Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan via en icc-fil se monitorns färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

thejojk

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ny skärm för redigering av foto. Jag har tittat på Eizo L997, L887 samt S2110W. Jag laddade ner ICC-filer för respektive skärm och ser att det är rätt så stor skillnad mellan L997/S2110W och L887. Kan man på detta sätt se hur stor färgrymd en skärm har och då hitta en skärm som är bra?
ICC:er hittade jag här:
http://www.eizo.com/downloads/icc/index.asp

thejojk skrev:
Kan man på detta sätt se hur stor färgrymd en skärm har och då hitta en skärm som är bra?

Det program jag använder för detta heter colorthink, användbart för en lång rad olika funktioner i samband med färghantering. Där kan du jämföra två profiler med varandra.

Sedan är det ju viktigt att dessa profiler är gjorda på samma sätt. Överraskande ofta är de profiler som finns för nedladdning en ganska dålig beskrivning av en skärms egenskaper.

Stefan

Känner du till hur dessa skärmar är för fotoredigering?
L887 kan jag få för ca 7000:- Men ligger den långt efter L997 eller S2110W?

Vill inte lägga tokmycket pengar men ha bra skärm :)

Stefan, vet du om det finns något gratis program för att jämföra färgprofiler? Jag ska hålla en liten kurs snart, och det skulle vara hjälpsamt om jag kunde visa färgprofilerna grafiskt.

Walle skrev:
Stefan, vet du om det finns något gratis program för att jämföra färgprofiler? Jag ska hålla en liten kurs snart, och det skulle vara hjälpsamt om jag kunde visa färgprofilerna grafiskt.

Använder du Mac har du ett sådant program i operativsystemet. ColorSync-verktyget kan vissa profilen grafiskt. På PC har det ganska nyligen kommit ett tillägg till XP som kan göra samma sak. Du hittar det via denna länk.

Windowstillägget till XP är riktigt sympatiskt och pedagogiskt för att jämföra profiler.

Bilagor

• namnlöst-2.jpg
    namnlöst-2.jpg
    37.5 KB · Visningar: 207
Nej, jag har laddat ner en demo av det och ska testa lite. Det är fullt möjligt att jag köper det om jag har användning av det.

thejojk skrev:
Har du testat L997 och S2110W (eller S2410W). Vad kan du säga om dom. Jag vet att L997 är bättre men har dålig responstid.

Eftersom jag använder skärmarna till bildbearbetning har responstiden liten inverkan på mitt arbete. L997 har jag testat och tycker att det är svårt att se skillnad på den och på en ColorEdge skärm om den kalibreras rätt. ColorEdge är ju betydligt enklare att kalibrera korrekt, dock.

Stefan

Jag försöker hitta så bra skärm som möjligt men vill hålla ner priset. Nån som vet om det är stor skillnad mellan L997 och L887

/Joakim

thejojk skrev:
Jag försöker hitta så bra skärm som möjligt men vill hålla ner priset. Nån som vet om det är stor skillnad mellan L997 och L887

/Joakim

Jag sitter precis själv i valet mellan dessa två skärmar så jag fäljer förväntansfullt kommentarerna här.

Föresten, var får du tag på L887 för 7000kr? 9500kr verkar vara mer normalt.

/Erik

Den var annonserad på blocket, av en återförsäljare, visade sig att den var såld med dom glömt plocka bort annonsen - det gör ju dock valet lättare, en skärm mindre att välja på...

ANNONS
Götaplatsens Foto