Diverse missförstånd
Joo, tekniken går framåt men jag vet hur principen är.
Ja du Ola!
Jag vill varken vara otrevlig, eller nerlåtande på något som helst sätt.
Men det är helt uppenbart att du pga okunskap missförstår en del saker ganska rejält.
Så nu hoppas jag på att i egenskap av att vara utbildad serviceingengör, och ha erfarenhet som IT-konsult kunna hjälpa både dig och andra att förstå det här lite bättre.
Så att både du och andra kan slippa onödiga problem.
Precis som med hårdiskar blir flashminnets minnesyta fragmenterat.
Missförstånd nummer 1.
Det är inte fragmenterade filer som är problemet.
Utan fragment av raderade filer. Se mer nedan.
(Fragmenterade filer orsakas av att delar från en och samma fil sparas på skilt ifrån varan på olika delar av hårddisken).
Bilderna tas ju bort från flashminnet och borde ge en "ren" diskyta om man tar bort alla bilder, alltså en automatisk defrag. Varifrån filresterna som en del pratar om kommer ifrån kan jag bara spekulera: datorns filaccessystem funkar inte som kamerans. Inkompatibilitet eller dålig implementation helt enkelt.
Detta är missförstånd 2.
När du “raderar” en fil, vare sig det är i datorn, på dess hårddisk, eller i kameran, så finns det absolut mesta av filen kvar.
För att göra det hela lite lättare att förstå, ska jag försöka mig på en någorlunda enkel (och väldigt förenklad) förklaring av hur ett filsystem fungerar.
En disk, oavsett om det är en klassisk hårddisk, eller ett “flashminne”/minneskort fungerar likadant vad det gäller själva filsystemet.
I huvudsak så finns det två delar i filsystemet.
Ett “block” som innehåller information om var själva filerna som på disken.
Ett “block” som innehåller själva filerna.
När du “raderar” en fil på en disk, vare sig det är hårddisken i din dator, eller minneskortet i din kamera. Så finns det allra mesta av filen kvar.
Den största skillnaden är att det sker förändringar i det “block” som innehåller information om var på disken filerna sparats.
Själva filen finns i princip kvar helt intakt.
Dessa rester skrivs över när nya filer sparas.
Alltså finns det stora mängde “rester” från raderade filer, och det är dessa “rester” som väldigt förenklat kan orsaka “kollision” mellan gammal och ny filinformation och därmed korrumpera filsystemet vilket i sin tur kan leda till problem med oläsliga filer.
Datorn/kameran luras helt enkelt att leta efter filerna på fel ställen, eller att plats som ska vara “tom” är “upptagen”. (Det är det sistnämnda som drabbat trådskaparen).
Detta problem är faktiskt något som uppstår relativt ofta även på datorers hårddiskar.
Det finns dock ett betydligt bättre skydd för att hantera detta i din dator.
Det består av att varje gång du startar din dator, så kontrolleras filsystemets integritet automatiskt (av operativsystemet).
Upptäcks ett potentiellt problem, så startas automatiskt felsökning med syfte att försöka återställa filsystemets integritet.
Det är detta som orsakar att en dator ibland vid uppstart frågar om du vill kontrollera filsystemet, eller avbryta den automatiska kontrollen. (Ett tips avbryt det inte, även om det tar tid, har varit med om mer än en hårddisk som blivit oläslig helt i onödan, och fått lägga en massa tid på att återställa så mycket som möjligt).
Tyvärr så har kameror inte denna typ av skydd inbyggt, och det är därför som det är betydligt bättre att formatera minneskortet, än att “radera” filerna, och på så sätt “spara” stora delar av bilderna. En formatering tar ju bort allt, vilket gör att det inte finns några filrester kvar som kan ställa till problem.
Med 99% säkerhet det problem du råkat ut för själv, orsakat av att du raderat, och inte formaterat ditt minneskort.
Lite mer om hur filsystemet FAT (eller rättare sagt de olika varianterna av FAT) fungerar finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT
Men eftersom olika kamerors/datorers filoperativsystem misshandlar korten så är det bäst att hålla sig till sammma leverantör. Då kan man i alla fall räkna med att de har tagit hand om sina egna buggar.
Åter ett missförstånd från din sida.
Den enda “skillnaden” är att i det ena fallet så är det den inbyggda kortläsare i din kamera som är just kortläsare, i det andra fallet så är det en kortläsare utanför kameran som utför exakt samma sak.
I båda fallen så är datorns operativsystem exakt lika mycket involverat i att läsa och skriva på kortet.
Den i särklass största skillnaden är att i det ena fallet sitter kortet i kameran, i det andra sitter kortet utanför kameran

Däremot så bör formatering ske i kameran.
Dels för att annars riskerar du att datorn formaterar kortet med “fel” filsystem som kameran inte kan hantera, samt att vissa kameror har restriktioner på hur mappar ska/får hanteras.
(Annars risker du att kameran inte hittar någonstans att spara bildfilerna).
Att ett minneskort ska degenerera av normal användning borde inte inträffa lika lite som för en HD.
Se ovan
Hoppas nu att mitt långa inlägg blir till både hjälp och glädje för er som läser det.
/Daniel.