** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kenko Mellanringar 12/20/36 till Canon EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

ramses2

Aktiv medlem
Hej!
jag undrar i fall någon använder mellanringar till macro objektiv
själv är jag sugen på att skaffa mellanringar till Canon EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1
frågan är blir det större förstoring?
tappar den mycket i skärpa?
eller är det onödigt köp till ett macro objektiv?

Mvh
pär
 
Jag använder det ibland men oftast räcker förstoringsgraden 1:1 mer än väl, sällan jag är och nosar på närgränsen. Du förlorar inget vad gäller skärpa men litet ljus. Vill du fota med större förstoringsgrad än 1:1 är det bara att köra, du kan kombinera mellanringarna hur du vill, till och med använda alla tre stackade efter varandra för att få så stor förstoringsgrad som möjligt.

/Frode
 
Jag använder det ibland men oftast räcker förstoringsgraden 1:1 mer än väl, sällan jag är och nosar på närgränsen. Du förlorar inget vad gäller skärpa men litet ljus. Vill du fota med större förstoringsgrad än 1:1 är det bara att köra, du kan kombinera mellanringarna hur du vill, till och med använda alla tre stackade efter varandra för att få så stor förstoringsgrad som möjligt.

/Frode

Ok tack för svaret! Man har ju läst lite olika om mellanringar. Har du några bilder där du använt makro med respektive utan mellanringar så att man kan se skillnaden? Pär
 
Det går inte att se någon skillnad på skärpa, bara förstoringsgraden i så fall. Många av mina fjärilar och andra insekter är fotade med tele och Kenkos mellanringar.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=253573

Med ett bra makroobjektiv (alla är bra) funkar det också fint med telekonverter. Jag kör ofta telekonverter tillsammans med mina tele- och makroobjektiv.

/Frode
 
Du kan se lite tester jag har gjort här

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=300230

På en makro så får du mellanringens extra förstorning utöver ditt 1:1, beroende på hur mycket du nu sätter dit, jag var väl som mest upp i lite över 2:1. Att tänka på att det är enbart i detta område man kan ligga, dvs man tappar flexibiliteten med ett makro att ta bilder "som ett vanligt objektiv" mer på håll. Tycker nog att jag gillar det bäst på mitt 300/4 som då gör att jag kunde fota från en 1m. Man tappar ingen skärpa (men skärpedjup ;-), otroligt svårt att på frihand hantera 2:1.
 
ANNONS