Annons

Kan man minimera skärpeproblemen som uppkommer vid liten bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)
jpersson skrev:
Där ser du, man lärde sig visst nyttiga saker. Själv hade jag Våglära och optik av Göran Jönsson. Jag vet inte om den används i Uppsala men det skadar inte att rota runt efter den. Annars finns ju alltid klassikern University Physics men den är för pratig för min smak.

Min heter Fundamental University Physics, Fields and Waves II av några Alonso/Finn(använd i Uppsala våren -86 i alla fall *ler*), är det den du menar, eller någon annan (om jag ska leta, eller ej, det beror ju på hur mycket man ska gräva ner sig också *s*)?

Jag vet inte, min är utlånad (jag skrev ju att jag inte tyckte om den). Jag tänkte på en tjock tegelsten i allmänfysik så det låter inte helt rätt men det är kanske en serie av böcker.

jpersson skrev:
Jag tänkte på en tjock tegelsten i allmänfysik så det låter inte helt rätt men det är kanske en serie av böcker.

OT ... Jaha, ja, det är så man gör med böcker man inte gillar, prackar dem på andra ;-). Den är ju inte typsatt i skrivmaskinsstil, vilket talar för att den inte kan vara alltför hemsk, tycker jag, har inget minne av ogillande. Denna tycks i alla fall bestå av fyra volymer, den första om mekanik och termodynamik, den andra (den jag har) om vågrörelselära, den tredje tycks handla mer om emf kvantmekaniskt och den fjärde materialfysik. Jag kommer inte ihåg mer av kursen än en massa olika termer, och att det alltid var mörkt när vi labbade, men med lite tur går det att gräva fram glömda kunskaper *s*.

caro skrev:
Min heter Fundamental University Physics, Fields and Waves II av några Alonso/Finn(använd i Uppsala våren -86 i alla fall *ler*)
...
och att det alltid var mörkt när vi labbade, men med lite tur går det att gräva fram glömda kunskaper *s*.

Efter att ha skummat igenom mitt ex av Alonso/Finn (som jag använde i Lund -88) verkar det som det enda som står (med relevans för denna diskussion) är:
d ·sin(theta) = n·lambda (för smala oändligt långa öppningar)
och
d·sin(theta) = 1.22 n·lambda (för cirkulära öppningar).

Det vill säga för att uppnå liten diffraktion (lågt värde på vinkeln theta) ska diametern (d) vara stor. Våglängden kan vi ju inte göra så mycket åt, synligt ljus har ju de våglängder det har...

Och optiklabbar brukar ju bli bäst om det är mörkt i rummet.

Det kanske stöder min misstanke att färgfelen också ökar vid kraftig nedbländning. D v s att den röda långvågiga delen av bilden blir mer oskarp pch utflytande?

ANNONS
Götaplatsens Foto