Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kitobjektiversättre samt objektiv för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

irenea

Aktiv medlem
Har ni något tips på en bra kitobjektiversättare? Helst ett objektiv som klarar av sportfoto bra. Spelar volleyboll och vill gärna kunna ta bra bilder. Annars vill jag gärna ha tips på något objektiv bara som fungerar bra till sportfoto. helst inte ett så dyrt, men lite kvalitet vill jag nog ha ;) jag fotar med en Canon EOS 400D.

Senast ändrad:
Som ersättare till 18-55mm-kitzoomen kan jag starkt rekommendera Canon 17-55/2,8 IS (ca 10 500:) alternativt Sigma 18-50/2,8 (ca 3 600:). Två mycket skarpa och ljusstarka normalzoomar som ev. skulle fungera bra till sportbilder om du kan komma nära inpå. Annars är ett ljusstarkt tele optimalt för sportfoto. Antingen ett fast Canon 85/1,8 eller Canon 70-200/4,0.

Annars är ett ljusstarkt tele optimalt för sportfoto. Antingen ett fast Canon 85/1,8 eller Canon 70-200/4,0.
Måste av egen erfarenhet säga att 70-200/4 är för ljussvagt för de allra flesta inomhushallar, tyvärr.

85/1,8 är ett vettigt alternativ för den med begränsad budget.
För den som har råd är 70-200/2,8 att rekomendera för sportfoto.
Får anses som "standardobjektivet" för sportfotografering.

Jag har fotat basket under många år i hallar med ett gemensamt - dålig belysning. Jag har provat med varierande objektiv; 70-200/4L, 24-105/4L, 50/1.4 & 85/1.8. Favoriten är dock helt klart 85/1.8 på en crop 40D. Volleyboll är liksom basket en snabb sport, men med fördelen att spelarna har "ganska fasta" positioner, så zoom är inte helt nödvändigt. Dock är ljusstyrka ett måste, i synnerhet då det är en snabb sport och du vill ha slutartider över 320s. Jag rekommenderar varmt 85'an - stor bländare, superskarp, snabb fokus och bra pris. Dessutom ger brännvidden bra utsnitt på en crop-kamera för hallsporter. Med lite planering av din placering får du med det viktigaste; 2 spelare och en boll :)

ANNONS
Götaplatsens Foto