Annons

Klarar Canon PowerShot A710 IS ett scoutläger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa en kompakt digitalkamera att ha med på ett scoutläger (och massor med annat också, förstås) i sommar och Canon PowerShot A710 IS verkar vara en bra kamera i med lagom pris och bra bilder och min fråga är helt enkelt om ni tror denna kamera klarar av ett helt scoutläger? Vad tål en sådan här digitalkamera? Vad är de extra känsliga för? Alla tips och råd och tankar är välkomna!

De extra känsliga för lägerelden!
Militära läger är inga problem, men scoutläger kan bli förödande för elektroniken och AF!

Scout sedan 1984, så jag försöker svara.

Visst klarar den ett scoutläger. Det är bara om det regnar och när man är vid vattnet som det kan bli problem. Det finns vattentäta påsar att köpa relativt billigt eller vattentäta skal om man vill ha nått rejälare.

Lägg inte kameran i det daggiga morgongräset och akta dig för sand.

Kolla även på nya A570 IS som har den nya snabbare Digic III-processorn.

Skaffa en A710IS den har raw med rysshack=).
Jag har testat dne på ett scoutläger och den fungerar än.

Jag har haft med kamera på rätt många scout arrangemang de senaste åren. Har haft med både min egna canon och pappas gamla sony digitalkamera och det har aldig varit några problem med dem. Så länge man är lite rädd om kameran så tror jag att alla kameror klarar ett scoutläger! Det är nog inga problem! Köp en bra väska och ha även en plastpåse som du kan lägga kameran i och sedan i väskan om det skulle bli riktigt busväder!

Ett litet tillägg. Något som jag tycker är viktigt på en kamera som ska med på ett scoutläger är batterierna. Antingen om de räcker riktigt länge eller om det är någon form av vanliga (AA el AAA osv) så att man kan ha många med sig. Det brukar ju kunna vara svårt att ladda/köpa batterier på scoutläger! Nu har jag ingen koll på canons kompakter, men det kan ju vara värt att kolla på batterierna och batteri tiden. Tråkigt om man har en kamera som bara fungerar de första 3 dagarna! Avslutningen brukar ju alltid vara coolast :)

PS. På Jingi ska det finnas ett laddningstält, så där klarar man sig kanske!

larsborg skrev:
De extra känsliga för lägerelden!
Militära läger är inga problem, men scoutläger kan bli förödande för elektroniken och AF!
Menar du att den inte klarar av att ta bra kort eller att den havererar?

froderberg skrev:
Visst klarar den ett scoutläger. Det är bara om det regnar och när man är vid vattnet som det kan bli problem. Det finns vattentäta påsar att köpa relativt billigt eller vattentäta skal om man vill ha nått rejälare.
Okej jag ska tänka på att ha med plastpåse då!

froderberg skrev:
Kolla även på nya A570 IS som har den nya snabbare Digic III-processorn.
När jag äntligen trodde jag hade hittat den perfekta kompakten så säger du så.. hehe.. Nåväl, jag ska kolla upp den!

Robin Gyllander skrev:
Skaffa en A710IS den har raw med rysshack=).
Varför tror du jag är lite lockad av den..? ;)

Robin Gyllander skrev:
Jag har testat dne på ett scoutläger och den fungerar än.
Låter lovande!

Foto Totto skrev:
Jag har haft med kamera på rätt många scout arrangemang de senaste åren. Har haft med både min egna canon och pappas gamla sony digitalkamera och det har aldig varit några problem med dem. Så länge man är lite rädd om kameran så tror jag att alla kameror klarar ett scoutläger! Det är nog inga problem! Köp en bra väska och ha även en plastpåse som du kan lägga kameran i och sedan i väskan om det skulle bli riktigt busväder!
Okej, även det låter lovande!

Foto Totto skrev:
Ett litet tillägg. Något som jag tycker är viktigt på en kamera som ska med på ett scoutläger är batterierna. Antingen om de räcker riktigt länge eller om det är någon form av vanliga (AA el AAA osv) så att man kan ha många med sig. Det brukar ju kunna vara svårt att ladda/köpa batterier på scoutläger! Nu har jag ingen koll på canons kompakter, men det kan ju vara värt att kolla på batterierna och batteri tiden. Tråkigt om man har en kamera som bara fungerar de första 3 dagarna! Avslutningen brukar ju alltid vara coolast :)
Har redan kollat upp det, den har AA batterier! Vilket även ger ett lite bättre grepp för mig som har dassalock till händer!

Foto Totto skrev:
På Jingi ska det finnas ett laddningstält, så där klarar man sig kanske!
Jaså du ska dit? Det är det lägret jag ska med på också! Kanske att man ses där då, vem vet! :)

Jag ska också på Jiingi. Ska vara fotograf där.

Kan du hitta ett lite väderskyddande fodral till din kamera har du nog hittat rätt pryl att förvara kameran i när du inte plåtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto