Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte ladda upp bilder (felformat)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas G

Aktiv medlem
Hej!
Har fått ett konstigt fel på datorn.
Varje gång jag ska ladda upp bilder på nätet så säger de ifrån, står att de är fel format, krav på jpeg bla.
Bilderna är i jpeg format, har även försökt spara om dom i Photoshop men med samma resultet.
Sidor som de inte fungerar på är:Garaget.org, Tradera och nu sist när jag skulle spara en bild i mitt CV.
Alla dessa sidor har jag utan problem laddat upp bilder på förut.
Mailade moderatorn på garaget han bad mig då maila över bilden jag ville ha upp och han testade hemma hos sig och de fungerade, så de måste ju vara min dator som ej fungerar som den ska.

Ladda upp bilder här på fotosidan fungerar dock.

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Mvh Jonas
 
Vilket system använder du: Windows, Mac, Linux eller något annat? Och vilken version av systemet? Har du provat med samma bildfiler från en annan dator, och får du i så fall samma fel där eller inte? Vilken browser använder du, och i vilken version? Vilken filändelse har bildfilerna du provat med? Har du ändrat något i systemet sedan det fungerade senast för dig, och i så fall vad?
 
Vad heter bilderna? .jpg eller .jpeg
Skulle kunna tro att vissa kan ha problem med .jpeg

Du har inte byt webläsare? Eftersom det inte är något fel på bilderna så borde det vara verktyget du använder för att ladda upp bilderna.
Sedan skulle det kanske skulle kunna vara en ny version av Java som ställer till det. Vissa hemsidor använder java för att ladda upp bilderna.

Vilket OS använder du på datorn? webläsare, version?

Jonas
 
Vilket system använder du: Windows, Mac, Linux eller något annat? Och vilken version av systemet? Har du provat med samma bildfiler från en annan dator, och får du i så fall samma fel där eller inte? Vilken browser använder du, och i vilken version? Vilken filändelse har bildfilerna du provat med? Har du ändrat något i systemet sedan det fungerade senast för dig, och i så fall vad?

Kör med Windows XP, Explorer 8.
Moderatorn för garaget laddade upp mina bilder på sin dator och där fungerade de.
Vilken browser de är vet jag inte utan de är den som respektive sida använder.
Vad menas med filändelse?
Nej inget som jag kan komma på.
Mvh Jonas
 
Vad heter bilderna? .jpg eller .jpeg
Skulle kunna tro att vissa kan ha problem med .jpeg

Du har inte byt webläsare? Eftersom det inte är något fel på bilderna så borde det vara verktyget du använder för att ladda upp bilderna.
Sedan skulle det kanske skulle kunna vara en ny version av Java som ställer till det. Vissa hemsidor använder java för att ladda upp bilderna.

Vilket OS använder du på datorn? webläsare, version?

Jonas

Går jag in på egenskaper på bilderna står de JPEG-bild.
Webbläsaren är den jag alltid haft Explorer 8.
Ska jag avinstallera min java och ladda hem någon annan?
Vilket verktyg jag använder, hur menar du då?
Vad menas med OS?
Mvh Jonas
 
Senast ändrad:
Går jag in på egenskaper på bilderna står de JPEG-bild.
Webbläsaren är den jag alltid haft Explorer 8.
Ska jag avinstallera min java och ladda hem någon annan?
Vilket verktyg jag använder, hur menar du då?
Vad menas med OS?
Mvh Jonas

Hej
OS är vilket operativsystem du har, det du redan svarat på dvs Windows XP.
Vilket verktyg - jag tror han menar vad du använder för att ladda upp bilderna. Jag misstänker att du använder sidans 'Ladda upp bild' - funktion??
Filändelsen - vad heter filen: tex bild.jpg eller bild.jpeg. Du ska ha en ändelse som heter jpg. Det brukar fungera.

Nåt jag tänker på, eftersom du får felmeddelande om format: finns det någon begränsning på filstorlek där du ska ladda upp bilden? Den väger kanske helt enkelt för tungt. När du redigerar och spara dina bilder, brukar du spara för webben? Det drar ner storleken och anpassar bra till publicering för webben.

/Malin
 
Hej
OS är vilket operativsystem du har, det du redan svarat på dvs Windows XP.
Vilket verktyg - jag tror han menar vad du använder för att ladda upp bilderna. Jag misstänker att du använder sidans 'Ladda upp bild' - funktion??
Filändelsen - vad heter filen: tex bild.jpg eller bild.jpeg. Du ska ha en ändelse som heter jpg. Det brukar fungera.

Nåt jag tänker på, eftersom du får felmeddelande om format: finns det någon begränsning på filstorlek där du ska ladda upp bilden? Den väger kanske helt enkelt för tungt. När du redigerar och spara dina bilder, brukar du spara för webben? Det drar ner storleken och anpassar bra till publicering för webben.

/Malin

Japp de är sidans ladda upp funktion jag använder.
Om bilden heter jpg eller jpeg har jag inte behövt nry mig om tidigare men ska pröva med de.
Har även prövat med att förminska bildena men med samma resultat, är dom förstora brukar de stå att dom är för stora men i detta fall är de bara att de är fel format.
Mvh JOnas
 
Prövade nu att förminska för webben med hjälp av photoshop till 1024* och sparade dom som namn.jpg.
När jag testade ladda upp den på Garaget.org så säger den Okänt eller felaktigt bildformat, •Godkända format: JPG, BMP, PNG, GIF.
Samma fel på Tradera också, men på Blocket fungerar de??!

Mvh Jonas
 
Japp de är sidans ladda upp funktion jag använder.
Om bilden heter jpg eller jpeg har jag inte behövt nry mig om tidigare men ska pröva med de.
Har även prövat med att förminska bildena men med samma resultat, är dom förstora brukar de stå att dom är för stora men i detta fall är de bara att de är fel format.
Mvh JOnas

Hm...
Var ligger bilderna på din dator?
Ibland, jag säger ibland, bråkar vissa uppladdningsfunktioner om man försöker ladda upp från skrivbordet. Antingen direkt eller från en mapp som ligger där.
Om du har dem där, testa och flytta in bilderna under C/

(Ibland får man testa med det som känns ologiskt :) )

/Malin
 
Prövade nu att förminska för webben med hjälp av photoshop till 1024* och sparade dom som namn.jpg.
När jag testade ladda upp den på Garaget.org så säger den Okänt eller felaktigt bildformat, •Godkända format: JPG, BMP, PNG, GIF.
Samma fel på Tradera också, men på Blocket fungerar de??!

Mvh Jonas

Godkända format: JPG, BMP, PNG, GIF. -> är det ett urklipp från felmeddelandet?
I så fall kan det vara så dumt att det verkligen måste vara stora bokstäver i filändelsen. Likadant här, vissa uppladdningsfunktion kan inte läsa varianterna.

/Malin
 
Godkända format: JPG, BMP, PNG, GIF. -> är det ett urklipp från felmeddelandet?
I så fall kan det vara så dumt att det verkligen måste vara stora bokstäver i filändelsen. Likadant här, vissa uppladdningsfunktion kan inte läsa varianterna.

/Malin

De är reglerna för uppladdning.
När jag sparde för webben kan jag inte välja stora bokstäver??
Prövade att spara dom som GIF och de fungerade...??
Mvh Jonas
 
De är reglerna för uppladdning.
När jag sparde för webben kan jag inte välja stora bokstäver??
Prövade att spara dom som GIF och de fungerade...??
Mvh Jonas

Ah se där! Bra!
Har jag inte tänkt på att man inte kan spara med stora bokstäver, brukar ju inte precis vara nödvändigt...
Bara som test kan du ju prova att inte spara för webben och välja att döpa din jpeg med stora bokstäver.

/Malin
 
Ah se där! Bra!
Har jag inte tänkt på att man inte kan spara med stora bokstäver, brukar ju inte precis vara nödvändigt...
Bara som test kan du ju prova att inte spara för webben och välja att döpa din jpeg med stora bokstäver.

/Malin

Nej ingen skillnad...
Men vad kan vara fel då?
Har fungerat kanon utan att behöva ändra något tills nu?

Tack för alla svar!

Mvh Jonas
 
Nej ingen skillnad...
Men vad kan vara fel då?
Har fungerat kanon utan att behöva ändra något tills nu?

Tack för alla svar!

Mvh Jonas

Hm, nej jag är lite osäker vad problemet kan vara. Eftersom det fungerar med andra bildformat från din dator. Och att det går att ladda upp jpg från en annan dator verkar det inte vara filen det är fel på.

Om ingen annan hjälper dig, ska jag luska lite i problemet. Måste vara en bugg, varför den inte läser och laddar jpg kan jag inte svara på just nu.

En fråga bara: Står datorn alltid på? Har du gjort omstart? Rensat, cachat minnet i Explorer?
Alla såna tänkbara småfix - kan vara bra att testa om du inte redan gjort det.

Återkommer om du inte löst problemet, om jag kan komma på nåt förstås :)

/Malin

PS Ett litet tips är att gå till www.eforum.se och söka i forumen där, kanske finns där ett svar (förmodligen skulle jag tro).
 
Hm, nej jag är lite osäker vad problemet kan vara. Eftersom det fungerar med andra bildformat från din dator. Och att det går att ladda upp jpg från en annan dator verkar det inte vara filen det är fel på.

Om ingen annan hjälper dig, ska jag luska lite i problemet. Måste vara en bugg, varför den inte läser och laddar jpg kan jag inte svara på just nu.

En fråga bara: Står datorn alltid på? Har du gjort omstart? Rensat, cachat minnet i Explorer?
Alla såna tänkbara småfix - kan vara bra att testa om du inte redan gjort det.

Återkommer om du inte löst problemet, om jag kan komma på nåt förstås :)

/Malin

PS Ett litet tips är att gå till www.eforum.se och söka i forumen där, kanske finns där ett svar (förmodligen skulle jag tro).

Tackar för all hjälp!
Stänger alltid av datorn när jag är klar.
Kommer du på något får du gärna skriva här.
Ska kolla länken direkt.
Mvh Jonas
 
Vet inte om det spelar nån roll men jag kom att tänka på en sak. Har du å, ä eller ö i filnamnet?
Vet som sagt var inte om det spelar någon roll, kan ju vara värt att testa att ta bort dem i alla fall.
 
ANNONS