Annons

Kameradoktor varning

Produkter
(logga in för att koppla)

hmoss

Aktiv medlem
The Ghost skrev:
Jo det tyckte jag med tills i fredags.

Men jag fortsätter väl att hjälpa kameradoktorn en sväng till kolla in Gitzo 1327 det är ett bra pris på den med 6600:- , man kanske ska slå till och lägga en beställning :).

Undrar hur många bra klipp man kan gör på kameradoktorns webbhandel.
För att i gengäld hjälpa Stefan så att han slipper gå igenom Gitzo-sortimentet rad för rad så meddelar jag härmed att en korrekt prislista från distributören anlände med "snigel"-posten idag och de fel som finns i web-butiken kommer att korrigeras efter den så snart vi bara hinner.
 

RGB

Aktiv medlem
Vad jag förstod så gällde detta denna tråd ett köp "över disk".

Men vad händer om jag handlar en felaktigt prissatt produkt (för billig) på en webb-butik, dvs lägger den i min varukorg, checkar ut och betalar med mitt Visa-kort?

Får jag ett efterkrav när webb-butiken upptäcker sitt misstag?

/John
 

hmoss

Aktiv medlem
Vi har inte det betalningsalternativet..

Jag antar att frågan var riktad till mig så jag försöker svara ändå.

Man kan naturligtvis inte gömma sig bakom att man inte erbjuder alternativet att betala via bank eller betalkort, utan måste ha en policy kring även detta.
Det liknar då kunder väljer att betala i förväg - det finns ju andra sätt - men leveransen drar ut på tiden och kunden väljer att dra sig ur uppgörelsen.

I det läget försöker vi betala tillbaka pengarna så snart det bara är möjligt och det skulle vi också göra om vi hamnade i ett sådant läge att vi måste dra oss ur uppgörelsen.
 

Maradona

Aktiv medlem
Jag skulle oxå vara sur om jag blev retad av min kompis för att han fick köpa biligt men inte jag.
Dock tycker jag inte att de på Kameradoktorn gjorde något märkvärdigt eller ovanligt fel.
 

Mikrun

Aktiv medlem
En hyllning till kameradoktorn.

Jag har själv handlat hos kameradoktorn av den enkla annledningen att de håller samma pris på webben som i butiken.

Jag gjorde ett kap då jag köpte ett batterie grepp till en EOS 300D precis innan 350D kom och betallade då endast 595 kr jag har varje gång jag har köpt utrustning hos dem blivit exemplariskt bemött de har tagit sig tid att hjälpa mig med råd och tips. slagit i prislistor och gett mig priser på utrustning de normalt inte lagerför mycket snabbt.
De har hjälpt mig med kontakt med Canon i olika svarsmål och jag kan verkligen rekomendera dem som butik och serviceleverantör.

Som jag läser ut så har du blivit missnöjd när ett pris inte stämt något som jag anser vara beklagligt men samtidigt så vet jag hur snabbt priser skiftar i en sån här branch och priser kan oftast enbart garanteras på lagervaror.
 

RGB

Aktiv medlem
Hej Håkan!

Min fråga var generellt ställd och inte riktad direkt till dig. Jag tackar dig dock för ditt svar.

Att handla på webb-butiker börjar mer och mer vanligt. Därav är det intressant att veta hur det egentligen fungerar.

Hmm..om jag förstår dig rätt så är ett genomfört (och kanske betalt) köp på en webb-butik alltså inget "avtal om köp"?

(med avtal om köp menar jag att köpare och säljare är ense om priset, leveranssätt och leveranstid och ersättning har erlagts eller erläggs vid leveransen och att ett avtal om köp av varan därmed ingåtts)

Man skall alltså tolka en webb-butik som en prislista (som kan innehålla felaktigheter) som man kan beställa ur, med möjlighet att betala i förväg?

