avråder från ryggsäck.
Men nu va frågan efter en passande ryggsäck. För ibland.... Inte alltid... Utan ibland behövet jag en bra ryggsäck till deta.
För drygt 30 år sen köpte jag en tankväska som fästes med snabbspännen på en sorts platta som i sin tur monterades stadigt på tanken med remmar som inte kunde lossna i första taget. Den tankväskan kunde man bära som ryggsäck.
Jag har för mig att märket var Chase Harper så jag rekommenderar en titt på deras grejer.
 
Haglöfs Tight finns i många storlekar och färger. Det är inte en specifik foto- eller mc-säck, men den sitter bra på ryggen och funkar säkert toppen för både kamera- och andra prylar. Både på mc-turen och andra turer.
 
ANNONS