Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kitobj till Canon50

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyrst

Aktiv medlem
Hej!
Har en gammal canon 350d med kitobjektiv. Ska kopa ny och funderar pa Canon 50. Kan jag anvanda mitt gamla objektiv fran 350 pa 50?
Mvh
Anne
 
Jag tog för givet att om man köper ny kamera och uppgraderar från 350D syftar på en 50D och inte en analog 50
 
Hej Anne!
Hoppas bara att du inte räknar med att få så mycke bättre bilder, för då blir du besviken.Om det inte är det nya kittobjektivet med is så kommer det inte att göra en 50D rättvisa...
Mvh Sverker
 
Okej!
Kittobjektivet ef-s 18-55 ger ingen riktig skärpa så du får nog skarpare bilder om du köper ett skapligt objektiv till din 350d än om du sätter kitten på en 50d.
50d är ju en klart bättre kamera men behöver objektiv där efter för att kunna prestera.
 
Okej!
Kittobjektivet ef-s 18-55 ger ingen riktig skärpa så du får nog skarpare bilder om du köper ett skapligt objektiv till din 350d än om du sätter kitten på en 50d.
50d är ju en klart bättre kamera men behöver objektiv där efter för att kunna prestera.

Ja vill du uppleva någon nytta med upplösningen på 50d så glöm allt som inte heter L i efternamn...
 
Hej Sverker!
Forklara garna mer: tycker du att det ar battre att kopa 50d med tillhorande kit objektiv?
Mvh
Anne

Eftersom du redan fått svar på din fråga tar jag mig friheten att sväva iväg lite från ämnet.

Du bör fråga dig själv varför du vill uppgradera ditt hus och vad du ämnar använda det till. Jag har själv bytt från 350D->50D, pga att jag fotar mkt motorsport och uppskattar snabbheten hos 50D.
Jag hade dock svår separationsångest från min 350D, för det huset tar verkligen fina bilder! 50D är inget enormt steg upp i bildkvalite, däremot i handhavande.
För de 11-12k du får ge för en 50D kan du istället köpa några trevliga gluggar och fota vidare. (min 350 tog exempelvis underbara bilder med ett ef 70-200 f4L påskruvat)

Att skruva på ett gammalt (icke IS) 18-55 på en 50D avråder även jag ifrån, den överpixlade sensorn kräver massvis av resolution för att prestera, och det levererar inte 18-55'an.

Jag tror inte du blir besviken om du köper en 50D, men det tror jag inte du blir av kombon kvalitetsglas/350D heller.
 
Får instämma med de andra.
Det som egentligen skiljer 350D och 50D är handhavandet. Den är rejälare helt enkelt. Visst har den lite bättre upplösning, lite snabbare AF osv, men det är inget jättebyte på den fronten.

Tycker du inte att 350D är för liten/långsam/klent byggd, är det kanske bättre att köpa finare optik. Det är ju trots allt optiken som gör det mesta för bilderna.
 
Anledningen till att jag vill byta ar dels att det kanns som om 350'n ar sliten - har haft den sen 2004. Har aven en del flackar pa sensorn som jag inte kan fa bort, har haft in den pa rengorning flera ganger men prickarna ar kvar.
Och dels tycker att jag har problem med just skarpan. Kan inte fa till en riktig superskarpa nar jag tar bilder. Fotar mycket barn och ofta valdigt nara (mina bilder finns pa www.cloudberryimages.com). Nar jag kollar in bilderna efterat sa kanns de ofta lite 'kluddiga' - saknar superskarpa. Men da kanske jag borjar i fel anda och borde istallet testa olika objektiv istallet. Ar dock valdigt tekniskt okunnig och tycker det ar svart att veta var jag ska borja for att na dit jag vill med mina bilder...

Uppskattar verkligen era kommentarer!
Anne
 
Canons 17-85is som brukar säljas i kitt med 50d är bättre än 18-55 men inte bra nog för att få ut max av 50d
Då är nog tx Tamron 17-50 2.8 ett bättre val

Om du köper ett bra objektiv nu så kan du ju alltid byta hus när du tycker dig ha råd.... men jag vet ju själv att det är roligare att lägga pengar på ett hus,så gör det som känns bäst för dig...ville bara göra dig medveten om förutsättningarna.

Mvh Sverker
.
 
Men da kanske jag borjar i fel anda och borde istallet testa olika objektiv istallet.

Bingo.
Om du känner någon som fotar med Canon kanske du kan låna lite gluggar och prova med, ef-s 18-55 är väl inte känt för att vara bra på något alls, egentligen.

Ett tredje alternativ kan ju vara 450D + någon bra glugg, alternativt 40D + någon bra glugg.
Det enda som är markant bättre på 50D -> 40D är skärmen, i övrigt rör det sig om mindre förfiningar.

Sorry om jag rörde till det nu.. o_O
 
Om du vill komma undan billigt och samtidigt kolla om prestandan på 350d är ok så köp ett Canon ef-s 18-55is på tx Tradera,Blocket (ca1000kr för ett nytt),då många säljer sina kittobjektiv.
Detta är betydligt skarpare och har stabbillisering vilket är ovärdeligt på ett sådant ljussvagt objektiv.(då man fotar utan stativ)
/Sverker
 
Om du vill komma undan billigt och samtidigt kolla om prestandan på 350d är ok så köp ett Canon ef-s 18-55is

Men ar inte Canon ef-s 18-55is just det jag har - eller betyder 'is' nagot avancerat i sammanhanget??
 
Om du vill komma undan billigt och samtidigt kolla om prestandan på 350d är ok så köp ett Canon ef-s 18-55is

Men ar inte Canon ef-s 18-55is just det jag har - eller betyder 'is' nagot avancerat i sammanhanget??

Sorry var lite otydlig: pa mitt kitobjektiv star det efs 18 - 55. Detta ar saledes kitobjektivet. Ar Canon ef-s 18-55is nagot annat?
 
Sorry var lite otydlig: pa mitt kitobjektiv star det efs 18 - 55. Detta ar saledes kitobjektivet. Ar Canon ef-s 18-55is nagot annat?

Ja, 18-55IS är det nya kitobjektivet som är riktigt bra - inte bara med tanke på priset. Vad jag vet så presterar det bättre än 17-85IS i flera avseenden (förutom brännvidden då alltså).

Det borde väl gå få med det i ett 50D paket om du inte ska kasta dig på dyrgluggar direkt.

Fina barnbilder förresten! :)

Edit: tittade på cyberphoto, såg att dom kittar med 17-85 eller 18-200. Inget av dom är speciellt roliga, så jag skulle nog söka nåt alternativ. Nån annan med erfarenhet kanske kan berätta nåt gott om 17-85 (?).
 
Senast ändrad:
ANNONS