Annons

kamerabyte

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du P7700?

Vill man ha en liten kompakt så är väl det en idé'. Det finns ju andra bra kompakt också samt spegellösa små systemkameror

Jag avsåg P7700. Har kommit att gilla den eftersom den har anslutning för Nikon blixtkabel och jag tycker om att ta bilder med blixten avlägsnad från kameran.

Jag hoppas att fler på forumet har synpunkter.

per

Jag vill använda en mindre kamera under resor med lika eller bättre kapacitet än D40. Den senare kommer jag att behålla.
Problemet är att ingen affär där jag bor har kameran på hyllan för påseende varför jag hoppades få synpunkter från någon ägare. Och då gäller det kamerans eventuella fel och brister.
per

Har ingen P7700 men en P7000. Den ger över lag bra bilder och det enda problemet jag (och andra) har haft är locket till objektivet. Det är några lameller som fälls in och ut och ibland fastnar de. Det är bara att peta försiktigt så släpper de men det har hänt några gånger att bilderna blir halva. Jag har svårt för kameror utan optisk sökare. Den är inte bra på P7000 men i starkt ljus och jag som (med ålderns rätt) har svårt att se skärmen utan glasögon så är den räddningen.

På P7700 finns ingen sökare vilket gör att den går bort för min del men andra bryr sig inte alls om det och den har ju i stället vinklingsbar skärm. En mycket avancerad kompakt med bra objektiv där det går att ställa in det mesta manuellt även om inte hanteringen alltid är 100%ig.

Om du inte fotar i RAW så finns det mycket annat att välja på men för min del var det en förutsättning.

/Frode

Hej Frode
Jag tackar för Ditt svar och begrundar innehållet. Beklagar att just Din kamera krånglar vad gäller objektivlocket, men det är kanske avhjälpt så här dags.
Vad i hanteringen är det som Du är missnöjd med - fungerar inte till hundra procent skriver Du.
Och en fråga; går det vid fokusering att enbart använda en mittpunkt, låsa och rikta om kameran, eller ser man alltid flera fokuspunkter. På min D40 använder jag alltid enbart en punkt och har aldrig förstått varför en kamera skall ha flera.
per

Nja, det är väl inte så farligt. Hanteringen är nog mest att man är van vid rejäla knappar och vred på systemkameran så egentligen är det väl bara litet "gnäll" från min sida. Visst kan du välja endast mittpunkt för autofokus, sedan hålla inne en knapp för att komponera om.

Nästan alla inställningar finns på knappar och vred och det var en av anledningarna att jag köpte den framför andra. Blixten är väl ingen höjdare men med standard blixtsko så funkar ju t ex Nikons alla blixtar vara SB-400 är en jag använt mycket tillsammans med kameran. Det tar litet lång tid att spara RAW-bilder till minneskortet med det skall vara avhjälpt i senare modeller. Man kan programmera olika funktioner till olika knappar och över huvud taget anpassa kameran efter egna önskemål

För bildbehandling använder jag bara Nikons eget CaptureNX2 så det var också viktigt för mig att inte behöva ytterligare program. CatureNX2 är också den RAW-konverteraren som bäst tar hand om Nikons bilder, inte så konstigt kanske.

Jag tror P7700 är en grym kamera men som sagt vill jag ha genomsiktssökare även om den inte är så bra på min. Lycka till med ditt val. Du har förrseten inte funderat på Nikons små systemkameror i 1-serien? Just nu kan man köpa Nikon 1 V1 till mycket bra pris, nu har vi två i familjen :) Till den kan du med en adapter använda dina objektiv till D40. /Frode

Rejäla svar Du avger Frode, tack för det!
Bara en liten fråga till. Blixten passande V1 har tydligen beteckningen 1 SB-N7. Det verkar inte som om man kan ansluta SC17 eller SC28 blixtkabel. Men det vill jag väldigt gärna kunna göra, jag använder enbart gamla och BRA analoga blixtaggregat. Mina tankar går mer och mer till P7100.
per

Det är en STOR nackdel med V1. Bara dedikerade blixtar men jag tycker det borde komma, om inte annat så från tredjepart, adpatrar för blixtarna. Varför P7100 och inte P7700? P7700 har vad jag kan se standard blixtsko. /Frode

Jag tycker inte att den stora prisskillnaden är motiverad. Och båda modellerna har blixtsko av samma typ, jag hoppas att jag inte har fel.
Det finns en anledning till varför jag kommit att fastna för P-kamrorna, de har fasta zoomobjektiv, och det värdesätter jag hos en resekamera.
per

Jodå, alla P7XXX har standard blixtsko och jag såg att det var bra pris på P7100. P7700 har ljusstarkare objektiv, ca 1 steg över hela omfånget vilket förstås kan vara trevligt. Jag förstår inte riktigt vad du menar med fast zoomobjektiv? /Frode

Ah, men det har ju alla kompaktkameror utom de med fast brännvidd så det är ju på inget sätt unikt för P-kamerorna.

Bra, då har Du hjälpt mig att klura ut den saken. Det är bara under senaste veckan jag funderat på en kompaktkamera så min kunskap gällande sådana är mycket begränsad.
per

ANNONS
Götaplatsens Foto