Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy Hill

Medlem
Tjena.

Tänkte köpa en väska och behöver lite tips.
Den ska rymma en F65 med ett 28-80 och ett 70-300 plus lite film. Någon som har ett bra förslag på en smidig, liten och inte allt för dyr väska?

Jag kan rekommendera Lowe's nova-serie. har själv en Nova fyra som kan användas på mycket praktiska sätt. Själv kan jag trycka ner en F100 med batteripack och ett 80-200 monterat tillsammans med en F80 med en 28-80, fast då har ga förstås tagit ur alla mellanväggar. Ett allmänt tipps angående väskköp är att alltid ta till lite mer än du behöver, annars kommer du att få köpa nya väskor så fort du köper ny kamerautrustning. Tro mig, jag har lärt mig "the hard way". Äger nu inte mindre än 5 olika väskor i varierande storlekar.

Kan oxå rekommendera nova väskorna, har själv en Nova 4:a.
Den tycker jag är lite i största lagen för ett hus och 2 gluggar.
kanske en Nova 3:a skulle passa.
Kolla in deras hemsida Lowepro

Har en nova 4, vuxit ur den för länge länge sen.. men den är fin.. fin att ha när man bara behöver ha lite prylar med sig..
Byggkvaliteten känns bra, inga dumma gnekande plastspännen.. hyffsat snygg..
Helt ok med andra ord.

som sagt, försök prova väskan innan köp.

SunKi

Bär du alla dina gluggar med dig samtidigt?

För att undvika värk i en axeln så kan fotoväska typ ryggsäck rekommenderas (så att man kan få värk i *båda* axlarna. :) ). En ryggsäck kan fördela vikten på ett skonsammare sätt för kroppen, bra om man är ute i skog och mark och planerar att gå en bit.

LowePro och Tamrac har trevliga "ryggor" till bra priser (men genrellt så är "ryggor" något dyrare än axelväskor). LowePro Micro Trekker 100 rymmer dina prylar. Ultimata valet, om det ryms inom din budget, kan LowePro NatureTrekker AW vara.

Photax (http://www.photax.se) har en Jenova "rygga" som verkar trevlig till bra pris.

Men, som tidigare nämnts, prova helst före köp. Känn och kläm.

Med vänlig hälsning
Roland

Ryggsäckar kan vara ett bra alt. för ryggen m.m.
men inte alltid det smidigaste och säkraste.

På Nova väskorna finns det "öglor" på baksidan så att man kan fästa väskan runt midjan, det spar på axlarna och känns stöldsäkrare än att ha kamerautrustningen utom synhåll...

Om du funderar på en Nova så rekommenderar jag

Hegethorns
billigare än Cyberphoto och Scandinavianphoto.

Per-Olof: Absolut så ofta jag kan, har lämnat några saker hemma vid några tillfällen, nästan varje gång har det slutat med att jag står och svär över att jag inte tog med alla prylarna...

Visst, det blir ju några kilo.. men det är det värt..

Min största axelremsväska väger enheldel bara den, så med den så väger nog paketet ca 10-11 kilo.. det känns lite i axeln om man bär långa sträckor.. i min kameraryggsäck så blir det nog bara 8-9 kilo.. sen tillkommer ju stativ..
Tycker dock att axelremsväskan är så mkt smidigare ibland, då man behöver förflytta sig samtidigt som man fotograferar, och byta mellan olika objektiv.. ur den synpunkten suger ryggsäcken, man måste ta av sig den, lägga ner den och dra upp alla dragkedjor osv..

Dock så älskar jag min ryggsäck, den är så skön att bära i jämförelse med axelremsväskan..

Roland: jag tror knappast man får ont i axeln av att bära en liten väska innehållande en F65 med en 28-80 och en 70-300 (gissar på att dom är ljussvaga, så inga kilosklumpar här inte)

;)

SunKi

Visst känns det jävligt när man inte har tagit med det allt man behöver utan lämnat det hemma av outgrundliga anledningar...

Får hem min 28-135 snart kommer då att överlämna alla andra gluggar till brorsan (inte 50mm)
Kamera väska kommer då inte väga så mycket.

Inte för att jag har haft problem med det tidigare är ganska stor...

Dock måste man påpeka att det är viktigt att bära rätt och tänka på kroppen, se på all pressfotografer med skadad rygg för att de har burit fel så många år.

SunKi skrev:
jag tror knappast man får ont i axeln av att bära en liten väska innehållande en F65 med en 28-80 och en 70-300 (gissar på att dom är ljussvaga, så inga kilosklumpar här inte)

Min erfarenhet är att ens utrustning, och därmed vikten, har en tendens att öka och det ganska snabbt. :)

Jag har en "rygga" (en grön Agila som såldes ut billigt av Hegethorns för några år sedan), en liten Vanguard Golf, en mellanväska från Rowi och en Samsonite (Hama) "top loader" med plats för kamera + zoom + film, ett par filter, rengöringsduk och batterier. Sistnämda är mitt "resekit".

Nackdelen med min Agila är att den ser ut som en fotorygga, men det finns fotoryggor som mer liknar vanliga ryggor. Apropå stöldrisken...

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto