Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte öppna gif i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter med en websida som jag ska designa. Tanken är att sidan ska vara på olika språk. Men jag lyckas inte öppna gif-bilder i Photoshop så jag kan lägga in dem i bilden jag jobbar med.
Vad är det för fel. Har råkat ut för detta tidigare men då gav jag upp vilket jag inte kan göra nu.

Hoppas någon har ett bra svar.
Patric

Menar du att du överhuvudtaget inte kan öppna en gif-bild i PS, eller att du inte kan kopiera in gifen i ditt existerande psd-dokument genom att dra-och-släppa?

lastrand skrev:
Menar du att du överhuvudtaget inte kan öppna en gif-bild i PS, eller att du inte kan kopiera in gifen i ditt existerande psd-dokument genom att dra-och-släppa?

Och om det är så så beror det på att gif-bilden är i Index- läge.

Gå då till menyn Image- Mode och ändra gifen till RGB.

Sedan går det bra.

www.tille.se skrev:
Hej!
Jag sitter med en websida som jag ska designa. Tanken är att sidan ska vara på olika språk. Men jag lyckas inte öppna gif-bilder i Photoshop så jag kan lägga in dem i bilden jag jobbar med.
Vad är det för fel. Har råkat ut för detta tidigare men då gav jag upp vilket jag inte kan göra nu.

Hoppas någon har ett bra svar.
Patric

Annars får du öppna bilden i Image Ready och skicka över bilden därifrån.

Nu är jag i och för sig inte säker på vad Patrics problem är, men om det är att det inte fungerar att dra gifen över till arbetsdokumentet så löser det sig om man först markerar (Ctrl + A) gifen.

Jag går in under Öppna i Arkiv-menyn och väljer fil. Klickar på Ok men då öppnas inte filen. Så det är mitt problem. Jag kan alltså inte ändra till RGB-läge heller.
Ska pröva ImageReady.

Patric

Det funkade att öppna filen i ImageReady. Kunde spara den i PSD och nu kan jag plocka in den i Photoshop.
Tack för tipset.
Patric

Så du kan alltså inte öppna gif-filer i PS? Får du något felmeddelande eller händer det ingenting? Verkar ju lite bökigt att du måste gå över till IR för att det ska fungera.

Jag tror det går att välja bort alternativet att öppna gif i IR vid installationen av PS.

Dock kan man säkert ändra det på efterhand också.

Där ser man, hade inte en aaaaaaning om det. Har dock svårt att förstå fördelen med den valmöjligheten om resultatet är att man låser ute gifar i PS.

Jag kan alltså inte öppna gif-bilderna alls. Ska kolla när jag ominstallerar PS om det går att välja till gif.
Tack för all hjälp!
Patric

Installerade Photoshop CS2 igår och kan bekräfta vad Lasse nämnde tidigare: vid installation får man välja vilket program som skall öppna gif-bilder. Default är att de öppnas i ImageReady.

lastrand skrev:
Installerade Photoshop CS2 igår och kan bekräfta vad Lasse nämnde tidigare: vid installation får man välja vilket program som skall öppna gif-bilder. Default är att de öppnas i ImageReady.

Hmm.. undrar om det är på grund av licensen som krävs för att använda GIF. Kanske blir billigare för Adobe licensmässigt om det bara blir ett av programmen som kan hantera det.

En skämmande tanke dock.. men inte helt omöjligt då mjukvarupatent idag inte direkt gynnar konsumenten.

lastrand skrev:

Detta val påverkar inte om filen kan öppnas i PS eller inte, utan bara vilket program som ska öppna filen när man dubbelklickar på den i t.ex. utforskaren.

Gäller det alla gifbilder eller bara de till hemsidan?
Testa att ändra filändelsen till .png
Kan funka bättre, ett litet trix man kan anväda sig av som webbdesigner.

ANNONS
Götaplatsens Foto