/John
 
Senast ändrad:

myomy.se

Aktiv medlem
Doktorn en av de bästa

Skulle bara flika in att en av de bästa firmorna med den högsta servicen har kameradoktorn tillsammans med YFO, jag betalar gärna någon extra hundra lapp om jag får den extra servicen som jag som kund förväntar mig när jag går till fackvarubutiker. Kompetent personal kostar pengar, det är ju kul om man har någon att rådfråga om man är osäker,till skilnad mot nätet där man efter en vecka få ett mail från någon trött orderhandterare som har dålig koll på läget. TACK FÖR OREDT !!!!
 

RGB

Aktiv medlem
Jag har själv hittat svar på min frågeställning ,-)

Det verkar vara upp till den generella webb-butiken att sätta villkoren vad som gäller.

Så här skriver t.ex Dell's online-butik:

"Alla beställningar av Produkter och/eller Service skall anses vara ett anbud lämnat av Kund att köpa Produkter och/eller Service i enlighet med dessa Villkor.

Genom att utställa en Orderbekräftelse till Kund accepterar Dell Kunds anbud att köpa i enlighet med dessa Villkor. Kund skall kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överensstämmer med Kunds beställning och omedelbart underrätta Dell vid eventuellt fel eller avvikelse. I annat fall kommer Dell att tillverka och leverera Produkten i enlighet med Orderbekräftelsen, som är bindande."

Smart. Eftersom Dell verkar på den svenska marknaden antar jag att de följer gällande lagar och föreskrifter.

Jaaaa, svaret på min fråga blir alltså att Webb-butiken skall ses som en prislista, ur vilken man har möjlighet att göra en beställning. Du kan förskottsbetala (genom att använda kontokortet etc). Prislistan kan innehålla felaktiga priser. Webb-butiken behöver inte stå för ett felaktigt utsatt pris, även om du klickar på köp och betalar.

Om detta kan man tycka. Jag har i allafall lärt mig nåt nytt...

/john
 

mipert

Aktiv medlem
Du slipper skatten så fort du beställer något utanför staten NY. Det borde räcka att du är i New Jersey.

Det är en lokal skatt för delstaten.
 

hmoss

Aktiv medlem
Köparens rätt också..

RGB skrev:

Man skall alltså tolka en webb-butik som en prislista (som kan innehålla felaktigheter) som man kan beställa ur, med möjlighet att betala i förväg?

/John
Hej John

Ja, och jag såg att du hade hittat svar på din egen fråga, men tänkte att jag skulle göra ett litet tillägg.
Det handlar ju nämligen inte bara om säljarens, utan också om köparens rätt.
Transaktionen är avslutad då var och en fullgjort sina skyldigheter - förutsatt att villkoren är korrekt skrivna - d.v.s. säljaren har levererat varan och köparen har betalat den.

I t.ex. fall där leveranstiden drar ut på tiden, och i synnerhet då om köparen betalt i förväg, t.ex. via betalkort eller bank, så skall köparen kunna avbeställa, d.v.s. dra sig ur avtalet, och genast få pengarna tillbaka.

De flesta skulle antagligen tycka att tanken på att säljaren tar betalt i förväg och sedan låter köparen vänta på leverans vecka efter vecka medan han hävdar att köpet är bindande, är absurd.

//Håkan
 

abbebus

Aktiv medlem
mipert skrev:
Du slipper skatten så fort du beställer något utanför staten NY. Det borde räcka att du är i New Jersey.

Det är en lokal skatt för delstaten.
Aha, då blev ju allt på BH plötsligt 8% billigare. Nu blir det ju lite roligare när man kalkylerar på att beställa något därifrån.
 

Dajo

Aktiv medlem
abbebus skrev:
Aha, då blev ju allt på BH plötsligt 8% billigare. Nu blir det ju lite roligare när man kalkylerar på att beställa något därifrån.
B&H lägger ju på lokal skatt efteråt.
Alla varor i USA prisanges ex skatt.
 

Dajo

Aktiv medlem
RGB skrev:
Jag har själv hittat svar på min frågeställning ,-)

Det verkar vara upp till den generella webb-butiken att sätta villkoren vad som gäller.

Så här skriver t.ex Dell's online-butik:

"Alla beställningar av Produkter och/eller Service skall anses vara ett anbud lämnat av Kund att köpa Produkter och/eller Service i enlighet med dessa Villkor.

