Annons

Kan en kamera bränna 3 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry68

Aktiv medlem
Hej!
Har en Nikon D7000 som jag är väldigt nöjd med, men köpte mitt första Sigma 120-400 för 9 v sen
Nu när nio veckor har gått så har även 3 objektiv slutat fungera i AF alla med samma fel. Kan det vara ett parti dåliga objektiv eller tycker ni jag ska kolla upp kameran.
Köpte det på JP och haft bra hjälp hela tiden de har skickat upp nya hela tiden.
De kommer att skicka ett fjärde åxå men då funderar jag på att testa detta objektiv på en D5000 istället.
Vad tror ni???

Vad får du för felmeddelande, exakt? Har du googlat det och sett om någon annan haft samma problem?

Inga felmeddelanden har rapporterats...Det är det som är så skumt.
Helt plötsligt bara så slutar AF att fungera Har provat att stänga av kameran och tagit bort objektivet alla 3 objektiv det har hänt på även testat det på de andra 2 Nikon hus i hemmet utan
resultat. Det står inget i Displayen utan det är bara det att fokusen inte fungerar.
Helt sinnessjukt är det, att det inte står nåt E eller F i bländartalet det brukar ju säga att det är feli optiken.
/Jerry

Jag tar det som att du inte har googlat eller kollat upp problemet på något sätt annat än att skapa denna forumtråd.

- Har du provat med annat optik från säg Nikon? Vad händer då?
- Har du provat att köra med liveview och testa autofokusen där?
- Har autofokusen slutat totalt med alla tre, eller fungerar det en stund när du satt på optiken och slutar därefter, funkar det ibland eller är det _helt_ dött?
- Har du överhuvudtaget hittat någon systematik i problemet?

Jag har bitvis problem med autofokusen på mitt D7000-hus, men då brukar det räcka med att jag kopplar loss optiken och sätter på den igen, det är antagligen något glapp jag orsakat själv genom oförsiktigt användande av huset.

Jag tar det som att du inte har googlat eller kollat upp problemet på något sätt annat än att skapa denna forumtråd.

- Har autofokusen slutat totalt med alla tre, eller fungerar det en stund när du satt på optiken och slutar därefter, funkar det ibland eller är det _helt_ dött?

Jag har bitvis problem med autofokusen på mitt D7000-hus, men då brukar det räcka med att jag kopplar loss optiken och sätter på den igen, det är antagligen något glapp jag orsakat själv genom oförsiktigt användande av huset.

Det här du beskriver är ju inte något nytt, du kan säkert hitta flera trådar här på sidan som beskriver ditt problem. Det troliga är att vissa kombinationer ger lite för generösa toleranser i vridriktningen.

Micke.

Hej igen!
Jag har provat med Nikons 70-300 vr Nikons 18-55 vr vilket fungerar utan problem.
Har däremot pratat med 2 andra som har haft samma problem varav den ena lämnade in sin optik
och fick det lagat med gott resulat, den andra jag pratade med han lämnade tillbas det efter en veckas strul att med att det funkade ibland och ibland inte, köpte därefter orginal (vilket jag inte kan göra tycker 56000 är för dyrt) kör aldrig liveview gjorde det en gång på en blomma med att komma ner i marknivå och den fokuserade då så länge det fungerade. AF strulade på det första fungerade ibland och ibland inte, kunde fungera klockrent i 2 timmar sen lade den av och fungerade igen när jag kom hem. Har försökt att hitta en röd tråd som leder till just detta problem och min slutsats är att det måste eller kan vara kameran som ger för mycket stöm till optiken efter samtal med Nikon, som kunde kolla upp batchen (samtidigt som de sa att de hade aldrig hört om problemt tidigare)
/Jerry

Det här du beskriver är ju inte något nytt, du kan säkert hitta flera trådar här på sidan som beskriver ditt problem. Det troliga är att vissa kombinationer ger lite för generösa toleranser i vridriktningen.

Micke.

Ok men varför fungerar då Nikon orginal optiken som jag hade till min tidigre D5000?
/Jerry

Jag tror inte ditt problem är samma som Oscars. Han har ju någon form av glapp/kontaktproblem som kommer och går.

Micke.

Nej det är absolut inte samma problem.
Mina har bara dött helt enkelt slutat fokusera jag kan ta av och sätta tillbaka det en miljon gånger
utan att det blir bättre. det går att fota med manuell fokus.
/Jerry

ANNONS
Götaplatsens Foto