Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte kopiera, flytta eller radera filer

Produkter
(logga in för att koppla)

wolf95

Aktiv medlem
Jag har använt Photoshop Elements 4, och läst ner bilder på min laptop.

Då några bilder sparades på fel ställe, flyttade jag dem i filhanteraren. Det skulle jag inte ha gjort, nu kan jag varken flytta tillbaks dem eller kopiera dem.

Jag får då ett felmeddelande att filen antingen används eller är skrivskyddad. Flera mappar under bilder är också skrivskyddade, vilket gör att jag inte heller kan flytta eller kopiera dem.

Jag kan inte heller se på bilderna i Elements längre. Det syns en röd ikon, som indikerar trasig bildfil.

Kan någon lösa mitt problem?

Senast ändrad:
jag tror knappt att det hjälper men...

- Kontrollera att filerna inte är skrivskyddade.
- Kör scanddisk

Jag har avinstallerat Photoshop Elements, så det bör inte finnas kvar i autostart.

Jag provade Unlocker, men det fungerade inte.

Kunde inte heller flytta eller kopiera mina filer på min laptop från hp om jag hade någon kontakt i usb porten
Har nu fått tillbaka datorn och dom hade bytt modekortet på den och nu funkar det igen hur fint som hellst

Får du fortfarande samma felmeddelande, filen används/låst?

Har du högerklickat en fil och tittat på egenskaper, vem som äger filen etc? Ta bort alla bockar (eller bocka i dem, kommer inte ihåg hur det brukar vara) och se till att du själv är ägare, sen s k a det fungera! :)
(jag sitter inte på windowsburk och kommer inte riktigt ihåg menyvalen, men du förstår säkert när du är inne där och tittar.)

Har du provat att bara starta en kommandotolk och radera därifrån?

Har du installerat Microsofts förhandsgranskning av RAW-filer i Windows? Har du det så gör så här:
1) Öppna en bild i Microsoft RAW Image Viewer
2) Klicka Options (ett litet kugghjul nere till höger)
3) Avmarkera kryssrutan "Render thumbnails for Canon RAW TIF images"
4) Voila. Nu skall det funka

Tyvärr fungerade inte heller Microsoft RAW.

Men jag har lyckats lösa problemen ändå.

Under egenskaper fick jag ange att jag skulle dela filerna i biblioteken med andra i nätet. Då blev de tillgångliga att flytta etc.

Tack för ert engagemang.

ANNONS
Götaplatsens Foto