Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon hjälpa mig med detta felmeddelande i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Har phptoshop 7.0 men hoppas att jag kan ställa frågan här ändå.

Jag håller på med en fotobok och gör alla mina sidor(digital scrapping) i ps först. Jag sparar både i PSD och i Jpeg. Nu har jag problem med en sida och när jag har sparat den i Jpeg och sedan ska öppna upp den får jag följande meddelande "Could not open G:\fotobok\17månadercopy.jpg because an unknown or invalid JPEGmarker is found."

Jag förstår inte vad felet är. Har inte gjort något annat med denna "bild" än vad jag har gjort med de andra 87 jag har jobbat med nu samtidigt.

Bilden är trasig på något sätt. Det finns diverse tips på nätet, varav ett är att använda (gratis-)programmet irfanview som "tål" fel i bilderna och kan spara dom så att PS kan öppna dom.

Jag har inte provat, jag bara hjälpgooglar litet.

Per.

Har phptoshop 7.0 men hoppas att jag kan ställa frågan här ändå.

Jag håller på med en fotobok och gör alla mina sidor(digital scrapping) i ps först. Jag sparar både i PSD och i Jpeg. Nu har jag problem med en sida och när jag har sparat den i Jpeg och sedan ska öppna upp den får jag följande meddelande "Could not open G:\fotobok\17månadercopy.jpg because an unknown or invalid JPEGmarker is found."

Jag förstår inte vad felet är. Har inte gjort något annat med denna "bild" än vad jag har gjort med de andra 87 jag har jobbat med nu samtidigt.

Skulle tro att du sparat den som en .PSD-fil, men råkat få ändelsen .jpg i stället. Prova att döpa om filändelsen till jpg.

Om du kör Mac kan säkert "graphic Converter" fixa det. I Windows finns alla gånger samma typ av program, men där har jag inget förslag.

Bilden är trasig på något sätt. Det finns diverse tips på nätet, varav ett är att använda (gratis-)programmet irfanview som "tål" fel i bilderna och kan spara dom så att PS kan öppna dom.

Jag har inte provat, jag bara hjälpgooglar litet.

Per.

Hur menar du med trasig? Allt material jag har använt i bilden, bakgrundsbilder + annat material har jag använt i en annan bild och den går bra att öppna.

Men hur kan jag har sparat den fel? Jag har den öppen i psd och sedan väljer jag spara som. Då väljer jag ju från en lista i vilket format den ska sparas, alltså jpeg utan att jag själv skriver i det och så gör jag ju alltid när jag sparar.

Men hur kan jag har sparat den fel? Jag har den öppen i psd och sedan väljer jag spara som. Då väljer jag ju från en lista i vilket format den ska sparas, alltså jpeg utan att jag själv skriver i det och så gör jag ju alltid när jag sparar.

...men har du provat att döpa om den?

Hej Anna,
Tyvärr verkar den vara helt korrupt. Det enda jag fått fram är en tumnagelbild. Har testat i GC, provat att montera den i Indesign och testat alla olika filändelser man kan tänka sig. Hoppas du har originalet kvar!

/Mats

Hej Anna,
Tyvärr verkar den vara helt korrupt. Det enda jag fått fram är en tumnagelbild. Har testat i GC, provat att montera den i Indesign och testat alla olika filändelser man kan tänka sig. Hoppas du har originalet kvar!

/Mats

Hej igen! Tack så väldigt mycket för att du gjorde ett försök. Ja, jag har orginalet kvar så jag får prova att göra om den så kanske jag kan hitta vad felet kan vara.

Filnamn

Blev lite nyfiken... har de andra filerna så långa namn och innehåller även de "å,ä,ö"?
Du skrev aldrig vilket operativ du kör och vilket språk...bara att du har PS 7..

Blev lite nyfiken... har de andra filerna så långa namn och innehåller även de "å,ä,ö"?
Du skrev aldrig vilket operativ du kör och vilket språk...bara att du har PS 7..

Hej! Jag har windows xp och har Photoshop 7.0 på engelska. Jag har ändrat namnet ett flertal gånger och har även andra bilder med å,ä,ö så det kan inte vara det som är problemet. Har fortfarande inte listat ut vad felet är men nu har jag lyckats göra om bilden så att jag får den att funka i min fotobok jag ska skicka iväg.

Märkligt

fenomen du råkat ut för. Kör du XP på svenska ska det inte vara något problem. Har stött på att personer får märkliga fel pga operativets språk och filnamn. Skönt att höra att du fått filen till att funka igen. Får se om jag ramlar över ngn förklaring - återkommer då :) Trevlig helg!

Det kan helt enkelt vara så att en del av filen hamnat i en skadad sektor. Jag rekommenderar att kontrollera disken efter fel. Det går till lite olika beroende på vilket operativ du har, men kör du Windows så kan du alltid öppna en kommandoprompt (Klicka på start, kör, skriv "cmd" och tryck retur. Kör du Vista, håll in Shift+ctrl när du trycker enter för att köra prompten som administrator), och skriva "chkdsk c: /F". Byt ut "c:" mot korrekt diskettikett, om den trasiga bilden inte ligger på c:.

Kör du Vista är det enklare att öppna en utforskare, högerklicka på hårddisken som bilden ligger på, Properties, fliken Tools, Error-Checking.

Edit: Det här reparerar med största sannolikhet inte filen ifråga, men det kan vara en god idé att kontrollera disken. Hittas skadade sektorer i kontrollen så kommer dessa att markeras som skadade i filsystemet, så de inte används.

ANNONS
Götaplatsens Foto