Annons

Kenko + Sigma 150mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev ju förstås inte att det var ett Sigma 150mm Macro med ljusstyrka 2,8 men det var det objektivet jag avsåg. Med en Kenko TC1,4 så borde det bli f/4 eller hur?
Så det är alltså inte beroende på att det blir sämre ljusstyrka än 5,6.
Det måste vara något annat fel.

Samma Kenko TC fungerar hur bra som helst på min EF 70-200 f/4
 
Vet inte om det spelar någon roll att EF 70-200 mm f/4L IS USM är ett av de objektiv som är förberedda för teleförlängare? Det syns på att det har fler kontakter i bakänden på optiken än vad "vanliga" objektiv har.
 
Jag skrev ju förstås inte att det var ett Sigma 150mm Macro med ljusstyrka 2,8 men det var det objektivet jag avsåg. Med en Kenko TC1,4 så borde det bli f/4 eller hur?
Så det är alltså inte beroende på att det blir sämre ljusstyrka än 5,6.
Det måste vara något annat fel.

Samma Kenko TC fungerar hur bra som helst på min EF 70-200 f/4
Fungerar den inte vare sig på långa eller makroavstånd? Enligt Fotos test är den största effektiva ljusstyrkan vid närgränsen endast ca 5,6. Med telekonvertern blir det alltså ca bländare 8.

Olle
 
Rutan, i LCD displayen, som ska visa vilken typ av autofokus man valt,
t ex One Shot eller AI Servo, blir helt tom när Kenkon + Sigman monteras på kameran.

Kameran ihop med Sigman fungerar som vanligt med autofokus etc. utan Kenko TC
 

Bilagor

  • LCD40D.jpg
    LCD40D.jpg
    34.3 KB · Visningar: 177
Senast ändrad:
Det låter som om du skulle prova med lite rengöring av kontakterna?

Lustigt(?) är att när jag provade nyss för att visa att det fungerar så hade inte heller jag AF... Jag riste lite på objektiv/konverter, och så fungerade det.
 
Det låter som om du skulle prova med lite rengöring av kontakterna?

Lustigt(?) är att när jag provade nyss för att visa att det fungerar så hade inte heller jag AF... Jag riste lite på objektiv/konverter, och så fungerade det.


Ja jag tror jag får testa att "gnugga" lite när jag kommer hem.
 
Så blir det med ett Canonobjektiv också, om man ställer det på MF. Så det är uppenbarligen det kameran tror.

Hmmm? Här är nog hr Persson nåt på spåren.När jag tänker efter så var det ju faktiskt så att den först sökte fokus och så ställde jag om till manuell fokusering på optiken.
Efter det så fungerar det inte.
Undrar vad som har hänt?
 
Jag kan få autofokusen att fungera igen men känner mig inte riktigt säker på vad det är som felar. Stänger av, nollställer kameran, ställer switchen för fokusområde i Full.
När jag har en Kenko Tc mellan Sigman och 40D så händer det konstiga saker med t ex omkopplingen av fokusområde. Sigma 150mm har ett läge där den bara jobbar i området 0,38 - 0,52m men med Kenkon påkopplad så blir det hela fokusområdet alltså 0,38m - oändligt. Konstigt va?
Ett bra sätt att få autofokusen att lägga av är att underskrida närgränsen. Då ställer sig objektivet på c:a 0,47m ( mellan 0,45 och 0,52) och sen tror kameran att det inte finns någon autofukusglugg längre.
Jag får testa noggrannare en annan dag. Måste sova nu
 
Phuu, vet inte riktigt var det stod. Det var på nätet någonstans som någon hade konstaterat att alla Canons objektiv, som de själva påstår passar till telekonverter, har totalt tio kontaktpluttar baktill (2+8), medan de övriga har sju (2+5). Jag kollade bums på mina objektiv och det stämmer för dem.
De tre extra pluttarna har ingen motsvarighet i kamerahuset, men om de då tas emot av telekonvertrarna har det ju sin förklaring ändå.

Objektiv kompatibla med teleförlängare är Canons fasta L-optik med brännvidder från 135 mm, samt zoomen 100-400 mm och alla 70-200 mm.
 
ANNONS