Genom att utställa en Orderbekräftelse till Kund accepterar Dell Kunds anbud att köpa i enlighet med dessa Villkor. Kund skall kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överensstämmer med Kunds beställning och omedelbart underrätta Dell vid eventuellt fel eller avvikelse. I annat fall kommer Dell att tillverka och leverera Produkten i enlighet med Orderbekräftelsen, som är bindande."

Smart. Eftersom Dell verkar på den svenska marknaden antar jag att de följer gällande lagar och föreskrifter.

Jaaaa, svaret på min fråga blir alltså att Webb-butiken skall ses som en prislista, ur vilken man har möjlighet att göra en beställning. Du kan förskottsbetala (genom att använda kontokortet etc). Prislistan kan innehålla felaktiga priser. Webb-butiken behöver inte stå för ett felaktigt utsatt pris, även om du klickar på köp och betalar.

Om detta kan man tycka. Jag har i allafall lärt mig nåt nytt...

/john
Nja... ett avtal har upkommit så fort säljaren bekräftat köparens beställning (även om detta sker automatiskt av webbshoppen).
Har man väl bekräftat beställningen är den bindande såvida det inte är ett helt uppenbart fel (som att man kan köpa en Nikon D2x för 3200kr istället för 32000kr).

När ett avtal uppkommit kan inte butiken bryta detta om man plötsligt upptäcker att man tjänar för lite på affären eller om leverantören höjer priset efter beställning emn innan leverans.
Endast vid höjd moms, kraftig devalvering osv är det ok att frångå ett avtal.

Konsumenten har enligt KKL rätt att frånträda ett avtal innan varan hunnit levereras men köparen har då skadeståndskyldighet mot säljaren för dennes utgifter för beställningen. Dvs fraktkostander och ev returavgift.
Är varan specialbeställd och på grund av sin antur inte går att sälja till en annan kund (bra exempel på det är broderade kläder, porträtt, graverade smycken osv) så har itne kunden rätt att frångå avtalet enligt KKL.


Detta borde vara baskunskaper för alla som sysslar med någon form av försäljning men alltför ofta hör man dom mest hårresande versioner...
 

abbebus

Aktiv medlem
Dajo skrev:
B&H lägger ju på lokal skatt efteråt.
Alla varor i USA prisanges ex skatt.
Jojo, det vet jag.

Uttryckte mi lite klantigt, men jag menade att jag själv har suttit och lagt på 8% när jag kollat priserna. Det slipper jag ju nu. Och då blir det 8% billigare. För mig!
 

Magnus Andersson

Aktiv medlem
Re: Doktorn en av de bästa

myomy.se skrev:
Skulle bara flika in att en av de bästa firmorna med den högsta servicen har kameradoktorn tillsammans med YFO, jag betalar gärna någon extra hundra lapp om jag får den extra servicen som jag som kund förväntar mig när jag går till fackvarubutiker. Kompetent personal kostar pengar, det är ju kul om man har någon att rådfråga om man är osäker,till skilnad mot nätet där man efter en vecka få ett mail från någon trött orderhandterare som har dålig koll på läget. TACK FÖR OREDT !!!!
Hej alla,

Kan bara hålla med ovanstående citat, jag fick utomordentlig service när jag ringde Håkan Mossberg och beställde en Arca Swiss Monoball kulled.

Mvh
Magnus Andersson
 

200cm

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
7.4% billigare (ca)...
Jepp! "Pocenten Helge, pocenten!"

På samma sätt som det blir 20 % billigare om man slipper svensk moms. Annars skulle det bli väldigt billigt om man slapp en 100-procentig skatt.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
The Ghost skrev:
............................
Undrar hur många bra klipp man kan gör på kameradoktorns webbhandel.
Beror väl på hur snabb du är.. de har ju gjort något mindre fel nu och du hoppas intensivt på deras snabba försvinnande till förmån för webhandeln. För där förekommer aldrig några fel?? Eller???
Nå, vi skall väl tro att alla företag där något fel begås omedelbart tvingas upphöra!
För det var så du ville ha det? Eller har du yttryckt dig fel....nä, skämtar bara, så klart inte!

Us
 
ANNONS