RGB skrev:
Jag har själv hittat svar på min frågeställning ,-)
Det verkar vara upp till den generella webb-butiken att sätta villkoren vad som gäller.
Så här skriver t.ex Dell's online-butik:
"Alla beställningar av Produkter och/eller Service skall anses vara ett anbud lämnat av Kund att köpa Produkter och/eller Service i enlighet med dessa Villkor.
Genom att utställa en Orderbekräftelse till Kund accepterar Dell Kunds anbud att köpa i enlighet med dessa Villkor. Kund skall kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överensstämmer med Kunds beställning och omedelbart underrätta Dell vid eventuellt fel eller avvikelse. I annat fall kommer Dell att tillverka och leverera Produkten i enlighet med Orderbekräftelsen, som är bindande."
Smart. Eftersom Dell verkar på den svenska marknaden antar jag att de följer gällande lagar och föreskrifter.
Jaaaa, svaret på min fråga blir alltså att Webb-butiken skall ses som en prislista, ur vilken man har möjlighet att göra en beställning. Du kan förskottsbetala (genom att använda kontokortet etc). Prislistan kan innehålla felaktiga priser. Webb-butiken behöver inte stå för ett felaktigt utsatt pris, även om du klickar på köp och betalar.
Om detta kan man tycka. Jag har i allafall lärt mig nåt nytt...
/john
Nja... ett avtal har upkommit så fort säljaren bekräftat köparens beställning (även om detta sker automatiskt av webbshoppen).
Har man väl bekräftat beställningen är den bindande såvida det inte är ett helt uppenbart fel (som att man kan köpa en Nikon D2x för 3200kr istället för 32000kr).
När ett avtal uppkommit kan inte butiken bryta detta om man plötsligt upptäcker att man tjänar för lite på affären eller om leverantören höjer priset efter beställning emn innan leverans.
Endast vid höjd moms, kraftig devalvering osv är det ok att frångå ett avtal.
Konsumenten har enligt KKL rätt att frånträda ett avtal innan varan hunnit levereras men köparen har då skadeståndskyldighet mot säljaren för dennes utgifter för beställningen. Dvs fraktkostander och ev returavgift.
Är varan specialbeställd och på grund av sin antur inte går att sälja till en annan kund (bra exempel på det är broderade kläder, porträtt, graverade smycken osv) så har itne kunden rätt att frångå avtalet enligt KKL.
Detta borde vara baskunskaper för alla som sysslar med någon form av försäljning men alltför ofta hör man dom mest hårresande versioner...