Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon förklara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedle

Aktiv medlem
Det är en väldans massa tjöt mellan nikon och canon-anhängare angående specar på respektive ny modell. Bl.a. pratas det om huruvida det funkar med autofokus på bländare 8 i svagt ljus eller inte. Vad menas eller formulerar jag mig fel? Aldrig hört om detta innan. För vilken typ av bilder och objektiv gäller detta? Fattar inte grejen liksom.

300/2,8 är ljustarkt & fint
Med en konverter 1,4 blir det
300*1,4/4
alltså 420/4
Med en konverter 2,0 blir det
300*2/5,6
alltså 600/5,6

Ett 70-300/x-5,6 hamnar redan med 1,4 kovertern på bländare 8 i 300 läget.
ca 100-420/8
AF fungerar alltså inte på alla modeller av kamerahus med den kombinationen.

En konverter är ett förstoringsglas som sprider ljuset till en yta som är större än sensorn.
Därav försvinner ljus.

Och troligtvis gäller det här i dagsljus, sedan blir det bara sämre...

Autofocus i svagt ljus vill du ha t.ex vid event-fotande inomhus i mörka lokaler eller utomhus vid sent kvällsfotande. Himla drygt när kameran börjar missa fokus och du har kort skärpedjup.

Det är en väldans massa tjöt mellan nikon och canon-anhängare angående specar på respektive ny modell. Bl.a. pratas det om huruvida det funkar med autofokus på bländare 8 i svagt ljus eller inte. Vad menas eller formulerar jag mig fel? Aldrig hört om detta innan. För vilken typ av bilder och objektiv gäller detta? Fattar inte grejen liksom.

Det gäller alltid. Det finns en gräns där autofokussystemet slutar fungera på grund av bländaren.

I korthet är det såhär, ett fasdetekterande AF-system mäter skillnaden i fas mellan två olika mätpunkter (per AF-punkt). Ju större och längre ifrån varandra dessa placeras, desto mer precist kan man mäta fokus. Men, samtidigt så måste systemet ha en större bländaröppning för att fungera.

5.6 har blivit någon sorts kompromiss eftersom de _flesta_ objektiv har detta som största bländare.

Canons 1D-serie kan mäta på upp till f/8, men då enbart på centerfokuspunkten såvittjagvet.

300/2,8 är ljustarkt & fint
Med en konverter 1,4 blir det
300*1,4/4
alltså 420/4
Med en konverter 2,0 blir det
300*2/5,6
alltså 600/5,6

Ett 70-300/x-5,6 hamnar redan med 1,4 kovertern på bländare 8 i 300 läget.
ca 100-420/8
AF fungerar alltså inte på alla modeller av kamerahus med den kombinationen.

En konverter är ett förstoringsglas som sprider ljuset till en yta som är större än sensorn.
Därav försvinner ljus.

Och troligtvis gäller det här i dagsljus, sedan blir det bara sämre...

Men är det bländare 8 som är den magiska gränsen i svagt ljus för autofokusen då menar du? Det här är alltså ett problem som bara uppstår med konvertrar?

Men är det bländare 8 som är den magiska gränsen i svagt ljus för autofokusen då menar du? Det här är alltså ett problem som bara uppstår med konvertrar?

Det beror på tillverkaren. Som jag sa så tillåter Canon 8 under vissa omständigheter. Nikon har inte byggt in någon spärr alls utan kameran kommer att _försöka_. Men i praktiken så går det ganska dåligt med allt över 6.3 när ljuset tryter.

Nikons nya hus skall tydligen fungera riktigt bra i ytterligare ett steg, men vi får nog lite ge oss till tåls för att se de riktiga testerna för detta.

Vad jag kan förstå så uppstår alltså detta problem endast med konvertrar som "sprider" ljuset utanför sensorn inne i kamerahuset. Autofokusen jobbar väl alltid med full bländaröppning och den har väl sällan ett högre värde än 5,6. Så problemet uppstår väl först när du får multiplicera bländartalet pga konverter.

Vad det betyder är, väldigt förenklat, att AF använder en bildvinkel från af-sensorn ut genom bländaröppningen i objektivet (objektivet står ALLTID på största bländare fram till att bilden tas).

Om objektivets största bländaröppning (alltså helt oberoende på vad du har för inställd bländare i inställningarna) är för liten så kommer inte AF's bildvinkel att bli stor nog för att fungera.

På de flesta objektiv är detta inget problem (ganska få objektiv som har en största bländare på f8 eller mindre).

Du kan alltså ha en kamera med ett 50mm f1.8 och inställt i kameran att exponeringen ska vara 1/125sec och f16, och AF kommer ändå att fungera eftersom fram till att bilden tas så står objektivet på bländare f1.8 jämt.

Detta blir mest ett problem om man använder extenders eller extremt ljussvaga objektiv, eller en kombo av detta (som Eric förklarade ovan)...

Edit: Skriv aldrig inlägg och ta emot ett telefonsamtal mitt i, man blir så galet två på bollen.... :)

Senast ändrad:
Vad jag kan förstå så uppstår alltså detta problem endast med konvertrar som "sprider" ljuset utanför sensorn inne i kamerahuset. Autofokusen jobbar väl alltid med full bländaröppning och den har väl sällan ett högre värde än 5,6. Så problemet uppstår väl först när du får multiplicera bländartalet pga konverter.

Nja, det finns ju en hel del billiga gluggar som går upp till 6.3, sen finns det ju diverse äldre optik som lallar runt på 8 (även om det är mestadels spegeltelen)... Men, ja... det _vanligaste_ är att det krävs en konverter för att slå i taket.

Nja, det finns ju en hel del billiga gluggar som går upp till 6.3, sen finns det ju diverse äldre optik som lallar runt på 8 (även om det är mestadels spegeltelen)... Men, ja... det _vanligaste_ är att det krävs en konverter för att slå i taket.

Hehe, det är som vanligt då. Köp dyrt så är det lugnt! :p

Hehe, det är som vanligt då. Köp dyrt så är det lugnt! :p

Jag kikade för skojs skull på "supertelezoom" för canon på Cyberphoto. åtta av tretton har en bländare som är likamed eller sämre än 6.3 i teleläget.

Tittar man på Telezoom så är bara tre av 24 beskaffade på samma sätt.

Det sprids en del förvirring här, men det finns också en del korn av sanning.

Det fasdetekterande systemet är beroende av en viss vinkel från AF-sensorn till objektivets utgångspupill, och när utgångspupillen är väldigt liten funkar det inte alls. När man sätter på en konverter, så minskas storleken på utgångspupillen, vilket också så klart kan uttryckas som att ljusstyrkan minskar, men det är alltså inte ljusstyrkan i sig som omöjliggör fokusering, utan just storleken på öppningen.

Med kontrastavkännande fokusering, som när man använder direktvisning, har utgångspupillens storlek ingen betydelse för om systemet alls ska fungera, men där kan ljusstyrkan spela in.

ANNONS
Götaplatsens Foto