Annons

kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
vad är ett kamerahus egentligen?

jag har tittat lite på storformatskameror och tanken slog mig hur det skulle vara att bygga en själv ( ja, inte nu, först måste jag nog fatta vad en kamera är. och det dröjer väl en tid)

i min värld nu, så skulle jag kunna köpa ett bra objektiv, en slutare, och sedan bygga ett kamerahus själv.

underskattar jag kamerahuset nu? är kamerahuset bara en låda i princip?

Ja, i sin enklaste form är det en låda.

Men du kommer förmodligen att vilja ha lite mer ut av kameran. Som möjlighet att fokusera. Och möjlighet till rörelser som tilt och shift, för att utnyttja storformatets fördelar och kringgå dess nackdel i form av litet skärpedjup. Och så vill du säkert ha ett lättanvänt system för filmhållare och mattskiva.

När det gäller själva bildkvaliteten så gäller det bara att kameran är stabil så den inte vibrerar i vinden. Och att den är riktigt mörk inuti utan några reflekterande ytor som ger ströljusproblem.

Klart du skall bygga :)

mm, jag blir bara så irriterad på allt jag inte vet. men jag brukar ju inte banga för att fråga så jag får väl fråga på tills ni spyr på mig:)

fast jag tror att jag börjar med en enklare variant. alltså skiter i det här med tilt och shift så länge, tills jag begriper grunderna. mattskriva struntar jag nog också i till att börja med.

men du, en sak vill jag försöka få klarhet i och jag ska försöka formulera hur jag menar.

om vi tänker oss att jag har ett objektiv, och en slutare och så ansluter jag detta till en enkel låda bara. (frågan är om jag har nån nytta av ett objektiv överhuvudtaget i det läget, jämfört med att bara göra ett hål. ehum..vad är ett objektiv förresten?:))
ja, iallafall - kan den här lådan göras hur som helst? ett exempel - en kamera jag har hemma ville jag bygga om till ett större format och i min värld så skulle jag bara kunna bygga ut själva kameralådan och använda ett större negativ, men jag antar att det är saker som spelar in här, att man inte bara kan bygga ut kamerahuset och vips få ett större negativ?

förstår du hur jag menar?

ariadne skrev:
mattskriva struntar jag nog också i till att börja med.
Problemet är att du inte ser hur du fokuserar om du inte har någon mattskiva. Men det kan du ju lösa genom att montera objektivet på hyperfokalavståndet från filmplanet och använda en liten bländare. Då kommer du dock inte att kunna ta bilder med skärpa på särskilt nära håll med de brännvidder som är aktuella för storformat. Ett hyperfokuserat 150 mm på bländare 45 ger skärpa från ca 3 m och framåt.
ariadne skrev:
frågan är om jag har nån nytta av ett objektiv överhuvudtaget i det läget, jämfört med att bara göra ett hål.
Med bara ett hål så får du oändligt skärpedjup så det löser ju ovanstående problem. Men bildkvaliteten blir också mycket sämre.
ariadne skrev:
skulle jag bara kunna bygga ut själva kameralådan och använda ett större negativ, men jag antar att det är saker som spelar in här, att man inte bara kan bygga ut kamerahuset och vips få ett större negativ?
Det är objektivet som sätter gränserna. Objektivet måste kunna teckna ut det format du väljer.

Mattskiva är inget komplicerat. I sin enklaste form är det ett mattglas som en glasmästare skaffar fram enkelt och billigt. Matt på en sida, den vänds inåt kameran. I samma plan (exakt!!) skall du sedan ha filmemulsionen på din bladfilm.
Det finns färdiga byggsatser att köpa, japanerna är ganska förtjusta i sådant här hemslöjdande och gör byggsatser (utan objektiv och slutare) som man själv får slöjda vidare på.
Lycka till
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto