Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamoflage tejp till vita objektiv!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

magelm

Aktiv medlem
Har ni sett att det fins kamoflage tejp UTAN KLISTER som bara fäster på sig själv?! "Camoform" heter det och finns på
http://www.militaryshop.se
(sök efter "camoform")

Jag kände på tejpen i butiken i Gbg och blev grymt imponerad! Tack vare att tejpen är av stretchmaterial kan man få riktigt bra passform.Och supergrepp!!! Det vita hala objektivet har plötsligt superfäste!!! Handen sitter som klistrad!

Men,har någon av er där ute testat tejpen i fält? Sitter den kvar?

Den kostar 195:- rullen , men då räcker den säkert till ett par mindre objektiv (70-200, 100-400) eller ett riktigt stort!

//Magnus.

Annars kan jag rekommendera Wildlife Watching Supplies. Jag har köpt detta kitt till mitt objektiv. Har han inte din i sortimentet så tillverkar han dem åt dig. Fördelen med neopren är att den ger lite stötskydd också.

-- Nicke

Ja jag har kollat på neopren, har till och med köpt kamoflagemönstrad och svart neopren och gjort egna skydd av den modellen, men jag tycker att det blir lite för "klumpigt". Diametern på objektivet växer ju en hel del, vilket inte är så bra på redan stora objektiv (300 2,8 och uppåt).
Camoform-tejpen skyddar säkert en del mot slag det med...?

//Magnus.

Ja jag har kollat på neopren, har till och med köpt kamoflagemönstrad och svart neopren och gjort egna skydd av den modellen, men jag tycker att det blir lite för "klumpigt". Diametern på objektivet växer ju en hel del, vilket inte är så bra på redan stora objektiv (300 2,8 och uppåt).
Camoform-tejpen skyddar säkert en del mot slag det med...?

//Magnus.

Var köper man neopren i Sverige ?

Den "tejpen" utan klister finns till att linda hundars ben. Finns i välsorterade hundbutiker för 39-49:-rullen (har även sett camofärg)

Lite billigare.

John

Jag har använt cyberphotos (den dom säljer, vet inte om det är deras) och den fungerar ypperligt.
Det är riktig tygtejp, alltså riktig textil, och inte bara tejp med tygyta.
Den har lite klister, men inte så att det fastnar. Änden kan lossna lite efter användning, men jag har avhjälp detta genom att använda ett limstift som extra klister bara vid änden. Detta fungerar hur bra som helst, och skulle det inte göra det finns det ju betydligt bättre saker än limstift.
Tejpen är skön att hålla i, helt reflexlös (matt tygyta), ljudlös vid skrap, och inte lika kall som annan tejp.

Problemet med de flesta tejper utan bra klister är att dom sitter dåligt om du inte tejpar ett helt varv och fäster ändarna över varandra. Det går tex inte att sätta en tejpbit bara sådär och tro att den ska sitta när metallen blir varm och kall och varm och kall. Man är tvungen att linda ett varv.
Detta är på metall. Har satt lite tejp på motljsuskyddet till mitt 70-200 (bara rätt på utan att linda), och det sitter bra.

Om man nu vill ha en svart tejp istället för kamoflagefärgad? (kamo syns mer än svart i stan) Var hittar man det?

Den så kallade veterinärtejpen kan köpes på hundsjukhus och liknande.
Jag köpte det som luftrenare för radiostyrda bilar då mina söner tävlade. Jag köpte från Tower Hobby i USA 1993. Såg då att det hette något som hade med veterinär artiklar att göra. Det finns i alla möjliga färger.

ANNONS
Götaplatsens Foto