Annons

Kan man lita på Internetshoppar

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Har någon erfarenhet av tyska www.technikdirekt.de ? De har oroväckande biliga priser, t.ex. Nikon F65 + Sigma 28-135 för 423,- + 16,- i frakt och leverans i euro. Eller är det kanske rätt pris ? Jag har i alla fall inte hittat något i närheten av det priset här i EU. I USA är prisnivån något lägre men med frakten så går det gämt ut.

Ja varför inte... Jag handlar från www.internet-photo.de och de är riktigt bra, levererar även mot PF till Sverige. Tar ungefär 10 dagar med posten.

De tar 279€ för en F65:a och 161€ för 28-135:an
Det blir ju 440€ och då är det ju inte ett set, utan lösa delar, så visst låter det trovärdigt med 423€.

Säkert någon som handlat från de du nämner här på sidan. Pröva med en sökning på technikdirect och se efter.

Dock kan jag ge mina rekommendationer till de jag handlar ifrån. Snabba leveranser och brukar ha mycket i lager.

Re: Technikdirekt.de

TechnikDirekt.de.. Kein problem! Som tysken säger. Snabb service, snabb leverans. Trevlig personal. Rekommenderas å det varmaste!

Tack för svaren

Det blev Internet-photo.de i alla fall. Dom drar bort 16% (eller skatten) om man har ett VAT nummer att redovisa.

Jag vet inte om jag missat något men är dessa siter så mycket billigare en de svenska siterna.
Kolla in björns foto.
//O.Olsson

Jodå Björn är trevlig och kan ha riktigt bra priser. Dock har han svårt att konkurrera med den tyska momsen på 16%.

Björns Foto o Video:
EOS 3 + 28-135 USM IS 18450:-
EOS 30 + 28-105 USM 9450:-
EOS 300 + 28-90 3475:-
Sigma 70-200/2.8 EX HSM 10250:-
EF 24-85/3.5-4.5 USM 5050:-

Internet-photo.de:
EOS 3 + 28-135 USM IS 14350:- (-4100:)
EOS 30 + 28-105 USM 7250:- (-2200:)
EOS 300 + 28-90 2720:- (-755:)
Sigma 70-200/2.8 EX HSM 8200:- (-2050:)
EF 24-85/3.5-4.5 USM 3650:- (-1400:)

Sen är det ju upp till var och en om man vill spara över 4000:- på en EOS 3a med 28-135.......Så visst är det billigare...mer på vissa saker...mindre på andra.

Kom på att man bör betala med Visa-kort annars kommer svenska posten och räknar på sitt egna lilla sätt med euron..

beställde lite grejor för 205€ dvs ungefär 1900:- med dagens eurokurs....posten ville ha 2000:-

Postens kurs på euro 1€=9.73 ????

Jeppe skrev:
Kom på att man bör betala med Visa-kort annars kommer svenska posten och räknar på sitt egna lilla sätt med euron..

beställde lite grejor för 205€ dvs ungefär 1900:- med dagens eurokurs....posten ville ha 2000:-

Postens kurs på euro 1€=9.73 ????

Jag tror det ligger till så här,Jesper..posten lägger på ca:90 gustav som någon sorts postförskottsavgift när det kommer till Sverige..och sen betalar man efter vad euron står i när man löser ut paketet..en gång fick jag paketet billigare än vad det stod på hämta-lappen,en gång kostade det lite mer än vad det stod..
men va fan..man sparar massa pluringar ändå..
mvh/gunte..

Korrigering om moms

Jag hade förivrat mig angående momsen. Vist gick det bra att låna firmans VAT-nummer för att få tyskarana att dra av skatten, det som jag inte tänkte på var att jag då måste redovisa påslag av finsk moms som är 22%, i stället för tyskarnas 16%. Smart va. Men som tur va så skulle dom få in min kompis objektiv först nästa vecka, så den trevliga tjejen i Tyskaland fixade om vår beställning utan problem och önskade oss nordbor en trevlig midsommar.

Det stämmer säkert jag jämförde Sigma 500 och den kostar 6.958,00 EUR = 38485.33 SEK + det extra som kort företaget tar ( vet inte vad det är)
Björn tar 39500. Och då handlar jag hellre i sverige.
Sigma 800 kostar 7.898 EUR = 70984.85 SEK + extra Björn tar 73950 Då blir det sverige
Canon 400 DO IS kostar 62536.42 sek björn tar 72500 och med den skillnaden skulle jag handla av Internet-photo.de

//O.Olsson

Jo som jag sa.....vissa saker är ruggigt billiga andra bara lite, men knappast någon är dyrare i Tyskland. Kortföretagen tar inget extra....varför skulle dom göra det??

Postförskått är lite dyrare

Jag begärde postförskått framom betalning i förskått till deras konto, det blev 7 euro extra. Då får man åtminståne känna på paketet innan man betalar. Glad midsommar på Er, nu blir det bastu och Koskenkorva. För vår del får den stackars utfiskade sillen vara, och potatisen som kossun är bryggd på är från senaste år. Skål.

Någon som köpt mellanformat från utriket? Billigare? Hur funkar det med garantin?

Jag kollade priser på t ex Mamiya 45/2.8 från en engelsk firma (http://www.dalephotographic.co.uk/):
6617kr inkl engelsk moms (VAT, 17%), 5656kr utan VAT.
Kostar runt 9370kr inkl moms i sverige.

Ett 645 pro TL kit för 26486kr (22638kr exkl).
Exakt samma paket kostar i sverige 39100kr!!!

Är konkurrensen för dålig i sverige?

Kanske dax att planera in en liten trip till utriket...

Angående mellanformat från utriket...

Jag betalde före jul 20424 kronor för min splitter nya RZ II (110mm/f2.8, skorsten, 6x7mag 120). Frakt och försäkring fram till min dörr ingick. Förvisso utan moms, men den redovisar jag i efterhand i mitt företag.

Hade jag köpt kameran som privatperson hade jag fått betala 17,5% i moms. Slutpriset hade då blivit 23998 kronor. Att jämföra med ca 40000 i Sverige.

Dessutom skickade Robert White den samma dag som de fick beställningen, och den leverades vid min dörr 17 timmar efter att den stämplats in hos UPS! Jag hade den alltså ca 24 timmar efter beställning!

Jag försökte kolla upp företaget innan jag köpte kameran, för att få ett intryck av om de verkade vara pålitliga. Det gjorde de. De säljer mycket på postorder och levererar till många länder i Europa plus Australien och U.S.A.

Garanti?

Hur är det med garantin på varan ifall kameran skulle falla i bitar efter två veckor?
Är det bökigt att skicka tillbaka varan till utlandet i så fall?

Re: Garanti?

Jimsan skrev:
Hur är det med garantin på varan ifall kameran skulle falla i bitar efter två veckor?

Det är den lokala importören som sköter garantin, i mitt fall nikon.se, eftersom de sköter både Finland och Sverige. Jag har haft kontakt ned nikon.se eftersom det endast fanns en tysk manual i förpackningen, och jag blev storligen förvånad över deras servicenivå när det efter 3 dgr (efter samtalet) damp ner en svensk manual i min postlåda (i Finland). Roligt när man känner att man gjort ett bra val.

Re: Garanti?

Jimsan skrev:

Jag köpte en Canon 50mm 1.8 utrikes och upptäckte att det fanns en skada på ett inre element efter ett tag. Pratade med Canon Sverige, och dom sa att det bara var att skicka in den till deras Canon IT-Service. Jag fick tillbaka det några dagar senare utan att det kostade mig en krona.

ANNONS
Götaplatsens Foto